۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
تجاری سازی ماموریت شتابدهنده هم افزا | ورود نخبگان به بنگاهداری اشتباه است
دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن در گفتگو با بازار مطرح کرد

تجاری سازی ماموریت شتابدهنده هم افزا | ورود نخبگان به بنگاهداری اشتباه است

معصومی، دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران با اشاره به ویژگی های شتابدهنده هم افزا، گفت: اصرار ما بر این است که دانش در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صنعت برسد و به ثروت تبدیل شود و هر فردی نیز در حوزه تخصص خود فعالیت کند تا احتمال موفقیت و افزایش بهره‌وری منابع کشور بیشتر شود.

سجاد صفری؛ بازار: «علی معصومی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که عملکرد شتابدهنده‌ها در ایران، چه نقاط ضعفی دارند؟ اظهار داشت: چنانچه عملکرد شتابدهنده‌ها از دید بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد و سودآوری در اولویت باشد، نمی‌توان انتقادی به عملکرد آنها وارد کرد چرا که شتابدهنده، بعنوان یک بخش خصوصی به ‌دنبال سودآوری است.

وی افزود: شتابدهنده‌ها دانشی را در دانشگاه شناسایی و در تبدیل این دانش به فناوری کمک می‌ کنند. در ادامه یا خود این شتابدهنده‌ها از دانش یاد شده استفاده و سرمایه‌گذاری می‌ کنند یا آن را به سایر سرمایه‌ گذاران واگذار کرده و از منافع آن بهره‌مند می ‌شوند.

این مقام مسوول، تصریح کرد: اما چنانچه عملکرد این شتابدهنده‌ها از دیدیگاه بخش عمومی و دولتی مورد توجه قرار گیرد انتقادهایی به آن وارد می‌شود چرا که در این روند اگر یک دانشجو یا استاد دانشگاه، دانشی را ارائه کند و فناوری را هدف قرار دهد او را ملزم می ‌کنند که شرکتی را ثبت کند تا شرکت به درآمدزایی برسد و در نهایت، این ایده‌پردازان به فروشنده فناوری تبدیل می ‌شوند و شتابدهنده‌ای هم که در این مسیر به صاحبان دانش کمک کرده است بعنوان یکی از سهامداران شرکت معرفی خواهد شد.

معصومی افزود: بدین ‌ترتیب، شرکتی متشکل از صاحبان دانش، شتابدهنده‌ و سرمایه‌گذار شکل می‌گیرد اما ایراداتی به این روند وارد است. از جمله، آنکه بسیاری از نخبگان و مخترعان علاقه‌مند به شرکت‌داری نیستند و یا از توان مدیریتی آن برخوردار نیستند.

وی در ادامه، بیان کرد: بنابراین، ورود آنها به فرآیند شرکت‌ داری اشتباه است چرا که امکان شکست این افراد را بیشتر می ‌کند. در ادامه، نه ‌تنها ایده و دانش مطرح شده از این افراد از بین می‌رود، بلکه تخصص اصلی آنها که ایده‌پردازی است نیز از بین خواهد رفت و در واقع، ورود نخبگان به بنگاهداری در موارد بسیاری اشتباه به ‌نظر می‌رسد.

انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران در نظر دارد که شتابدهنده «هم‌افزا» را با هدف بهبود ارتباط هم‌افزایی میان توانمندی‌های دانشگاه و ظرفیت‌های صنعت ارائه کند

ماموریت شتابدهنده هم افزا تجاری سازی است
دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسش که انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران، برای تحقق ارتباط میان صنعت و دانشگاه چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است؟ به بازار، گفت: با توجه به اهمیت برقراری ارتباط میان دانشگاه و صنعت و همچنین نقاط ضعفی که در عملکرد شتابدهنده‌ها برای تسهیل این ارتباط وجود دارد؛ انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران در نظر دارد که شتابدهنده «هم‌افزا» را با هدف بهبود ارتباط هم‌افزایی میان توانمندی‌های دانشگاه و ظرفیت‌های صنعت ارائه کند.

معصومی اظهار داشت: ماموریت این شتابدهنده، ایجاد بستری برای رشد و هدایت ایده‌های خلاقانه کاربردی و نوآورانه برای تجاری‌ سازی آنها در بنگاه‌های تولیدی و تجاری است.

وی افزود: بنابراین، در این شتابدهنده‌ جدید، تلاش شده است که نقاط ضعفی که پیشتر به آنها اشاره شد برطرف شود. به همین دلیل در شتابدهنده هم‌افزا تلاش شده است که این نقص از بین برود و مدل جدیدی از آن، ارائه شود.

هدف انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران در شتابدهنده‌ هم‌افزا این است که نخبگان و مخترعانی که از توانایی بهبود صنعت برخوردار هستند را شناسایی کند

حمایت از نخبگان ویژگی شتابدهنده هم افزا
دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسش که ویژگی اصلی و شاخصه ممتاز شتابدهنده هم‌افزا چیست؟ به بازار، گفت: شتابدهنده هم‌افزا متناسب با هر طرح و با توجه به نیازها و اولویت‌های کشور، توانمندی‌های تخصصی و مدیریتی هر تیم، ظرفیت‌های خالی صنعتی کشور، وضعیت بازار هدف و قابلیت‌های جذب سرمایه، روشی متناسب را در اختیار صاحبان ایده، قرار می ‌دهد.

معصومی اظهار داشت: این فعالیت برای نخستین‌ بار در ایران اجرایی می ‌شود. حتی شاید بتوان گفت که در این زمینه با تجربه جدیدی در سطح جهانی نیز روبرو هستیم و در واقع، تاکنون، هیچ شتابدهنده‌ای با این رویکرد فعالیت خود را آغاز نکرده است.

وی تصریح کرد: هدف انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران در شتابدهنده‌ هم‌افزا این است که نخبگان و مخترعانی که از توانایی بهبود صنعت برخوردار هستند را شناسایی کند و در ادامه، بر خلاف روش‌های موجود و به جای اصرار برای ثبت شرکت، مسیرهای تازه‌ای را بر سر راه این افراد قرار دهد.

این مقام مسوول در ادامه، بیان کرد: برای این کار، ابتدا توان صاحبان دانش ارزیابی می‌ شود. توان مدیریتی، مالی، نوع فناوری و فناوری که این افراد در اختیار دارند و علاقه آن ها برای ورود به بنگاهداری و وضعیت بازار محصول پیشنهادی مورد ارزیابی قرار می گیرد و مسیرهای متفاوتی پیش‌روی صاحبان دانش و فناوری قرار خواهد گرفت.

معصومی افزود: در ابتدا شرکتی جدید احداث خواهد شد تا این افراد بتوانند ذیل این مجموعه جدید، فعالیت یاد شده را اجرایی کنند و راه دیگر این است که ظرفیت‌های خالی صنعت را شناسایی کنیم و بگوییم کدام صنعت در کدام شهرستان به این فناوری نیاز دارد.

وی تاکید کرد: در ادامه، انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران، قراردادی میان صاحبان دانش و صنعت منعقد می ‌کند تا این فناوری به بخش صنعت، فروخته شود و به مرحله عملیاتی شدن و تولید برسد.

معصومی تصریح کرد: سپس، صاحب صنعت می‌تواند یا هزینه صاحب فناوری را طبق توافق، همان ابتدا پرداخت یا به‌ازای هر تولید، مبلغی را به فروشنده دانش بپردازد. در چنین شرایطی، فرد فناور، گرفتار مسائل بسیار پیچیده و خاص حوزه تولید که هیچ‌ کدام از آن ها با تخصص و تجربیات او هماهنگی ندارند نمی‌شود؛ بنابراین می‌تواند به حرفه اصلی خود یعنی پژوهش و خلق ایده‌های نو بپردازد.

دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران در پایان، گفت: این موضوع، ویژگی اصلی شتابدهنده‌ هم‌افزا است. این ویژگی، براساس تجربیات ما در برخورد با ایده‌پردازان، مطرح شده است. در واقع، اصرار ما بر این است که دانش در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صنعت برسد و به ثروت تبدیل شود. از سویی هر فردی نیز در حوزه تخصص خود فعالیت کند تا احتمال موفقیت و افزایش بهره‌وری منابع کشور بیشتر شود.

کد خبر: ۶۸٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha