۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
زیرساخت های ایلام همچنان ناتوان در مقابل سیلاب
بازار گزارش می دهد؛

زیرساخت های ایلام همچنان ناتوان در مقابل سیلاب

ایلام- استان ایلام تقریبا هر ساله درگیر بارش های سیلابی است، بارش هایی که علاوه بر ضرر و زیان به کشاورزان استان، باعث خسارت های فراوان به زیرساخت های روستایی استان می شود.

بازار-رمضان نوری: طی چند روز گذشته شاهد بارش شدید باران در مناطق استان ایلام بودیم، بارش هایی که باعث جاری شدن سیلاب در استان شد و علاوه بر ضرر و زیان به کشاورزان استان، باعث خسارت های فراوان به زیرساخت های روستایی استان شد.

سابقه سیلاب در سال های گذشته و فروردین ماه و اسفندماه امسال نشان می دهد زیرساخت های استان به خصوص در روستاها بسیار ضعیف است و با یک بارش قوی بسیاری از آنها تخریب می شود.

نمونه این زیرساخت ها در استان ایلام بسیار زیاد است، پل ها، جاده ها، سیل بندها و... روستاهای استان که از سیل سال های گذشته تخریب شده و پس از بازسازی در سیل امسال باز هم تخریب شده است.

بسیاری از روستاهای شهرستان دره شهر که در حاشیه رودخانه سیمره قرار دارند، در سیل فروردین ماه با قطعی ارتباط مواجه شدند، متاسفانه همین قضیه در اسفندماه نیز تکرار شد.

همه مصداق ها و نمونه ها در روستاهای استان نشان از ضعف زیرساخت های روستایی و عدم توجه جدی مسئولان برای اقدامات زیربنایی و مناسب در استان است.

زیرساخت ها بعد از تخریب به خوبی بازسازی نمی شود

در مورد اینکه چرا هر ساله بخش مهمی از زیرساخت های روستایی و شهری در استان ایلام به دلیل سیلاب دچار خسارت فراوان می شود، نظرات مختلفی وجود دارد اما کارشناسان معتقد هستند در بازسازی زیرساخت ها به خوبی به استحکام طرح در مقابل سیل توجه نمی شود.

یک کارشناس عمرانی در گفت و گو بازار می گوید: متاسفانه آنچه در اثر بارش باران در استان ایلام رخ می دهد، جای نگرانی دارد، اکثر پل ها و راه های روستایی استان بر اثر یک بارش دچار مختل می شود.

محمد علی اکبری تصریح کرد: زیرساخت ها روستایی استان و البته شهری استان مثل راه ها و پل ها در موقع ساخت به مسئله سیلاب اصلا توجه نمی شود چراکه اگر به سابقه استان در بحث وقوع سیل در استان نگاه کرد، حتما باید به استحکام پروژه و طرح توجه کرد.

وی افزود: پل جزمان واقع در هلیلان در فروردین ماه دچار تخریب شد، در سیل روزهای گذشته نیز تخریب و باعث قطع ارتباط 10 هزار نفر شد، این مسئله عدم توجه جدی به زیرساخت های روستایی استان متاسفانه سال های مورد بی توجهی قرار گرفته است.

خسارت سیل به پل ها و راه های روستایی در سیل روزهای گذشته

در همین زمینه مدیر کل بحران استان ایلام نیز در گفت و گو با رسانه های استان اعلام کرد: بر اثر سیلاب های چند روز گذشته چند دهنه پل، تعدادی منزل مسکونی و بیش از ۱۰۰ کیلومتر از جاده های استان آسیب دیده و حدود ۵۰ روستا با مشکل تردد مواجه شد.

رضا کریمیان اظهار داشت: این بارش ها بیشترین خسارت را به سه شهرستان چرداول، سیروان و هلیلان وارد ساخت که مهمترین آسیب نیز تخریب پل جزمان هلیلان است.

وی  افزود: در پی  بارش باران در ۲۴ ساعت گذشته و شدت آن که باعث ایجاد سیلاب شده است، پل جزمان در هلیلان تخریب و هم اکنون  رفت و آمد از این مسیر ناممکن است.

کریمیان اضافه کرد: پل دائمی این رودخانه با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال در دست ساخت است که پس از  فروکش کردن شدن بارش باران عملیات آن  پیگیری خواهد شد. 

وی اعلام کرد: سطح برخی شهرها و روستاهای استان و زمین های کشاورزی دچار آبگرفتگی و سیلاب شده است که در حال تلاش برای بازگشایی مسیرها هستیم  و بعد از بارش ها ارزیابی خسارت ها در مناطق مختلف شهرستان بررسی و اعلام خواهد شد.

طی چند روز گذشته بسیاری از زیرساخت‌های مناطق مختلف استان تحت تأثیر سیلاب قرار گرفت، از جمله اینکه راه‌های ارتباطی مختلف استان بر اثر سیلاب مسدود شدند، قطعی آب و برق در روستاهای مختلفی صورت گرفت و در مجموع به اراضی کشاورزی، باغات، کشت و زار مردم استان آسیب فراوانی زد.

طبق آمار هواشناسی استان ایلام، شهرستان بدره با ثبت ۱۹۴ میلی متر بارندگی از عصر دوشنبه تا چهارشنبه رکورددار بارش‌های استان بوده است.

واقعیت این است که بودجه استان ایلام بسیار کم است و قطعا تکمیل زیرساخت های استان نیازمند اعتبارات کلان است، بدون شک تخریب زیرساخت های استان باعث خسارت های فراوان اقتصادی به استان می شود.

نیاز است که برای یک بار هم شده زیرساخت های استان به طوری جدی ساخته شود تا در سیل ها به راحتی دچار تخریب و استان دچار ضرر و زیان مالی مضاعف نشود.

کد خبر: ۶٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha