۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
ابهامات شیوه نامه زنجیره فولاد

ابهامات شیوه نامه زنجیره فولاد

با توجه به روند تصویب دستورالعمل‌های مختلف برای تنظیم بازار فولاد در سال‌های اخیر می‌توان گفت که چند سالی است در سیاست‌گذاری‌های فولادی دولت و مجلس تمام بخش‌ها حضور ندارند و به نوعی حضور تولیدکنندگان محصولات فولادی در تمامی شیوه ‌نامه‌ها پررنگ ‌تر است و نقش توزیع‌ کنندگان خاکستری دیده می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران از تدوین اساسنامه تعاونی کشوری آهن‌ فروشان خبر داد و بیان کرد: با توجه به این که فعالان نظام توزیع محصولات فولادی در جلسات تدوین و بررسی شیوه ‌نامه حضور نداشتند، در حال جمع‌آوری مسائل و مشکلات واحدهای صنفی طی یک فراخوان عمومی از آنها هستیم تا این موارد را در جلسه‌ای با معاون اقتصادی رئیس‌جمهور مطرح کنیم.

به گزارش خبرنگاران، از تصویب و ابلاغ شیوه‌نامه عرضه و تقاضای زنجیره فولاد موسوم به شیوه ‌نامه نهاوندیان دو ماه می‌گذرد، اما از زمانی که این شیوه‌نامه در بازار فولاد اجرایی شد، فعالان بازار آهن از وجود بعضی ابهامات در آن سخن گفتند و برخی انتقاد کردند که در این مصوبه منافع تمام زنجیره در نظر گرفته نشده است و همچنان عده‌ای از رانت و موقعیت‌های ویژه برخوردارند.

در این بین اما باید گفت با اینکه شیوه‌ نامه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با هدف متوازن کردن عرضه و تقاضا و دستیابی مصرف ‌کننده به آهن و فولاد با نرخی منصفانه تهیه شده، اما به‌ نظر می‌رسد سیاست‌های این مصوبه و چگونگی تصویب و ابلاغ آن بدون در نظر گرفتن جایگاه قانونی اتحادیه‌های صنفی و نظام رسمی توزیع محصولات فولادی بوده است.

در این شیوه‌نامه، نظام توزیع آهن و فولاد که یک رکن اساسی بازار فولاد است، تا حد زیادی نادیده گرفته شده و در تنظیم و تدوین آن حتی یک نماینده از توزیع‌کنندگان و اتحادیه‌های صنفی حضور نداشته است. در این میان البته توزیع‌کنندگان آهن نه فقط در شیوه ‌نامه دولت، بلکه در طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به نوعی نادیده گرفته شده‌اند.

بر این اساس و با توجه به روند تصویب دستورالعمل‌های مختلف برای تنظیم بازار فولاد در سال‌های اخیر می‌توان گفت که چند سالی است در سیاست‌گذاری‌های فولادی دولت و مجلس تمام بخش‌ها حضور ندارند و به نوعی حضور تولیدکنندگان محصولات فولادی در تمامی شیوه ‌نامه‌های پررنگ ‌تر است و نقش توزیع‌ کنندگان خاکستری دیده می‌شود.

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران با انتقاد از عدم حضور آهن ‌فروشان در جلسات بررسی شیوه ‌نامه فولادی اخیر دولت به خبرنگاران گفت: توزیع‌کنندگان محصولات فولادی نقشی اساسی در تعادل عرضه و تقاضای بازار دارند، به همین علت بعد از اینکه در جلسات تدوین و بررسی شیوه ‌نامه از ما دعوت نشد، من درخواست کردم در این زمینه جلساتی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حتی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور داشته باشیم.

کد خبر: ۶۷٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha