۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
تولیدکنندگان خراسان جنوبی در حصار مشکلات؛ میزگردی برای رفع موانع بانکی
بازار گزارش می دهد؛

تولیدکنندگان خراسان جنوبی در حصار مشکلات؛ میزگردی برای رفع موانع بانکی

بیرجند- وجود موانع و مشکلات بانکی پیش روی فعالان اقتصادی، پای تولید کنندگان را به میزگرد کمیته گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کشاند تا برای درد هایشان مرهم بیابند.

بازار؛ گروه استان ها: واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی خراسان جنوبی از دیرباز با مشکلات زیادی اعم از دردسرهای بانکی، نبود نقدینگی، موانع مالیاتی و تامین اجتماعی رنج می برند.

گذشته از این، انتظار چندین ماهه فعالان اقتصادی برای استعلام های اداری و رفت و آمدهای غیر ضرور برای دریافت تسهیلات و آزاد وثایق بانکی از دیگر گلایه های فعالان اقتصادی استان است.

اگرچه تاکنون جلسات زیادی برای رفع مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی قرار گرفته است اما باز هم جمعی از فعالان اقتصادی طی جلسه ای با عنوان کمیته کارشناسی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی بیرجند گرد هم آمدند تا به بررسی مشکلات بانکی و راه حل های پیش رو بپردازند.

منابع بانکی استان ۱۴۸ هزار میلیارد ریال است
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی در این جلسه با بیان اینکه براساس آخرین آمار تا پایان آبان ماه ۹۹،  منابع استان حدود ۱۴۸ هزار میلیارد ریال بوده است، اظهار داشت: بعد از کسر منابع قانونی این منابع، حدود ۱۳۳ هزار میلیارد ریال و مصارف اعتباری بدون در نظر گرفتن مطالبات معوق، ۱۳۱ هزار میلیارد ریال و مطالبات معوق استان پنج هزار میلیارد ریال بوده است.

محمد علی زرنگ با بیان اینکه بر اساس شاخص تعیین شده توسط بانک مرکزی، بانک ها مجازند حداکثر ۸۰ درصد از منابع قابل تخصیص خود را تسهیلات پرداخت کنند، گفت: بر این اساس هرچه از نرم استاندارد و تعیین شده توسط بانک مرکزی، بیشتر تسهیلات پرداخت کنند، حساب بانک نزد بانک مرکزی بدهکار و به اصطلاح حساب بانک قرمز می شود.

وی با بیان اینکه بنابراین بانک ها باید روزانه میزان ۳۴ درصد جریمه تأخیر پرداخت کنند، بیان داشت: در این شرایط برای پرهیز از عدم پرداخت این جریمه سنگین کسری وجوه و منابع خود را از بازار بین بانکی با نرخ ۲۰ درصد تأمین می کنند.

زرنگ اظهار کرد: ۵.۲ درصد مطالبات معوق و ۸۳ درصد مصارف اعتباری خراسان جنوبی در سال جاری بوده که ۸۸.۲ درصد منابع استان مصرف شده است.

استفاده مازاد از منابع بانکی
دبیر هماهنگی کمیسیون بانک های خراسان جنوبی بیان کرد: بر این اساس بانک های استان ۸.۲ درصد بیشتر از سقف مجاز، تسهیلات پرداخت کرده اند.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی مازاد استفاده از منابع داریم و از تمام پتانسیل ها و ظرفیت شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات استفاده شده است، گفت:  براساس آمار ۹ ماهه سال جاری، میزان تسهیلات تکلیفی در بخش بازرگانی ۱۰ درصد بوده که ۵.۸ درصد محقق شده است.

زرنگ ادامه داد: همچنین تسهیلات تکلیفی در بخش مسکن و ساختمان ۲۵ درصد که ۱۶ درصد محقق شده و  تسهیلات تکلیفی در بخش کشاورزی ۱۵ درصد که ۲۳.۵ درصد محقق شده است.

تسهیلات تکلیفی در بخش صنعت و معدن خراسان جنوبی  ۳۷ درصد بوده که ۱۲.۲ درصد محقق شده است

وی با بیان اینکه تسهیلات تکلیفی در بخش صنعت و معدن  ۳۷ درصد بوده که ۱۲.۲ درصد محقق شده است، بیان داشت: تسهیلات تکلیفی در بخش خدمات ۱۳ درصد تکلیف بوده که ۴۲.۵ درصد محقق شده است.

پرداخت ۴۵ درصدی تسهیلات بانکی به صنایع بزرگ
زرنگ بیان کرد: تسهیلاتی که در قالب قرض الحسنه، وام ازدواج و مواردی در قالب تسهیلات حمایتی مانند تسهیلات روستایی، عشایری و مشاغل خانگی و غیره پرداخت می شود در سر فصل سایر خدمات طبقه بندی می شود که باعث افزایش درصد تحققی این بخش شده است.

وی عدم تعدم امکان پرداخت تسهیلات به دلیل تخصصی بودن برخی از بانک ها و عدم اجازه پرداخت را از دیگر دلایل پایین بودن نسبت تحققی بخش صنعتی دانست و اظهار داشت: تعدادی از بانک ها هم به دلیل عدم رونق این بخش و تجارب گذشته از عدم بازگشت منابع اعطایی، از اعطای تسهیلات در بخش صنعت خودداری می کنند.

بنا به گفته زرنگ، تسهیلات پرداختی استان در بخش صنعت، ۴۵ درصد در بخش صنایع بزرگ و ۵۵ درصد در بخش صنایع کوچک و متوسط بوده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی با بیان اینکه افراد متمکن در استان وجود دارند، بیان داشت: متأسفانه علاقه ای به ایجاد کار مولد در استان وجود ندارد بنابراین بخش تولیدی از جذب سرمایه گذار جدید بی نصیب می ماند.  

وی خواستار تأسیس شرکت مشاوره در استان، شفاف سازی واطلاع رسانی عمکلرد بانک های استان شد و افزود: همچنین باید قوانین بانکی به روز رسانی و اصلاح شود.

زرنگ اظهار داشت: همچنین دوره چرخش پول و برگشت منابع منجمد شده به شبکه بانکی جهت اعطای مجدد تسهیلات باید کوتاه شود. 

۸۸.۶۶ درصد از تسهیلات بانکی پرداخت شد
دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان داشت: بر اساس آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، بانک های استان تا پایان شهریور ماه ۹۹ بیش از  ۸۸.۶۶ درصد تسهیلات پرداخت کرده اند.

محسن احتشام با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری در استان تسهیلات پرداخت شده است، عنوان کرد: خوشبختانه برخی از بانک های استان در زمینه پرداخت تسهیلات و همکاری با واحدهای تولیدی عملکرد خوبی داشته اند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند افزود: تفکر توسعه گرایی، تحقق گرایی و کارگشایی اولین شرط موفقیت در تولید و صنعت بوده که می طلبد مورد توجه قرار گیرد. 

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار داشت: براساس آخرین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی پایان شهریور ماه ۱۳۹۹، خراسان جنوبی رتبه ۹ بیشترین مصارف اعتباری را در شبکه بانکی کشور داشته است. 

باید شرایط ورود سرمایه گذار متمکن به استان تسهیل شود تا امر تولید صرفاً برپایه اتکاء به شبکه بانکی نباشد

ورود سرمایه گذار تسهیل شود
مهری دستجردی با بیان اینکه نسبت تسهیلات به سپرده ها، با کسر سپرده قانونی، استان تا پایان شهریورماه ۹۹،  ۸۸.۶۶ درصد است، گفت: این نسبت از نرم کشوری، ۷۷.۵۲ درصد، بالاتر است.

دستجردی با بیان اینکه نسبت های بالاتر از میانگین کشوری نشان دهنده وضعیت نامناسب اقتصادی و عدم توزیع عادلانه ثروت و در نتیجه نارضایتی سرمایه گذار و مجری طرح است، بیان داشت: باید شرایط ورود سرمایه گذار متمکن به استان تسهیل شود تا امر تولید صرفاً برپایه اتکاء به شبکه بانکی نباشد.

گفتنی است نحوه اجرای بند الف ماده ۱۹ قانون رفع موانع تولید درمورد آزاد سازی وثائق مازاد توسط بانک های استان، امکان ارزیابی مجدد وقائق بانکی و گرید بندی مشتریان در سامانه اعتبارسنجی ایرانیان از دیگر موارد مطرح شده در جلسه بود.

همچنین آیین نامه جدید امهال ابلاغی توسط بانک مرکزی و روش های پیشنهادی درخصوص واحدهای تولیدی که در انجام فعالیت خود با مشکل مواجه شده اند از دیگر موارد مطرح شده در جلسه بود.

کد خبر: ۶۷٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha