۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
آینده جوانان تحصیل کرده ایلامی بازیچه آمارهای غیرواقعی
یادداشت؛

آینده جوانان تحصیل کرده ایلامی بازیچه آمارهای غیرواقعی

ایلام- «در حالی استان ایلام با موج زیادی از جمعیت تحصیل کرده بیکار روبرو شده که مدیران استان ایلام با آمارهای غیرواقعی آینده ای پر از ابهام را برای وضعیت اشتغال این افراد رقم زده اند» این جملات بخشی از یادداشت فرشته سنجیده فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

فرشته سنجیده؛ بازار: در اسناد و مکاتبات منتشره در خصوص ماده ٣٢ احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و تبصره ٦ قانون بودجه ٩٩ آمده که شهرستان‌هایی که نرخ بیکاری آنها بالاتر از میانگین نرخ بیکاری کشور بوده به عنوان مناطق غیر برخوردار از اشتغال تعریف می‌شوند و این مناطق با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و تصویب هیئت وزیران در سال اول و ششم هر دهه تعیین می‌شود.

بند ۳ ماده ۳۲ معافیت مالیاتی واحدهای صنعتی معدنی و خدماتی در مناطق غیر برخوردار اشتغال را مثل مناطق آزاد تجاری-صنعتی اعمال کرده، مسئولان استان باید توضیح بدهد که چرا در استان ایلام، فقط سه شهرستان دره شهر، سیروان و چرداول مشمول این بخشنامه آمده‌اند و مابقی شهرستان های استان مشمول معافیت نیستند.

در حالی که در سایر استان‌ها از این موضوع استفاده حداکثری می‌کنند ولی در استان ایلام به واسطه آمارهای غیرواقعی از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

ماحصل اعمال سلیقه‌ای و عدم پیگیری مسئولان اجرایی و نظارتی استان، در برخورداری کامل استان کمتر توسعه یافته ایلام از این مشوق مالیاتی منجر به توزیع نابرابر مشوق‌های اقتصادی، ثروت و جذب سرمایه در استان و درنتیجه افزایش نرخ بیکاری در استان خواهد شد

با توجه به اینکه این قانون معافیت مالیاتی شامل تمامی مناطق و استان‌های کمتر توسعه یافته کشور است، ماحصل اعمال سلیقه‌ای و عدم پیگیری مسئولان اجرایی و نظارتی استان، در برخورداری کامل استان کمتر توسعه یافته ایلام از این مشوق مالیاتی منجر به توزیع نابرابر مشوق‌های اقتصادی، ثروت و جذب سرمایه در استان و درنتیجه افزایش نرخ بیکاری در استان خواهد شد.

این موضوع فقط می‌تواند یک علت داشته باشد، آن‌هم سوء مدیریت و بکارگیری مدیران ناشایست و اصرار آنها بر ارائه آمارهای کذبِ توسعه و اشتغال در استان است.

بر این اساس حل مشکل یاد شده در گرو هماهنگی و پیگیری نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و استفاده از اهرم‌های قانونی آنها و تعامل مناسب با دولت امکان پذیر خواهد بود.

نمایندگان استان در مجلس مضاف بر این، با توجه به وظایف نظارتی خود می‌توانند مدیران استان را در قبال عملکرد دستگاه‌های تحت مدیریت خود و ارائه آمارهای غیرواقعی که منجر به عدم اختصاص معافیت مالیاتی کل استان شده، پاسخگو نگه داشته، در مواردی عملکرد آنها را مورد تحقیق و تفحص قرار دهند.

استان ایلام برخلاف آمارهای پلکانی و بدون توجیه عقلانی ارائه شده از سوی برخی مسئولان اجرایی دولت در استان، با وجود منابع عظیم نفت، پتروشیمی، گاز، رودهای پرآب و زمین‌های حاصلخیز از لحاظ توسعه زیرساخت‌ها در شرایط مناسبی قرار نداشته، ضمن اینکه از نظر افزایش نرخ بیکاری به استناد مرکز آمار کشور حائز رتبه برتر است.

مدیران ناکارآمدی که به جای عمل و کار جهادی شعار را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و با ارائه آمارهای غیر واقعی نه تنها دستاوردی برای ایلام نداشته و ندارند بلکه خود مانعی بر سر راه توسعه و ترقی در استان شده‌اند

باعث حل نشدن مشکلات و افزایش نرخ روزافزون بیکاری در استان تنها اراده نداشتن و بیان آمارهای غیر واقعی و حمایت از مدیران ناکارآمد در استان است، مدیران ناکارآمدی که به جای عمل و کار جهادی شعار را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و با ارائه آمارهای غیر واقعی نه تنها دستاوردی برای ایلام نداشته و ندارند بلکه خود مانعی بر سر راه توسعه و ترقی در استان شده‌اند.

با توجه به شرایط کنونی دولت در کنترل تورم، رکود اقتصادی و تبعات بحران زای شیوع بیماری کرونا، اعلام آمار غیرواقعی برخی مسئولان اجرایی استان ایلام در کاهش نرخ بیکاری در آینده استا ن ایلام را دچار لطمات جبران ناپذیری خواهد کرد.

با این حجم از بی تدبیری مدیریت، باید از خود سوال کرد آیا مردم استان روزهای بهتری به خود خواهند دید؟ آینده جوانان تحصیلکرده ایلامی در دستان ناتوان مدیران فعلی به کجا خواهد کشید و به چه ختم می‌شود.

کد خبر: ۶۷٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha