۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
شرکت های استخراج بیت کوین چین در جستجوی برق ارزان ایران
«بازار» گزارش می دهد

شرکت های استخراج بیت کوین چین در جستجوی برق ارزان ایران

شرکت های استخراج بیت کوین در چین معمولا به دلیل هزینه های بالای برق و بی ثباتی سیاسی نسبت به این مساله این کشور آسیایی را ترک می کنند. به نظر می رسد برق ارزان در کشورهایی مانند سوئد و نروژ و البته ایران فرصتی مناسب برای سرمایه گذاران چینی شده است.

 بازار؛ گروه انرژی: خبر استخراج بیت کوین توسط چینی‌ها در مزارع ایران واکنش های منفی متعددی را به همراه داشته است. بسیاری می گویند که چشم بادامی‌ها از برق ارزان ایران برای کسب میلیاردها دلار سود حاصل از فروش بیت کوین استفاده می کنند و در مقابل مردم کشور باید در خاموشی سر کنند.  

البته مسئولان وزارت نیرو  این ادعا را قبول نداشته و سهم مزارع بیت کوین از مصرف برق بسیار ناچیز می دانند و به نوعی مردم را متهم اصلی شرایط پیش آمده معرفی می کنند. اما چینی هایی که برای کاهش هزینه‌های استخراج شروع به سرمایه گذاری در کشورهای دارای برق ارزان  و البته پایدار کرده اند، در پایان سال ۲۰۱۹، تقریباً دو سوم قدرت هشینگ جهان را تولید کرد. بر اساس گزارشی که در بلومبرگ منتشر شده بسیاری ار شرکت های استخراج ارز رمزنگاری شده در چین به دلیل هزینه های بالای برق و نگرانی های نظارتی این کشور را ترک می کنند. معدنچیان در حال برنامه ریزی برای تغییر جهت به منطقه شمال اروپا به دلیل افت قیمت برق هستند.

بسیاری ار  شرکت های استخراج ارز رمزنگاری شده در چین به دلیل هزینه های بالای برق و نگرانی های نظارتی این کشور را ترک می کنند

دلیل مهاجرت ماینرها چیست؟
بازار ارزهای رمز پایه چین در سال های اخیر با چالش های زیادی روبرو شده است. در سال ۲۰۱۷، دولت چین  تجارت ارزهای رمزنگاری شده را کاملاً ممنوع کرد. با این حال، چین به دلیل اینکه ماینرهای چینی میلیاردها دلار درآمد حاصل از استخراج بیت کوین و اتریوم کسب کردن، در برابر استخراج رمز ارز سکوت کرد. در سال ۲۰۱۹، چین به دلیل مسائل نظارتی، هدف قرار دادن ماینرهای ارزهای رمزنگاری شده را نیز آغاز کرد. امسال برخی از کارگران معدن از قطع برق در برخی مناطق خبر دادند. نظارت های شدید و افزایش قیمت برق  اما  تنها مشکل ماینرهای چینی نیست. معدن کاران به دلیل برخورد شدید با صرافی های محلی که کار تبدیل پول های  ارز رمزنگاری شده را انجام می‌دهند خود به سختی کار می کنند. برای معدنچیان ارزهای دیجیتال بحران نقدی در چین وجود دارد.

در حال حاضر، متوسط نرخ  برق در چین  به ازای هر کیلو وات ساعت در حدود ۰.۰۸۴ دلار آمریکا است. در میان کشورهای عضو OECD، قیمت برق صنعتی در ایتالیا با ۰.۱۸۵ دلار   بیشترین و  کمترین مربوط به  سوئد با قیمت  ۰.۰۶۰ دلار  به ازای هر کیلو وات ساعت است

هر کیلو وات برق در چین چند؟
قیمت برق چین برای مصرف کنندگان صنعتی به دسته صنعت، نوع مصرف برق و منطقه ای که در آن واقع شده بستگی دارد. China Briefing به طور خلاصه خلاصه ای از چگونگی ثابت شدن نرخ برق در کشور را ارائه می دهد.

هزینه مصرف برق عامل مهمی در تولید برای مشاغل بخش صنعتی، به ویژه در صنایع پر مصرف انرژی، مانند آهن، فولاد، فلزات غیر آهنی، مصالح ساختمانی و صنایع شیمیایی است.

دولت چین برای کاهش هزینه های برق برای تولید، گاه و بیگاه اقداماتی را برای پایین آوردن نرخ عمومی برق صنعتی انجام داده است.

در حال حاضر، متوسط نرخ قدرت صنعتی در چین  به ازای هر کیلو وات ساعت در حدود ۰.۰۸۴ دلار آمریکا است که در مقایسه با سایر کشورهای جهان می توان گفت که تقریبا در وسط قرار دارد. در میان کشورهای عضو OECD، قیمت برق صنعتی در ایتالیا با ۰.۱۸۵ دلار آمریکا و  کمترین مربوط به  سوئد با قیمت  ۰.۰۶۰ دلار  به ازای هر کیلو وات ساعت است.

اما نرخ برق صنعتی چین از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت  بوده و براساس سطح ولتاژ و ظرفیت ترانسفورماتور تعیین می شود. بر اساس امار موجود بیش از ۶۰ درصد تولید چین در استان های ساحلی شرقی آن مانند گوانگدونگ، ژجیانگ و جیانگ سو متمرکز شده است.

با این وجود ابتکارات اخیر دولت، صنایع مختلفی را به سمت استانهای مرکزی و غربی و شهرهای بزرگ چین سوق می دهد. استان های مرکزی و غربی پرجمعیت مانند سیچوان، هنان، شاانشی و گویژو اخیراً نرخ رشد بیشتری در تولید با ارزش افزوده تولید نشان داده اند.

در پایان سال ۲۰۱۹، چین تقریباً دو سوم قدرت هشینگ جهان را تولید کرد. استخراج بیت کوین در چین یک صنعت در حال رشد است زیرا هزینه های نیروی کار در آن بسیار پایین بوده؛ از طرفی تولید سخت افزار استخراج بیت کوین در این کشور انجام می شود. به همین دلیل استخراج کنندگان این فرصت را دارند که با استفاده از تکنولوژی روز هزینه خود را کاهش و سرعت تولید خود را بالا ببرند

وضعیت استخراج معادن در چین
در پایان سال ۲۰۱۹، چین تقریباً دو سوم قدرت هشینگ جهان را تولید کرد. جالب است که بدانید تا همین چند وقت پیش استفاده از ارزهای رمزپایه و مبادلات ارز در چین ممنوع بود. این ممنوعیت حتی در برهه ای از زمان استخراج بیت کوین را در آستانه تعطیلی قرار داده بود، تا اینکه  دولت  استفاده از فناوری بلاکچین در صنایع بزرگ را تایید و  اجازه   رشد استخراج بیت کوین را صادر کرد.

استخراج بیت کوین در چین یک صنعت در حال رشد است زیرا هزینه های نیروی کار در آن بسیار پایین بوده و از آنجایی که این کشور قطب تجارت دنیاست، سرعت تولید در آن بسیار بالاست  . از طرفی  سخت افزار مورد استفاده برای استخراج بیت کوین در چین ساخته می شود؛ به همین دلیل استخراج کنندگان می توانند خیلی سریع به روز شده و با استفاده از تکنولوژی روز هزینه خود را کاهش و سرعت تولید خود را بالا ببرند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که  اگر می‌خواهید یک مرکز داده با سرعت زیاد و هزینه کم راه اندازی کنید، این کار را در چین انجام دهید.

هزینه های کم برق به صورت نیروگاه آبی نیز موجود است. از آنجا که استخراج بیت کوین نیاز به برق زیادی بین تأمین کنندگان معدن و تأمین انرژی طرفداران برای خنک سازی ماینرها دارد، یک مرکز داده باید برق را با کمترین قیمت ممکن دریافت کند. گزارش شده است که نیروگاه برق آبی در استان سیچوان در فصل بارندگی به میزان ۰.۰۲ دلار در هر کیلووات ساعت است و دولت چین اکنون استخراج معادن در این استان را تشویق می کند تا عملیات بتواند از نیروگاه های برق آبی موجود در آن بهره بگیرند.

فقط برخی از معادن چینی با استفاده از انرژی آبی تمیزتر و ارزانتر کار می کنند. بیشتر آنها  مجبور به استفاده از  زغال سنگ هستند که  که گزینه کثیف و گرانتری نسبت به برق است

معادنی که ناچار به استفاده از زغال سنگ می شوند
اما فقط برخی از معادن چینی با استفاده از انرژی آبی تمیزتر و ارزان‌تر کار میکنند. بیشتر آنها  مجبور به استفاده از  زغال سنگ هستند که  که گزینه کثیف و گرانتری نسبت به برق است. امروزه از میان منابع اصلی تأمین نیرو، کمترین میزان برق آبی با قیمتی معادل ۰.۰۱ تا ۰.۰۲ دلار در هر کیلووات ساعت است که باد یکی دیگر از گزینه های ارزان قیمت با ۰.۰۲۵ دلار در هر کیلووات ساعت است. گاز و زغال سنگ با قیمت ۰.۰۳ تا ۰.۰۳۵ دلار (به اضافه هزینه های انتقال و مالیات) جز گران‌ترین گزینه‌هاست. بنابراین، گرچه نیروی کار و مواد ممکن است ارزان باشد، اما استفاده از زغال سنگ باعث می‌شود که عملیات استخراج از دو منظر هزینه و محیط زیست ناپایدار باشد. عامل دیگری که منجر به مهاجرت استخراج کنندگان رمز ارز از این کشور شده  بی ثباتی سیاسی نسبت به این مساله است.

برق مهمترین چیز برای استخراج کنندگان ارزهای رمزنگاری شده است و اخیراً افزایش قیمت و قطع عرضه در چین، شرکت های معدنی را مجبور کرد که مکان های دیگری را در نظر بگیرند. جهش قابل توجه در تولید برق به دلیل شرایط جوی شدید در کشورهایی مانند نروژ و سوئد منجر به قیمت ارزان برق شد

آیا چین می تواند در اوج بماند؟
هر کسی که بخواهد عملیات استخراج معیاری را راه اندازی کند، به طور فزاینده ای به دنبال یافتن مکان در کشورهای شمال اروپا، کانادا و ایالات متحده است. اگرچه این مکان ها ممکن است هزینه های شروع بیشتر و هزینه های نگهداری را فراهم کنند، اما اثبات شده است که برق پایدار و مقرون به صرفه یک مزیت بزرگ است. بعلاوه، این مناطق از نظر سیاسی ثبات بیشتری دارند، بنابراین تهدید کمتری وجود دارد که دولت روزی تصمیم بگیرد که تمام عملیات استخراج را خاموش کند.  

برق مهمترین چیز برای استخراج کنندگان ارزهای رمزنگاری شده است و اخیراً افزایش قیمت و قطع عرضه در چین، شرکت های معدنی را مجبور کرد که مکان های دیگری را در نظر بگیرند. جهش قابل توجه در تولید برق به دلیل شرایط جوی شدید در کشورهایی مانند نروژ و سوئد منجر به قیمت ارزان برق شد.

کد خبر: ۶۷٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • راصیه IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      2 0
      این بیت کوینهای چینی با اجازه ی دولت ایران در ایران فعالیت می کنند و حتما یه چیزی هم به جیب رجال دولتی میره که غارت برق ایران را به عهده گرفتند، این وسط قطعی برق و درست کار نکردن برنامه شاد را به دنبال داشته واعصاب دانش اموزان را به هم ریختند.