۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
انگلیس و آمریکا در مهار کرونا ناتوان بوده‌اند
استاد دانشگاه بوستون در گفتگو با بازار:

انگلیس و آمریکا در مهار کرونا ناتوان بوده‌اند

«جفری کارلینر» معتقد است که روسای نااهل باعث شیوع کرونا و افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری در امریکا و انگلیس شده اند.

بازار؛ گروه بین الملل: با ادامه شیوع ویروس کرونا در جهان نگاه‌ها به سمت ساخت واکسن بوده است. در این میان تعدادی از شرکت‌ها در کشورهای مختلف به واکسن‌های مختلفی رسیده‌اند که کیفیت اثربخشی آنها محل بحث بوده است.

در حالی که واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی در کشورهای مختلفی تزریق شده‌اند، هنوز تاثیر آنها محسوس و قابل مشاهده نبوده است. این موضوع در کنار برخی عوارض تزریق واکسن که در رسانه‌ها گزارش شده، میزان کارایی آنها را محل سوال قرار داده است.

شاید بررسی آمار کرونا در کشورهایی که خود واکسن کرونا را کشف کرده‌اند، معیار خوبی برای محک واکسن‌های ساخته شده آمریکایی و انگلیسی باشد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.


*نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در آمریکا و انگلیس متاسفانه به رکوردهای جدید رسیده است. این در حالی است که این دو کشور از پیشگامان تولید واکسن هستند. ارزیابی شما چیست؟

ایالات متحده آمریکا و انگلیس پیشرفته ترین شرکت های دارویی جهان را دارند. آنها واکسن های جدید ویروس کرونا را تولید کرده و آنها را آزمایش کرده اند تا مطمئن شوند که برای تعداد زیادی از افراد موثر و بی خطر است. متأسفانه هر دو کشور توسط افراد نااهل هدایت می شوند. «بوریس جانسون» در انگلیس همه گیری کرونا را جدی نگرفت تا اینکه آلوده شد و تعداد زیادی از مردم انگلیس به دلیل این بیماری درگذشتند.

ترامپ در ایالات متحده آمریکا به طور فعال مردم را از استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی ناامید می کند. وی هیچ تلاشی برای افزایش در دسترس بودن آزمایش انجام نداده، دولت های ایالتی را از تعطیلی رستوران ها و سایر مکان های گسترش سریع بیماری منصرف کرده و اطلاعات غلطی در مورد جدی بودن بیماری منتشر کرده است. نتیجه این امر افزایش میزان عفونت و مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا بوده است که به مراتب بیشتر از سایر کشورهای ثروتمند است.


*با وجود مبتلایان فراوان در کشورهای آمریکا و انگلیس و وجود برخی عوارض گزارش شده در مورد واکسن تولیدی این کشورها آیا می شود به واکسن تولیدی این کشورها اعتماد کرد؟

اکنون ده ها میلیون نفر واکسن های Pfizer و Moderna دریافت کرده اند و فقط تعداد کمی از آنها واکنش های بدی را متحمل شده اند. احتمال بیمار شدن و مردن برای افرادی که واکسینه نشده اند بسیار بیشتر از افرادی است که واکسن زده اند. این دو واکسن در جلوگیری از عفونت ویروس کرونا بسیار ایمن و بسیار موثرتر هستند.


*با توجه به تحریمهای آمریکا امکان واردات دارو برای ایران میسر نیست و حتی اگر بپذیریم که دارو جزو اقلام تحریمی نیست ولی امکان خرید آن از شرکتها به سبب ترس آنها از تحریمهای آمریکا میسر نیست. این در حالی است که آمریکا مکرر اعلام می کند امکان خرید واکسن کرونا از سوی ایران وجود دارد. ارزیابی شما چیست؟

ماه گذشته ایران تصمیم به خرید ۱۷ میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ از طریق سازمان بهداشت جهانی گرفت، اما دولت ترامپ با هشدار به بانک های بین المللی مبنی بر عدم انتقال پول از ایران برای پرداخت هزینه واکسن، مانع خرید آن شد.

به نظر می رسد که دولت بایدن این سیاست را معکوس کرده و به بانکها اجازه می دهد خرید ایران از سازمان بهداشت جهانی را انجام دهند. با این حال اخیراً رهبر اعظم ایران گفته است ایران واکسن های تولید شده توسط شرکت های آمریکایی یا انگلیسی را خریداری نخواهد کرد.

کد خبر: ۶۷٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha