۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
۱۴ میلیون دلار کالا از گلستان به ترکمنستان صادر شد
رئیس سازمان صمت گلستان:

۱۴ میلیون دلار کالا از گلستان به ترکمنستان صادر شد

گرگان- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: در ۹ ماهه سالجاری ۱۴ میلیون دلار کالا از گلستان به ترکمنستان صادر شد که  سهم استان گلستان از صادرات کشور به ترکمنستان ۱۵ درصد بوده است.

به گزارش بازار به نقل از  روابط عمومی سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان، حسین طلوعیان در هشتمین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان گلستان اظهار کرد: در سال ۹۳ ترکمنستان جایگاه هفتم مقاصد صادراتی کشور را در اختیار داشت و متاسفانه این جایگاه در سال ۹۸ به هفدهم و در ۹ ماهه سالجاری به بیست و پنجم رسیده است.

وی با بیان این که ترکمنستان یکی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی استان بوده و لازم است مشکلات و موانع موجود در روابط تجاری دو کشور حل و فصل شود، افزود: در سال ۱۳۹۰ حدود ۶۶ میلیون دلار کالا از گلستان به ترکمنستان صادر شد اما متاسفانه به دلایلی این عدد در ۹ ماهه سالجاری به ۱۴ میلیون دلار رسید.

طلوعیان ادامه داد: با این حال سهم صادرات استان از کل صادرات کشور به ترکمنستان از ۱۲ درصد در سال ۹۰ به ۱۵ درصد در ۹ ماهه سالجاری رسیده است.

وی تحریم‌های بانکی و اخلال جدی در برگشت ارز حاصل از صادرات از مسیرهای متداول، عدم حل و فصل برخی پرونده‌های حقوقی بین ایران و ترکمنستان و سایه سنگین این موضوعات بر مراودات تجاری و اقتصادی و عدم اجرای بسیاری از مصوبات کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران با طرف‌های مقابل را عامل کاهش صادرات به ترکمنستان دانست.

‌رئیس سازمان صمت گلستان اضافه کرد: تعهد صادرکنندگان به برگشت ارز حاصل از صادرات از یک سو و محدودیت‌های ناشی از تحریم بانک‌ها برای عودت ارز از سوی دیگر ، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های داخلی برای صادرات برخی از محصولات به دلایل مختلف از جمله تنظیم بازار، روند بسیار کند در تجهیز زیرساخت‌های مرز ریلی اینچه برون، عدم اتصال ریل عریض در مرز ریلی اینچه برون، کاهش صادرات چمدانی، کاهش صادرات فرش و صنایع دستی، توقف ورود و خروج مسافر از مرز اینچه برون و توقف کامل صادرات جاده‌ای و ترانزیت از جمله مهم‌ترین مشکلات تجارت خارجی استان گلستان است که امیدواریم با رفع آن‌ها زمینه توسعه صادرات استان فراهم شود.

کد خبر: ۶۷٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha