۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
سال نو زودتر از نوروز به شالیزارهای مازندران آمد
بازار گزارش می دهد؛

سال نو زودتر از نوروز به شالیزارهای مازندران آمد

فریدون‌کنار - سال نو زودتر از نوروز در شالیزارهای مازندران با شخم و شیار زمستانه تحویل شد و جان دوباره‌ای به مزارع بخشیده شد.

بازار - فوزیه حمزه پور: بوی عید از هم‌اینک در شالیزارهای مازندران به مشام می‌رسد و شالی‌کاران استان با شخم و شیارهای زمستانه به استقبال بهار رفته‌اند. در مناطق مرکزی مازندران، هرروز می‌توان شالی‌کارانی را دید که تا زانو به گل فرورفته‌اند و با ادوات کشاورزی مشغول شخم و شیار شالیزارها هستند.

اسفند و بهار در شالیزارهای مازندران بیش از هر زمان دیگری دیدنی‌تر است، از حضور پرندگان مهاجر که آخرین روزهای زمستان گذرانی را سپری می‌کردند گرفته تا آوای پسرک مزرعه‌دار که از شور و شعف شروع دوباره‌کار شالیزار با زبان محلی آواز می‌خواند.

پیرمرد شالی‌کار درحالی‌که با زحمت و سختی با موتور کشاورزی به شخم زدن شالیزار مشغول بود، نفسی چاق می‌کند و می‌گوید: چند نسل به کار شالیزاری مشغول هستیم و از این اینکه دوباره فصل شالی‌کاری شروع شد، خوشحالم.

وی که خود را باباعلی کناری معرفی می‌کند، می‌گوید: شخم و شیار زمستانه برای زمین شالیزار فایده‌های زیادی دارد و علف‌های هرز را از بین می‌برد و مصرف سم و کود را کاهش می‌دهد.

وی بابیان اینکه برنج فریدون‌کنار در ایران معروف است، به هزینه‌های بالای نهاده‌های کشاورزی و کارگری اشاره می‌کند و می‌گوید: درگذشته رسم کایری بین شالی‌کاران مرسوم بود و شالی‌کاران مجاور برای شخم و شیار، نشا و برداشت محصول به کمک همدیگر می‌رفتند اما اکنون همسایگان شالی‌کاران، خوش‌نشینان و ویلانشینان شده‌اند ونه تنها کمک نمی‌کنند بلکه تقلا دارند به هر قیمتی شده این شالیزارها را تصاحب کنند.

اکنون همسایگان شالی‌کاران، خوش‌نشینان وویلانشنینان شده‌اند ونه تنها کمک نمی‌کنند بلکه تقلا دارند به هر قیمتی شده این شالیزارها را تصاحب شوند

وی با اظهار اینکه از مسئولان انتظار داریم در موقع برداشت جلوی واردات کشاورزی و برنج را بگیرند، افزود: به دلیل به‌موقع وارد شدن برنج و قیمت پایین آن در سال‌های گذشته بسیاری از شالی‌کاران ترجیح داده‌اند مزارع خود را به فروش رسانند.

عمو علی افشاری شالی‌کار دیگری می‌گوید: زمین شالیزار برکت دارد و وقتی محصول و دسترنج را پس از زحمت فراوان برداشت می‌کنیم، تمام خستگی از تنمان خارج می‌شود.

وی با اظهار اینکه امروزه شالی‌کاری مکانیزه و آسان شده می‌گوید: درگذشته شخم و شیار شالیزار با بستن گاوآهن به حیوانات اهلی و یا بیل توسط کشاورز انجام می‌شد، افزود: درگذشته شخم و شیار چند روز طول می‌کشید اما امروز با ماشین‌آلات کشاورزی کمتر از نیم یا یک روز می‌توان یک هکتار مزرعه را شخم و شیار کرد.

وی با اظهار حسرت از این‌که کشاورزان شالیزارها را فروخته‌اند و برخی از آنان سرایدار شده‌اند، افزود: با حدود پنج هزار متر زمین شالیزاری علاوه براینکه برنج موردنیاز خودم و سه پسرم را تأمین می‌کنم بخشی از آن را برای تأمین مایحتاج به فروش می‌رسانم و از این طریق امرارمعاش می‌کنم.

 کشاورزان از بذور گواهی شده استفاده کنند

با توجه به شخم و شیار زمستانه اراضی شالیزاری، کارشناسان توصیه می‌کنند، کشاورزان حتماً از بذرهای گواهی‌شده استفاده کنند، حبیب‌الله رنجبر مدیر جهاد کشاورزی نور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه شخم و شیار زمستانه سبب بهره‌گیری بهینه از آب‌های سطحی می‌شود، ادامه داد: تاکنون در ۲۰ درصد حدود ۹ هزار هکتار از شالیزارهای شهرستان شخم و شیار زمستانه صورت گرفته است.

وی از بین بردن لاروهای حشرات و علف‌های هرز را از مزایای شخم و شیار زمستانه بیان و به کشاورزان توصیه کرد تا کودها را بر اساس عناصر خاک تهیه و مصرف کنند و از بذور گواهی‌شده برای ارتقای راندمان تولید بهره‌گیری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: حدود ۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان برای کشت برنج شخم و شیار شده است.

عزیز الله شهیدی فر در گفتگو با خبرنگار بازار سطح شالیزارهای مازندران را برای کشت برنج ۲۱۴ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: حدود ۹۰ هزار هکتار معادل ۴۴ درصد از شالیزارها تاکنون شخم و شیار شده است.

وی استفاده از روان آب‌ها برای آبیاری شالیزارها و مقابله با آفت کرم ساقه خوار را از اهداف شخم و شیار زمستانه بیان کرد و گفت: اجرای این کار سبب از بین بردن علف‌های هرز حاشیه اراضی شالیزار می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از کشاورزان خواست برای نفوذپذیری آب از فرصت موجود برای عملیات شخم و شیار بهره گیرند و افزود: شالی‌کاران همچنین برای احداث خزانه و بذرپاشی به شرایط تقویمی زراعی توجه داشته باشند.

شهیدی فر از توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن بذر گواهی‌شده برای کشت برنج بین شالی‌کاران مازندران خبر داد و گفت: کشاورزان برای تهیه این بذور به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

سالانه یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن برنج در شالیزارهای مازندران تولید می‌شود.

همپای بهار کشاورزان با شخم و شیار و آب تخت کردن شالیزارها جان دوباره‌ای به مزارع داده‌اند و با عبور از مناطق مختلف می‌توان شالی‌کارانی را دید که مشغول کار کشاورزی هستند.

مازندران با تولید ۴۳ درصد تولید قطب برنج کشور محسوب می‌شود و سالانه حدود ۲۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان به زیر کشت برنج می‌رود و کشت دو یا سه‌باره محصول در سالهای اخیر در استان، رواج بیشتری گرفته است. بارندگی مطلوب و وضعیت آب و هوایی سبب شده تا شالی‌کاران مازندران زودتر از موعد سال نو را د شالیزارها تحویل کنند.

کد خبر: ۶٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha