۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
آیین نامه صادراتی نرم افزار ۷ ماه پشت در هیات وزیران! | برگزاری نمایشگاه مجازی با حضور ۵ هزار فعال اقتصادی
رییس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات

آیین نامه صادراتی نرم افزار ۷ ماه پشت در هیات وزیران! | برگزاری نمایشگاه مجازی با حضور ۵ هزار فعال اقتصادی

محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران گفت: آیین نامه صادرات نرم افزار ۷ ماه پیش در سازمان توسعه تجارت تصویب شده و منتظر تایید شورای وزیران است.

بازار، گروه فناوری اطلاعات: رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: نمایشگاه مجازی معرفی  محصولات ایرانی با دو زبان انگلیسی و فارسی از ۵ تا ۲۰ اسفند ماه طی ۱۵ روز برگزار می‌شود و ۲۴ ساعته خواهد بود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار بازار مبنی بر برآرود استقبال  بخش خصوصی از نمایشگاه گفت: با مجموع برنامه ریزی هایی که انجام شده اهم از این که اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تهران و ۲۵۰ تشکل مرتبط با اتاق بازرگانی برای حضور موفق تلاش خواهند کرد پیش بینی می شود حدود ۵۰۰۰ شرکت در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و برآورد ما از تعداد بازدیدکننده های داخلی و خارجی نیز ۱۰۰ هزار شخصیت حقیقی و حقوقی  خواهد بود.

محمدرضا طلایی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به این که  کشورما به دلیل تحریم ها و سایر کشورها به دلیل کرونا با محدودیت  تجارت روبرو شدند  اظهار داشت: حوزه  فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش بهره وری،  افزایش تاب آوری شرکت ها، کاهش هزینه های تولید و تبلیغات می‌شود و حرکت شرکت ها به سمت استفاده از ابزارهای دیجیتال، گریز ناپذیراست.

وی ادامه داد: از این رو ما تشکل‌های حوزه‌های IT  تصمیم‌ گرفتیم پلتفرمی را راه‌اندازی کنیم. این نمایشگاه تحت عنوان نمایشگاه مجازی ایران با حضور فعالین اقتصادی در حوزه‌های اقتصادی تجارت، بازرگانی، صنعت، معدن، کشاورزی، دانش‌بنیان، خدمات و نشر دیجیتال برگزار می‌شود. برای اولین بار است که یک نمایشگاه در همه حوزه‌های اقتصادی برگزار می‌شود.

رییس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران افزود:‌ در مرحله‌ اول غرفه‌داران و شرکت‌کنندگان ایرانی حضور دارند اما اگر به خوبی پیش برود  در دوره‌های بعدی از دیگر کشورها نیز دعوت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگر بازار که آیا  نمایشگاه مجازی به شکل سه بعدی خواهد بود،  گفت: برای این نمایشگاه تجربیات سه کشور ترکیه، روسیه و امارات را مطالعه کردیم. این نمایشگاه با دو زبان انگلیسی و فارسی برگزار خواهد شد و ثبت نام از یک هفته گذشته آغاز شده است. نمایشگاه مجازی ایران از ۵ تا ۲۰ اسفند ماه طی ۱۵ روز برگزار می‌شود و ۲۴ ساعته خواهد بود. اگر برنامه‌ها به خوبی پیش برود حدود ۵۰۰۰ شرکت در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. با این حال ما قصد نداریم مانند  سایت چینی علی بابا اقدام به خرده فروشی کنیم بلکه  بنا داریم دقیقا  نمایشگاهی مجازی  را ایجاد کنیم که در ان  شرکت ها با در اختیار داشتن فضای مجازی و بیش از ۱۰۰ نوع  محیط  طراحی شده وب،  محصولات خود را معرفی و در معرض دید بازدید کنندگان تخصصی ارایه دهند.

 وی همچنین از تخفیف ۷۰ درصدی  هزینه شرکت  در نمایشگاه برای شرکت های دانش بنیانی که در سامانه غزال  معاونت علمی  ریاست جمهوری  تایید می شوند، خبر داد و گفت : چه افراد شرکت کننده و چه افراد بازدید کننده با هویت  از این نمایشگاه شرکت خواهند کرد و در پایان هر روز داده های افراد بازدید کننده از کشور مبدا  و حوزه فعالیت او جهت بهره برداری به شرکت کنندگان ارایه خواهد شد.

طلایی همچنین تصریح کرد: با توجه به گستردگی برگزاری نمایشگاه نگران به مشکل برخوردن سرورها بودیم که باید برای آن برنامه‌ریزی شود. یک شرکت سیستم سخت‌افزاری ارائه می‌دهد و برای پخش آنلاین از آپارات استفاده می‌کنیم. باید به غرفه‌داران در مورد غرفه‌داری آنلاین تبلیغات و غیره نیز آموزش داده شود که اگر مجموعه‌ای بخواهد این کار را به عهده بگیرد استقبال می‌کنیم.

وی گفت:‌ به اصحاب رسانه نیز غرفه رایگان داده می‌شود که در قبال آن کمک به انتشار اخبار و فرهنگ‌سازی کنند. قیمت غرفه‌ها با توجه به امکانات با سه قیمت ۳ میلیون تومان، ۴.۵ میلیون تومان و ۶ میلیون تومان است. شرکت‌های دانش‌بنیانی که توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تایید شده باشند، ۷۰ درصد هزینه توسط این صندوق داده می‌شود. به اتاق‌های سراسر کشور نیز غرفه رایگان داده می‌شود. به کسانی که به معرفی تشکل‌ها کمک کنند و اعضای اتاق تهران ۱۵ درصد تخفیف داده می‌شود و کسانی که عضو تشکل‌ها نیز باشند ۱۵ درصد تخفیف مضاعف می‌گیرند.

دولت از اقتصاد دانش‌بنیان صحبت می‌کند اما دانش آن را ندارد

طلایی همچنین در مورد صادرات خدمات IT و نرم‌افزار اظهار کرد: طبق قوانین گمرک فقط به کالاهای فیزیکی رسیدگی می‌کند بنابراین به حوزه صادرات نرم‌افزار و IT و آموزش ورود نمی‌کند؛ سازمان مالیاتی نیز از صادرکنندگان این حوزه پروانه صادراتی که گمرک صادر می‌کند را می‌خواهد. دولت از اقتصاد دانش‌بنیان صحبت می‌کند اما دانش آن را ندارد.

وی افزود:‌ آیین‌نامه صادراتی نرم‌افزار را در همین راستا طراحی کردیم که این موضوعات را شفاف و نقش نهادها نیز مشخص می‌کند. تیرماه با آقای حمید زادبوم رییس  سازمان توسعه تجارت ایران این طرح به شورای عالی صادرات رفت تا برای اجرایی شدن به تصویب  شورای وزیران برسد اما هنوز این موضوع در هیئت وزیران مطرح نشده است.

وی گفت : هم اکنون  بسیاری از شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات  برنامه های طراحی شده و یا  تولیدات خود را نمی توانند به عنوان وثیقه در نظر بگیرند و بانک ها نیز فقط دارایی را ملک می دانند  اما در صورت تصویب آیین نامه صادراتی، موضوع دارایی‌های نامشهود نیز مطرح می‌شود.

طلایی  با اشاره به وجود ۱۲ تشکل زیر مجموعه اتاق بازرگانی که برخی از آن از دو دهه پیش فعالیت دارند، گفت:  هنوز ما آیین نامه ای برای صادرات خدمات نرم افزاری نداریم و گمرک فقط مسئول کالاهای فیزیکی است.  

ابلاغ گمرک خدمات توسط سازمان توسعه تجارت  

طلایی خاطرنشان کرد: سه ماه پیش وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت «گمرک خدمات» را ابلاغ کردند که صادرکنندگان حوزه IT می‌توانند از آن استفاده کنند.

به گفته وی، این رویداد موجب می شود شرکت ها و فعالان اقتصادی با هزینه اندک نسبت به حضور در فضای فیزیکی به دور از محدودیت زمانی و مکانی محصولات خود را ارائه دهند و مشکلات تحریم های موجود را نیز در این زمینه رفع خواهد کرد.

رییس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ۱۲ تشکل تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات در دو دهه  گذشته در اتاق بازرگانی ایران فعالیت خود را آغاز کرده اند، تصریح کرد: ذات تشکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه خدمات به بخش های دیگر اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است و کشورهای پیشرفته اقتصادی به شکل عمده از این حوزه برای توسعه استفاده کرده اند.

وی افزود: زمانی کشورها برای توسعه وارد جنگ می شدند اما در دوره فعلی توسعه با اطلاعات و ارتباطات بیشتر و بهبود زیرساخت ها رخ می دهد.

طلایی با بیان اینکه حوزه فناوری اطلاعات به عنوان موتور محرک اقتصاد محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این حوزه با رشد روز افزون خود در رفتار اجتماعی نیز تغییراتی ایجاد کرده و حتی فرهنگ را نیز دچار دگرگونی کرده است.

وی گفت: شیوع کرونا آزمونی برای حوزه فضای مجازی بود تا میزان تاب آوری بانکداری، تجارت و زیرساخت های دیگر الکترونیکی مشخص شود و اکنون کشورهایی با زیرساخت الکترونیک قوی به راحتی توانستند فضای دورکاری را ایجاد کنند، اما در ایران با مشکلات بسیاری همراه بود.

کد خبر: ۶۷٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha