۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
تلاش برای رفع نگرانی سهامداران بورس
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد

تلاش برای رفع نگرانی سهامداران بورس

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از نشست مشترک با رئیس سازمان بورس اوراق بهادار و وزیر اقتصاد برای رفع نگرانی سهامداران بورس خبر داد.

به گزارش بازار، محمدرضا پورابراهیمی تصریح کرد: با سازمان بورس اوراق بهادار، شرکت بورس و شرکت‌های زیرمجموعه به دنبال آن هستیم تا نگرانی‌ها و دغدغه‌های سهامداران مطرح شود و با نگاه جدیدتری به روند بهبود بازار سرمایه در کشور کمک کنیم.

وی گفت: بازار سرمایه به دلیل مشارکت گسترده مردم، آزادسازی سهام عدالت و هم به دلیل فضایی که در ماه‌های اخیر شکل گرفته، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پورابراهیمی با بیان اینکه تقریباً در دو بخش می‌توان وضعیت بازار سرمایه را تحلیل کرد، افزود: بخش اول، بازار بورس‌های اوراق بهادار مانند فرابورس و یا بورس‌هایی مانند بورس کالا و انرژی است که منجر به گسترش فعالیت سرمایه گذاران شده است.

وی در ادامه با اشاره به تمرکز اصلی بر بازار اوراق بهادار ادامه داد: در ماه‌های ابتدایی امسال به دلیل عدم نظارت دقیق دولت شاهد افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورسی بودیم و این تأثیر باعث شد در اواسط تابستان روند نزولی به خود گیرد و یک شرایط خاص ایجاد شود.

نماینده مردم کرمان اضافه کرد: نوسانات خاص متاثر از شرایط درونی و بیرونی امری طبیعی است و در آخرین بررسی نشست کمیسیون اقتصادی مجلس که در مجموعه بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد، آخرین وضعیت بازار سرمایه مورد بحث قرار گرفت و چند محور اساسی در بازار سرمایه مصوب شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه در خصوص محورهای نشست مشترک گفت: اولین نکته بخش فضای مجازی است که تاثیر بسیاری بر بازار سرمایه گذاشته و این عمل متغیری شده که در سال‌های گذشته وجود خارجی نداشته است، امروز شاهدیم که تاثیرات بسیاری بر این بازار دارد و متاسفانه در حوزه مدیریت بازار سرمایه هیچ مدیریتی در بخش فضای مجازی وجود نداشته است.

وی افزود: سازمان بورس و شرکت اوراق بهادار و فرابورس و بورس کالا بر اساس تصمیمات گرفته در این نشست مکلف شدند تا مدیریت جدیدی در بخش نظارت فضای مجازی و پایش برای جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران خود انجام دهند.

پور ابراهیمی به بخش دوم یعنی نظارت‌ها اشاره کرد و افزود: نظارت‌های دقیق و به موقع و لحظه‌ای برای دفاع از حقوق سرمایه گذاران و برای جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران؛ اکنون به شکل سنتی وجود دارد و باید به شکل حرفه‌ای و دقیق اتفاق بیفتد و ترغیب به تغییر دستورالعمل امری ضروری است که در مصوبات مورد توجه قرار گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بازار سرمایه فاقد یک نگاه علمی و تخصصی در ایجاد یک مجموعه پژوهشی در این حوزه است و مقرر شد تا پژوهشکده بازار سرمایه با نظارت بازار بورس بتواند تصمیمات تخصصی در حوزه بازار سرمایه بگیرد.

وی افزود: این اندیشکده با محوریت سازمان بورس و شرکت‌های زیر مجموعه بورس عملیاتی می‌شود و اطلاعات علمی و تخصصی و پیش‌بینی در واحدها و اتخاذ تصمیمات تخصصی و ارائه پیشنهاد هدف این اندیشکده است.

نماینده کرمان درادامه به بخش بازارگردانی و مشارکت حقوقی‌ها اشاره کرد و یادآورشد: برای اینکه شاهد رفتارهای خارج از رویکردها و مقررات و ضوابط نباشیم در مصوبه‌ای بحث اجرای دقیق مصوبات شورای عالی بورس و مصوبات حاکمیتی که به شورای عالی بورس ابلاغ شده است مورد توجه قرار گرفت که ظرف یک هفته آینده گزارش‌های مربوط در قالب نشست کمیسیون اقتصادی با سازمان بورس اوراق بهادار شرکت بورس و شرکت‌های زیرمجموعه آن بررسی شود و این جمع‌بندی را با حضور وزیر اقتصاد خواهیم داشت تا بتوانیم شرایطی را که در وضعیت امروز بازار حاکم است و نگرانی و دغدغه‌های کسری سهامداران مطرح می‌شود رفع نموده و با نگاه جدیدتری به روند بهبود بازار سرمایه کشور کمک کنیم.

کد خبر: ۶۷٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha