۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
بورس گرفتار رفتار پارادوکسی مسئولان شد
مدیرکل بازرسی و حسابرسی بانک مرکزی:

بورس گرفتار رفتار پارادوکسی مسئولان شد

کاووسی، مدیرکل بازرسی و حسابرسی بانک مرکزی گفت: مسئولانی که از نحوه ورود مردم به بورس انتقاد داشتند، در رسانه ها مردم را تشویق به حضور در بورس می کردند.

به گزارش بازار، یوسف کاووسی در خصوص وضعیت صندوق های بورسی برای سوددهی به مردم اظهار کرد: این مسئولان زمانی که به تامین منابع و جمع آوری پول های مردم نیاز داشتند آن ها را به حضور در بورس تشویق کردند و از این بابت باید پاسخگو باشند.

وی افزود: این ها در حال حاضر ادعا دارند که زیان در ذات بورس است و باید نگاهی بلند مدت داشته باشیم.

کاووسی گفت: معمولا بانکها بخشی از وظایف صندوق های سرمایه گذاری را اجرا می کنند چون زمانی که نرخ سود کاهش یافت به صندوق ها اجازه سود بالاتر از ۱۵ درصد دادند.

وی با اشاره به دو نوع صندوق با زیان بیشتر و ریسک کمتر گفت: صندوق ها بعنوان سهام داران عمده تلقی می شوند و گاه تبانی و ارتباطات نا درست در بورس شکل می گیرد که ممکن است سرمایه های مردم را به خطر بیاندازد.

کاووسی با بیان اینکه چنین رویه ای گاه یک‌شرکت را پررنگ کرده و به صدر می رساند و این کار به ناحق صورت می گیرد، گفت: وقتی بورس ما واقعی نیست و کارشناسان بورس و مجلس می گویند که در این بازار دست کاری صورت گرفته و دولت کسری بودجه خود را از این محل تامین می کند، توصیه کردن مردم به سمت ورود به صندوق ها هم مناسب نیست.

وی ورود به صندوق های ثابت بانکی را به مراتب بهتر خواند و افزود: مردم اگر قرار است واقعا وارد بورس شوند باید این کار را با آگاهی انجام دهند.

کاووسی همچنین ابزارهای تکنیکال را رویه ای برای دست کاری در بورس دانست و گفت: ابزارهای تکنیکال هم در بورس جواب نمی دهد حال آنکه بسیاری شرکت ها از امروز نسبت به افزایش سود صد در صدی درپی تعیین نرخ ارز ۱۷ هزار تومانی در بودجه ۱۴۰۰ تبلیغات می کنند.

این‌مقام مسئول در بانک مرکزی اضافه کرد: این شرکت ها بی آنکه تولید و ارزش افزوده صورت گرفته باشد دست به تبلیغ سهام خود می زنند.

کاووسی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده مخالف سرمایه گذاری در بورس بوده و هستم و نمی توانم مردم را به سمت بورس توصیه کنم و این کار جفا و خطا در حق عده ای است.

وی گفت: حتی صندوق های دارا اول دوم که دولت سهام آن را به مردم فروخت نزدیک ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش ارزش داشته و مردم به عینه این مسائل را می بینند.

همچنین محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این بخش خبری تحلیلی اظهار کرد: صندوق ها واسط میان سهامداران خرد و بورس هستند و اکثر کسانی که به این بازار ورود می کنند سواد اقتصادی لازم را ندارند.

وی با اشاره به توصیه هایی مبنی بر ورود مردم از طریق صندوق ها گفت: شیوه عمل این صندوق ها متفاوت است مثلا برای افراد کم ریسک صندوق هایی با درآمد ثابت داریم و مردم‌می توانند در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند.

زنگنه این صندوق ها را همواره سودده و فاقد ریسک توصیف کرد و گفت: بخش عمده سرمایه این صندوق ها را اوراق تشکیل می دهد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در شرایط بد یکسال اخیر هم بسیاری صندوق ها سودده بودند ویا ضرر کمتری داشتند.

زنگنه اضافه کرد: این صندوق ها با ابزار تکنیکال سهام هایی را خرید و فروش می کنند که ریسک کمتری دارد ولی در شرایط نامساعد بورس بین بد و بدتر، می توان صندوق ها را انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه تقصیر بر گردن مردم نیست و ورود مستقیم آن ها جفا در حق ملت است؛ افزود: هرچند سرمایه گذاری صندوق ها بهتر است ولی وضع کنونی مردم در بازار سرمایه ربطی ندارد که اگر از طریق صندوق عمل می کردند وضع بهتری داشتند.

کد خبر: ۶۷٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha