۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
چراغ بورس با شعار تدبیر و امید توسط دولت دوازدهم خاموش شد
متخصص و صاحب نظر حوزه مدیریت مالی و بازار سرمایه:

چراغ بورس با شعار تدبیر و امید توسط دولت دوازدهم خاموش شد

سیفی معتقد است که دولت در حالی با شعار و عنوان تدبیر و امید روی کار آمد که به نظر می‌رسد امروز خلاف هر دوی آنها عمل کرده و نتایج نیز خلاف شعارهایشان محقق شده است؛ یعنی نه تدبیری در کار اداره کشور می‌بینیم و نه امیدی در کشور ایجاد شده است.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: شاخص کل بورس امروز هم ریخت! ریزشی سنگین و ادامه دار با عدد ۳۰ هزار واحد. شاخص کل بازار بورس و اوراق بهادار تهران در ساعت پایانی معاملات با ریزش ۲.۵ درصدی و ۳۰ هزار و ۸۴۴ واحدی به عدد ۱ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۸۷۹ واحد رسید. برای بررسی علل قرمزی ادامه دار بازار با متخصص این حوزه به گفت و گو پرداختیم.

فرشاد سیفی، متخصص و کارشناس بازار سرمایه در تضریح وضعیت بازار سهام به خبرنگار بازار اینگونه می گوید: چراغ بورس با شعار و عنوان تدبیر و امید برای مردم عزیز کشورمان توسط دولت دوازدهم خاموش شده است.

وی معتقد است دولت در حالی با شعار و عنوان تدبیر و امید روی کار آمد که به نظر می‌رسد امروز خلاف هر دوی آنها عمل کرده و نتایج نیز خلاف شعارهایشان محقق شده است؛ یعنی نه تدبیری در کار اداره کشور می‌بینیم و نه امیدی در کشور ایجاد شده، بلکه شاهد هستیم که ناامیدی را بر کشور حاکم کردند. درنتیجه بسیاری از اقدامات دولت مصداق واضح بی تدبیری است.

شاخص بورس ۳۰ هزار واحد دیگر ریخت!
صاحب نظر حوزه بازارهای مالی به میزان ریزش امروز شاخص کل  وارزش معاملات اشاره کرد و افزود: شاخص کل بورس با ریزش ۳۰ هزار واحدی در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و ۲۳۰ هزار واحد رسید. شاخص کل هم (وزن) : ۸۳۱۰ واحد منفی و ارزش معاملات: ۱۰۲۳۶ میلیارد تومان شد.

سیفی ادامه داد: با این اعداد و ارقام می توان گفت بازار بورس تهران در وضعیت اسفناکی به سر می برد و متولیان امر برخلاف تمام توصیه های کارشناسان با بی تدبیری تمام، این فرصت بی نظیر را تبدیل به تهدید و از ارائه راه حل بازمانده اند. بازار سرمایه، یکی از ارکان اصلی و زیربنایی مالی و اقتصادی کشور است و هرگونه نوسان و خلل در آن، بر شاخص های کلان اقتصادی تاثیر مستقیمِ کوتاه و بلند مدت خواهد داشت.

این متخصص بازار سرمایه تاکید کرد: این نوسانات و تکانه های عظیم در ماه های آتی تأثیر مخربی بر اقتصاد کلان خصوصا در تشدید تورم و رکود تورمی، کاهش نرخ تولید ناخالص ملی، کاهش صادرات و دیگر شاخص های کلان بویژه در بحث اقتصاد مقاومتی و جهش تولید خواهد داشت.

او یادآور شد: متاسفانه مردم سرزمین عزیزمان ایران با تمام سرمایه، دارایی و پس انداز خویش و با اطمینان به وعده های مسئولان و متولیان اقتصاد کشور، وارد بازار سهام شده اند و هم اکنون شاهد از بین رفتن سرمایه و دارایی خویش اهستند که در آینده صدمات ثانویه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این سوءمدیریت بیشتر مشخص می شود.

هیجاناتی که در یکی دو هفته گذشته در بازار به وجود آمده، ناشی از بازارگردان‌هایی است که به نحوی شرکت‌ها مجبور به انتخاب آنها شدند. این بازارگردان‌ها به جای روان‌سازی بازار و عمل کردن به عنوان محرک، متاسفانه به سمت نوسان گیری سمت و سو پیدا کرده است. متاسفانه در چنین شرایطی سهامداران خرد متضرر میشوند و سعی می‌کنند بخشی از سرمایه شان را از بازار خارج کنند

رئیس جمهور صادقانه بگوید نمی تواند مشکلات را حل کند
سیفی بیان کرد: به دلیل حمایت همه جانبۀ متولیان امر و مسئولان از بازار سرمایه و هدایت و تشویق مردم به سرمایه گذاری در آن، وضعیت فعلی بازار سهام موجب یأس و نارضایتی عمومی و کاهش اعتماد به نهادهای اجرایی و نظارتی کشور شده است که بر اساس اعتماد و اطمینان از حفظ حقوق و دارایی شان به بازار سهام وارد و هم اکنون احساس می کنند که از اعتماد آنان سوء استفاده شده است و دستگاه های ذی نفع دولتی بعد از برداشتن منفعت خود از بازار، بدون احساس مسئولیت نسبت به حفظ دارایی مردم و بدون پاسخ گویی به افکار عمومی پشت آنان را خالی کرده و رفته اند.

او خطاب به دولت و رئیس جمهوری کشور متذکر شد: به نظر من بهترین اقدام این است که آقای رئیس جمهور با صداقت به مردم بگوید که نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند.

روزهای درخشان بورس؛ نقدینگی راهی جز بازار سرمایه ندارد
کارشناس بازارسهام با اشاره به وضعیت بازارهای موازی تشریح کرد که بازار مسکن و خودرو اکنون در رکودی سنگین به سر می‌برند، اگر قرار باشد دارندگان آن اقدام به فروش دارایی‌های خود کنند به راحتی نمی‌توانند آنها را به فروش برسانند و باید زیر قیمت بازار تصمیم به فروش بگیرند.

وی یادآوردشد: با توجه به اینکه بازار ارز هم رشد قابل توجهی تجربه کرده است و اکنون در رکود به سر می‌برد، بنابراین بازاری جز بازار سرمایه نمی‌تواند پذیرای سرمایه‌های در اختیار مردم باشد به همین دلیل روزهای درخشانی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود.

متخصص بازار سرمایه اظهار می کند: بازارهای موازی بازارهایی هستند که اکنون در رکود کامل به سر میبرند و روند نزولی دارند. بنابراین تنها بازاری که میتواند یک مقدار هیجان به سرمایه‌گذار بدهد بازار بورس و سرمایه است. فکر میکنم تا پایان سال جاری وضعیت خوبی در بازار سرمایه باشد و رشد آن نسبت به بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاری معقول‌تر و مطلوب‌تر باشد.

او معتقد است هیجاناتی که در یکی دو هفته گذشته در بازار به وجود آمده، ناشی از بازارگردان‌هایی است که به نحوی شرکت‌ها مجبور به انتخاب آنها شدند. این بازارگردان‌ها به جای روان‌سازی بازار و عمل کردن به عنوان محرک، متاسفانه به سمت نوسان گیری سمت و سو پیدا کرده است. متاسفانه در چنین شرایطی سهامداران خرد متضرر میشوند و سعی می‌کنند بخشی از سرمایه شان را از بازار خارج کنند.

سیفی گفت: یکی از مسائل و مشکلاتی که در بازار وجود دارد به این دلیل است که هم بازارگردان و هم سهامدار اصلی، از سهم های بزرگ حمایت نمی‌کنند و بازار به محلی برای نوسان گیری بازارگردان های دولت تبدیل شده است.

وی افزود که این اتفاق بستگی به یکسری متغیرهای رفتاری و اجتماعی دارد و همچنین رفتار دولت نیز در بازگشت این افراد به بازار سهام بسیار تاثیرگذار است. اما این اعتماد از دست رفته را به راحتی نمی‌توان بازگرداند و سخت است دوباره شاهد موج مشارکت مردم در بازار سرمایه باشیم.

این کارشناس و صاحب نظر در حوزه مدیریت مالی و بازار سهام تشریح کرد: بازارهای مالی در این روزها بیشتر شبیه یک میدان جنگ میان خریداران و فروشندگان و دلالان شده است. در این بین عده ای با سفته بازی به دنبال ایجاد سود برای خود از طریق ایجاد ضرر برای دیگران هستند. این نحوه عملکرد در میان سفته بازان بازار بورس، در مقایسه با سایر بازارهای مالی در ماه های گذشته بیشتر بازار سرمایه را با مشکل مواجه کرده است.

سیفی خاطرنشان کرد: امیدوارم دستگاه قضایی برای پیگیری حقوق سهامداران و جلوگیری از تضییع بیشتر دارایی های هموطنان در بازار سهام، و نیز تعیین تکلیف خاطیان و کسانی که با اتخاذ تصمیمات و تدابیر اشتباه موجب ایجاد این حجم عظیم از خسارات مادی و معنوی در سطح ملی شده اند اقدام شایسته ای صورت پذیرد مردم عزیز زحمت کش کشورمان انتظار افت سنگین تر از این را دیگر نخواهند داشت.

فروش های هیجانی و دستوری حقوقی های بازار در نمادهای مختلف حتی در صف فروش سهم ها آن هم بعد از حتی ۳۰ درصد ریزش قیمت ها و بعد از اصلاح سنگین وعدم انسجام کافی در بین مسئولان سازمان و حقوقی های بازار و صندوق های حامی بازار که حمایت از سهم های بازار را به‌صورت خیلی ضعیف و نا هماهنگ انجام دادند، از دلایل ریزش است. لازم به ذکر است دستکاری در بازار بورس ذات بازار تلقی نمی شود تمامی این موارد علت اصلی ریزش بازار بورس شمرده می شود

عدم درایت و تصمیم گیری درست توسط سازمان بورس
او ضمن اشاره به عدم تصمیم گیری درست توسط سازمان بورس تاکید کرد: با این حال وجود برخی ساختارهای معیوب و نبود اهتمام مدیریت علمی سبب شده در تمامی این سال‌ها شاهد بروز حواشی باشیم که نه در شأن بازار سرمایه است و نه در حد ماهیت آن. یکی از این مشکلات هیجان‌های کاذب خرید و فروش است که در زمان داغ شدن معاملات در یک نماد و ورود حجم قابل توجه به آن شکل می‌گیرد. حذف سازو کارهای توجیه‌کننده وجود دامنه نوسان را برای بهبود وضعیت بازار امری مثمر ثمر است در حالی که لزوم بازبینی قوانینی مانند دامنه نوسان توسط سازمان مورد بررسی قرار نمی گیرد.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: با این حال مسئولان سازمان بورس و شرکت‌های تابعه تا به حال توجهی عملی به خروجی این بحث‌ها نداشته‌اند و در نظر دارند همچنان زیر سایه لجاجت راه هزاران بار رفته را دوباره بپیمایند. به دلیل عمق کم بازار سرمایه در کشور ما، باید نهادها و یا متولیان امر از این بازار حمایت کنند.

سیفی می گوید: نباید این موضوع را نادیده گرفت که بازار سرمایه تنها باید یک متولی داشته باشد و تنها آقای قالیباف‌اصل باید متولی این سازمان باشد و دخالت سایر بخش‌ها در بازار سرمایه آسیب‌زاست. پس نقش متولیان فعال در این حوزه مانند صندوق تثبیت بازار سرمایه، صندوق توسعه و صندوق تامین سرمایه‌ها پر رنگ‌تر و قوی‌تر دیده می‌شود که از بازار سرمایه حمایت کنند.

علت های ریزش بازار چیست؟
متخصص بازار سرمایه ضمن اشاره به علل ریزش بازار عنوان کرد: فروش های هیجانی و دستوری حقوقی های بازار در نمادهای مختلف حتی در صف فروش سهم ها آن هم بعد از حتی ۳۰ درصد ریزش قیمت ها و بعد از اصلاح سنگین وعدم انسجام کافی در بین مسئولان سازمان و حقوقی های بازار و صندوق های حامی بازار که حمایت از سهم های بازار را به‌صورت خیلی ضعیف و نا هماهنگ انجام دادند، از دلایل ریزش است. لازم به ذکر است دستکاری در بازار بورس ذات بازار تلقی نمی شود تمامی این موارد علت اصلی ریزش بازار بورس شمرده می شود.

سیفی در انتها ضمن بیان نتیجه گیری تحلیل خود افزود: تا زمانی که تیم اقتصادی دولت فقط بازار بورس را محل تامین مالی قلمداد کنند، نمی‌توان انتظار داشت تا بازار سرمایه از رونق خوبی برخوردار شود.

کد خبر: ۶۷٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha