۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
بررسی بودجه سال آینده نباید سیاسی شود
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور:

بررسی بودجه سال آینده نباید سیاسی شود

واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: بودجه را نباید سیاسی کرد تا بهانه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ شود.

به گزارش بازار، محمود واعظی در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سوالی درباره همکاری مجلس و دولت در زمینه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ افزود: خواهش من این است که بودجه را سیاسی نکنیم؛ بودجه نباید بهانه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ شود؛ متأسفانه الان این گونه شده است که افراد مختلف در مجلس درباره بودجه صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما قبلاً یک کمیسیون تلفیقی داشتیم که یک سخنگو داشت و سخنگو می‌آمد مسائل را می‌گفت؛ ضمن این که موارد مصوب در کمیسیون تلفیق لزوماً در صحن مجلس تصویب نمی‌شود و ممکن است تغییر پیدا کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی از هر تریبون مجلس برای تبلیغ استفاده می‌کنند، اظهار داشت: بودجه را برای اداره کشور نوشتیم و پنج ماه و نیم سال آینده توسط همین دولت اداره خواهد شد.

واعظی گفت: سعی کردیم با این بودجه، دولت را به نحو احسن اداره کنیم و به دنبال این هستیم که دولت بعد هم که در ابتدای راه است بتواند به خوبی کشور را اداره کند.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم که تحریم‌ها را برداریم، افزود: می‌خواهیم دولت بعد حتی برای تحریم هم بتواند راحت‌تر کشور را اداره کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به جلسه شب گذشته سران قوا گفت: در این جلسه مقرر شد بین کمیسیون تلفیق و ستاد اقتصادی دولت جلسات مستمری گذاشته شود؛ آقای رئیس جمهور هم اشاره کردند هر وقت لازم است با حضور ایشان جلسه تشکیل شود آمادگی دارند در آن حاضر شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره جلسه سران سه قوه گفت: سران سه قوه روز گذشته با فاصله کمتری تشکیل جلسه دادند و طبیعی هم هست که الان کشور به لحاظ سیاسی و اقتصادی نیاز دارد که سران قوا دیدارهای بیشتری داشته باشند و تبادل نظر کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هر چه همفکری و مشورت بین سران سه قوه بیشتر باشد امور بهتر پیش می‌رود، افزود: در جلسه دیشب درباره موضوع بودجه بحث شده است؛ مسئله معیشت مردم هم موضوعی است که هم مجلس و هم دولت درباره اش اتفاق نظر دارند؛ الان که شرایط جهانی بعد از ترامپ وضعیت بهتری پیدا می‌کند و روابط بانکی ما با کشورهای مختلف و همچنین صادرات و واردات ما بهتر از گذشته خواهد بود طبیعی است که نتیجه این تحولات روی سفره مردم خودش را نشان بدهد.

وی ادامه داد: به همین دلیل در بحث بودجه این تاکید صورت گرفته است که به گونه‌ای رفتار شود که گشایشی که باید برای مردم بوجود بیاید ایجاد شود و کاهش قیمت‌ها صورت گیرد.

واعظی با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم موانع دسترسی مردم به انواع کالاها مرتفع شود، اظهار داشت: اینکه در توزیع کالا چندین واسطه دست داشته باشند کار درستی نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اصلاحات لایحه بودجه در مجلس گفت: از برخی از پیشنهادات استقبال می‌کنیم؛ به هر حال ما ۱۰ ماه روی لایحه بودجه وقت گذاشتیم و بنای ما این بوده است که یک بودجه قابل اجرا و در راستای منافع کشور را بنویسیم، بنابر این هر از پیشنهاد اصلاحی استقبال می‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: ما نمی‌خواهیم بگوییم هیچ انعطافی برای پذیرش اصلاحات مجلس نداریم، اما گاهی کار کارشناسی ما با ایده‌های مجلس همخوانی ندارد؛ مثلاً این که می‌گویند فلان قدر باید مالیات گرفته شود این به مردم فشار می‌آورد؛ و یا می‌گویند فلان قدر نفت فروخته شود و فلان قدر درآمد داشته باشد خوب ما می‌دانیم که با توجه به میزان تولید و قیمت دلار رقم فروش به رقم مورد نظر مجلس نمی‌رسد.

واعظی تاکید کرد: اگر پیشنهادات مجلس به گونه‌ای باشد که شاکله این لایحه را به هم بزند قطعاً استقبال نمی‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: بسیاری از فضاحت‌های چهار سال گذشته دولتمردان آمریکایی که پنهان مانده بود، با اتفاقات دو هفته گذشته افشا شد.

محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، در مورد ادعای پمپئو مبنی بر ارتباط ایران با القاعده خاطرنشان کرد: روزهای پایانی عمر دولت و هم روزهای پایانی عمر برخی سیاسیون آمریکایی است که در ۴ سال گذشته فضاحت‌هایی به وجود آوردند که بسیاری از آن‌ها پنهان مانده بود، اما خوشبختانه در این دو هفته گذشته آنچه که در آمریکا اتفاق افتاد، سیاست و اشتباهات آن‌ها را افشا کرد و طبیعی است که در این روزهای باقی مانده بخواهند از هر حربه‌ای استفاده کنند که البته اثری نه در منطقه و نه در دنیا خواهد گذاشت و نه خریداری دارد.

وی تاکید کرد: اصلا نگران این مسئله نیستیم و با وزارت خارجه صحبت شد، با این موضوع برخورد مناسبی خواهند کرد.

واعظی در ادامه ادعای استفاده دولت از بیت کوین را جفا دانست و گفت: در یک سال گذشته دستگاه‌های بیت کوین قاچاق وارد کشور و در جاهای مختلف استفاده شد، به همین دلیل دولت در پی ضابطه‌مند و قانونمند کردن این فعالیت بود؛ لذا این موضوع در دولت مطرح شد و اکنون باید از وزارت صمت اجازه بگیرند و وزارت نیرو هم تایید کند که چگونه این دستگاه‌ها استفاده شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: تا حدی اجازه استفاده از بیت کویین داده شد، تا این فعالیت ضابطه‌مند و نحوه استفاده از بیت کویین در تابستان و آلودگی هوا مشخص شود.

واعظی همچنین گفت: ادعایی هم شد که در برخی مرغداری‌ها و جاهای مختلف از بیت کویین غیرمجاز استفاده می‌شود که رئیس جمهور دستور داد تا وزارت اطلاعات و کشور با جدیت این موضوع را دنبال و اگر جایی این تخلف هست، محکم برخورد کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور آقای واعظی درخصوص پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و سفر هیات کره‌ای به تهران هم گفت: سفر معاون وزیر خارجه کره به ایران سفری بود که از قبل و با فشارهای مختلفی که هم وزارت خارجه هم بانک مرکزی روی دولت کره آورده بودند، صورت گرفت و این سفر از ماه قبل طراحی شد، دوستان ما هم در وزارت خارجه و هم در بانک مرکزی محکم برخورد کردند و گفتند این مسدودی به هیچ وجهه قابل قبول نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: آن‌ها قول دادند که خودشان دنبال کنند و این پول آزاد شود و ما هم به آن‌ها گفتیم ضمن فراهم کردن مقدمات کار حقوقی زمینه‌های آن هم آماده است، امیدواریم در ماه آینده توفیقاتی به وجود آید نه فقط راجع به این پول در کره بلکه پول‌هایی که در کشورهای دیگر به دلیل فشار آمریکا مسدود شده است.

واعظی در خصوص قیمت فولاد نیز گفت: در جلسه‌ای که در ستاد اقتصادی داشتیم آقای رزم حسینی پیشنهاداتی کرد و همزمان بحثی هم در مجلس شده است و قرار بر این شد وزارت صمت ایده خودش و بحث مجلس را بررسی و پیشنهاد بدهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: آن چیزی که برای ما مهم است قیمت فولاد یک قیمت واقعی برای مصرف کننده باشد و کارخانجات فولادی هم بتوانند فعالیت شان را توسعه دهند و دست واسطه‌ها کوتاه شود.

کد خبر: ۶۷٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha