۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
چراغ خاموشی‌های زمستان در تبریز روشن شد
پای مازوت و بیت کوین درمیان است!

چراغ خاموشی‌های زمستان در تبریز روشن شد

تبریز- برق مناطق مختلف تبریز و شهرستان های بزرگ آذربایجان شرقی طی چند روز اخیر به صورت دوره ای قطع می شود و در سرمای زمستان مردم را با مشکلات متعددی روبه رو ساخته است.

بازار؛ گروه استان ها: طی سال های اخیر مردم ایران به قطعی برق در ماه های گرم سال عادت کرده بودند که دلیل آن نیز مصرف دستگاه های پرمصرف خنک کننده عنوان می شد و مسئولان امر مصرف بالای برق توسط شهروندان را متهم اصلی خاموشی های تابستانه بیان می کردند.

اما امسال متفاوت تر از سال های گذشته است، بعداز خاموش شدن چراغ خاموشی های تابستان حالا نوبت روشن شدن چراغ خاموشی های زمستان است.

در این روزهای کرونایی و آلوده بیشتر شهرها مجدد برق ها قطع می شود و مردم را در این سرمای استخوان سوز زمستان در حالی که بیشتر کسب و کارها نیمه تعطیل و یا اینترنتی بوده و دانش آموزان و دانشجویان مشغول امتحانات آنلاین هستند، با مشکلات متعددی روبه رو می سازد.

روز گذشته برق تبریز و دیگر شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی طی ساعات مختلف روز قطع شد. در تبریز برق مناطقی مانند نصف‌راه، راه آهن، ابوریحان، عباسی و ولیعصر قطع شد و مسئولان امر نیز در این خصوص اظهار نظری نکردند تا شائبه استخراج ارز دیجیتال و کمبود برق به همین دلیل و نیز نداشتن گاز برای سوخت نیروگاه تبریز در شبکه های اجتماعی مطرح و دست به دست شود.

پیشتر وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرده بودند به دلیل افزایش مصرف برق نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از سوخت مازوت هستند و در صورت ادامه افزایش مصرف برق در کشور شاهد خاموشی‌ خواهیم بود.

این در حالی است که به گفته برخی مسئولین افزایش چشمگیر مصرف برق در سال جاری به دلیل استخراج ارزهای دیجیتال است و ارتباطی با مصارف خانگی ندارد.

خاموشی‌ها ناشی از کمبود سوخت نیروگاه‌ها است
سخنگوی صنعت برق نیز در خصوص خاموشی های گسترده روز گذشته گفت: برخی خاموشی‌ها در تعدادی از کلانشهرهای کشور از جمله تبریز ناشی از کمبود سوخت نیروگاه‌ها است. به دلیل افزایش میزان مصرف گاز در بخش خانگی ناشی از افزایش سرما، عرضه سوخت گاز به نیروگاه‌ها با محدودیت مواجه شده است.

به گفته مدیران صنعت برق کشور این محدودیت عرضه سبب شده نیروگاه‌ها نتوانند نسبت به تامین سوخت گاز اقدام کرده و به همین دلیل برخی از آنها خاموش شده‌اند که همین مساله موجب بروز خاموشی‌ها شده است

وجود مزرعه چینی استخراج بیت کوین در آذربایجان شرقی
در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر قطعی برق کلان شهر تبریز به دلیل استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال توسط شرکت های چینی در فضای مجازی منتشر شد.  

این در حالی است که مسئولان امر از جمله شرکت تولید برق آذربایجان اعلام کرده اند که قطعی برق موضوع سراسری و دلیل آن ناکافی بودن گاز مورد نیاز نیروگاه های برق از یک سو و تاکید بر ضرورت مقابله با کاهش آلودگی هوای کلان شهرها از سوی دیگر است.

شائبه افزایش استخراج بیت کوین و رشد مصرف برق زمانی قابل توجه می شود که تا چند ماه پیش هر یک واحد بیت کوین قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بود ولی اکنون قیمت آن به یک میلیارد تومان رسیده و بازار ارزهای دیجیتال نیز داغ بوده و طرفداران بیشماری پیدا کرده است که امکان استخراج مخفیانه ارزهای دیجیتال را قوت می بخشد.

تا چند ماه پیش هر یک واحد بیت کوین قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بود ولی اکنون قیمت آن به یک میلیارد تومان رسیده و بازار ارزهای دیجیتال نیز داغ است

البته استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص با تاکید بر اینکه مزرعه تولید ارز دیجیتال در این استان وجود ندارد، گفت: مصرف سالانه و ماهانه برق تمام واحدهای تولیدی و حتی کشاورزی در استان مشخص است.

محمد رضا پورمحمدی افزود: هر زمان در هر کجا پیک بیشتر برق مشاهده شده، شرکت توزیع برق علت افزایش را کنترل کرده است. پیش از این چندین مورد مزرعه تولید ارزی دیجیتال در آذربایجان شرقی وجود داشت که همه شناسایی و عوامل راه اندازی آن دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه امکان فعالیت مخفیانه در زمینه تولید ارز دیجیتال وجود دارد، تاکید کرد: در صورت اطلاع مطمئنا از فعالیت آنها جلوگیری می شود.

مشکلات متعدد مردم با قطع شدن برق
یکی از شهروندان تبریزی در خصوص قطعی برق در این شهر به خبرنگار بازار، گفت: هر روز برق در این سرمای زمستان قطع می شود و با توجه به اینکه سیستم گرمایشی بیشتر منازل پکیج بوده و با برق کار می کند برای همین با قطع شدن برق مجبور هستیم در سرما بمانیم.

رضا اسفندیاری با اشاره به اینکه فرزندم دانش آموز است و کلاس های او مجازی برگزار می شود، افزود: قطع بودن برق باعث خاموش شدن مودم اینترنت می شود و مجبور هستیم اینترنت همراه برایش خریداری کنم تا از درس ها و امتحاناتش عقب نماند.

تا چند روز پیش به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا مغازه ها و پاساژها بسته بود و حالا قطع شدن برق باعث تعطیلی بازار و کساد شدن کسب و کار اصناف می شود

وی افزود: البته دانشجویان نیز همین مشکلات را چند برابر دارند و قطع شدن برق تمام اقشار جامعه همچون بازاریان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد چراکه تا چند روز پیش به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا مغازه ها و پاساژها بسته بود و حالا قطع شدن برق باعث تعطیلی بازار و کساد شدن کسب و کار اصناف می شود.

۹۵۰ مشترک خانگی در تبریز به اندازه ۷ هزار مشترک صنعتی برق مصرف می‌کنند
مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز در خصوص قطعی برق در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: پیش بینی می‌کردیم که در زمستان با توجه به برودت هوا و عدم توازن بین مصرف و تولید انرژی با مشکل مواجه خواهیم شد و چند هفته قبل نیز اطلاع رسانی و هشدارها در خصوص احتمال خاموشی‌ها اعلام شد.

متاسفانه امروز با محدودیتی که در سوخت نیروگاه‌ها وجود دارد مصرف از تولید فزونی پیدا کرده است که اگر خاموشی اعمال نشود می‌تواند به خروج کل نیروگاه‌ها از مدار خارج شود

افشین روشن میلانی افزود: متاسفانه امروز با محدودیتی که در سوخت نیروگاه‌ها وجود دارد مصرف از تولید فزونی پیدا کرده است که اگر خاموشی اعمال نشود می‌تواند به خروج کل نیروگاه‌ها از مدار خارج شود. همان اتفاقی که چند روز پیش در کشور پاکستان به وقوع پیوست. سعی ما این است تا ابتدا به ساکن با کاهش و بهینه مصرف از وقوع این خاموشی‌ها جلوگیری شود.

وی گفت: تاکید وزارت نیرو بر کاهش مصرف صنایع و کارخانجات است. ما در تبریز ۹۵۰ مشترک خانگی داریم که به اندازه ۷ هزار مشترک صنایع برق مصرف می‌کنند. پتانسیل مدیریت مصرف در استان دیده شده است و امیدوارم که با مشارکت مردم این خاموشی‌ها به اتمام برسد.

خاموشی‌ها به صورت برنامه ریزی شده انجام می شود
وی گفت: اگر حداقل ۱۰ درصد در مصرف انرژی تعدیل صورت بگیرد ضرورتی بر اعمال خاموشی نخواهد بود، حتما با کاهش مصرف این خاموشی‌ها پایان خواهد یافت.

میلانی ادامه داد: طبق گزارشات، مشکل خاموشی در کشور بصورت حاد بوده و در استان نیز به شکل پراکنده برق مناطق با قطعی مواجه شد. سهمیه هایی برای مناطق در نظر گرفته شده است که اگر رعایت شود خاموشی‌ها مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: سعی می‌کنیم این خاموشی‌ها بصورت برنامه ریزی انجام گیرد تا برای مردم مشکل ساز نشود.

خاموشی ها به صورت سراسری سهمیه بندی شده است
فرماندار تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار افزود: قطعی برق سراسری بوده و دقیقا به مصرف گاز ربط دارد.

بهروز مهدوی ادامه داد: خاموشی ها بصورت سراسری سهمیه بندی شده است و مردم باید در مصرف گاز و برق صرفه جویی کنند.

وی ادامه داد: سوخت مازوت نیروگاه تبریز تاثیر چندانی در جبران خاموشی ندارد.

مهدوی در خصوص قطع شدن مکرر برق در تبریز نیز گفت: از طولانی شدن قطعی ها در تبریز گلایه کرده ایم.

امیدواریم مسئولان امر برای قطع نشدن برق تدابیر لازم را اتخاذ کنند و بازهم همچون فصل تابستان مردم مقصر خاموشی های زمستانی معرفی نشوند.

کد خبر: ۶۷٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha