۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
رشد اقتصادی، بیانگر شکست تروریسم اقتصادی آمریکاست
رئیس جمهور:

رشد اقتصادی، بیانگر شکست تروریسم اقتصادی آمریکاست

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور گفت: این روزها پایان یک دولت نیست بلکه شکست یک سیاست یعنی سیاست فشار حداکثری علیه ملت بزرگ ایران است. امروز روز شکست سیاست تروریسم اقتصادی است که می‌خواستند زندگی مردم را به هم بریزند.

به گزارش بازار، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهار داشت: شاهد سالروز فرار شاه معدوم با حادثه مشابه‌ای در سطح دیگری از جهان هستیم.   ۲۶ دی ماه فرار آن مزدور نمادی برای رسوایی و پایان استبداد و استعمار خارجی در ایران بود و امروز هم با یک پدیده کم نظیری از سقوط یک مستبد دیگری در آمریکا مواجه هستیم.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: آنجا هم بحث پایان یک دولت و آغاز دولت دیگر مطرح است. پایان یک دولت را با سرافکندگی و رسوایی از سوی کاخ سفید را می‌بینیم و نشان داد که در دنیا قلدر مابی، نژادپرستی و زیر پا گذاشتن قانون پایان خوبی نخواهد داشت.

روحانی خاطرنشان کرد: در طول این سه سال گذشته که مردم عزیز و صبور ما برابر این تروریست بزرگ مقاومت کردند و به‌رغم اینکه آنها می‌خواستند سه ماهه نظام را سرنگون کنند، خودشان با رسوایی سرنگون شدند.

 وی تصریح کرد: این روزها پایان یک دولت نیست بلکه شکست یک سیاست یعنی سیاست فشار حداکثری علیه ملت بزرگ ایران است. امروز روز شکست سیاست تروریسم اقتصادی است که می‌خواستند زندگی مردم را به هم بریزند.

رییس جمهوری گفت: امروز در پایان این سه سال جنگ، خشونت و اقدامات تروریستی در کشور در پایان سال ۹۹ علی رغم همه فشارها شاهد یک حرکت و ثبات در اقتصاد کشور هستیم و انتظارات تورمی امروز شرایط دیگری پیدا کرد و مردم افق روشن‌تری را در پیش چشم خود می بینند.

روحانی با بیان اینکه وضعیت رشد اقتصادی ما تغییر کرده است، گفت: در سال ۹۹ با همه فشارها و ویروس کرونا اقتصاد مثبت در ۶ ماهه بودیم و در پایان شش ماهه دوم هم همه علائم به ما می‌گوید اقتصاد با نفت و اقتصاد بی نفت مثبت خواهد بود.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: امروز شاهد رشد ۶ و نیم درصدی در بخش صنعت هستیم و این نشان می‌دهد جهش و رونق تولید چیزی است که در جامعه خودمان وجود دارد.

وی اضافه کرد: در صنعت ساختمان که شاهد یک رکود بودیم امروز شاهد یک حرکت مناسب در ساختمان‌های مناطق شهری با رشد ۴.۲ درصد هستیم؛ وقتی مسکن حرکت می‌کند پیشران حرکت در بسیاری از مشاغل و صنایع است و می‌توانیم شاهد روند خوبی باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه در تجارت کشور هم شاهد رشد و حتی در ماه های اخیر شاهد رشد در صادرات هستیم، تصریح کرد:  همه این حقایق این واقعیت را به ما می‌گوید نه تنها سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی آمریکا با شکست قطعی و حتمی مواجه است که طراحان این سیاست هم در حال سرنگونی هستند. نه تنها دولت این سیاست تمام شده است بلکه حیات سیاسی آنان هم برای همیشه به پایان رسیده است.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: رئیس جمهوری که فهم سیاسی نداشت بر کشوری مسلط شد و یک وزیر امور خارجه سفیه و یک مشاور امنیت ملی افراطی نادان هم در کنارش قرار گرفته بود؛ خود او هم با تفکر تاجر مابی و قماربازی داشت، کار را پیش می‌برد که پایان کار او را هم دیدیم.

روحانی گفت: روزی که مردم ایران احساس پیروزی در برابر این فشار و تروریسم را شاهد هستند، مردم آمریکا شاهد یک شکست بزرگ در زندگی اجتماعی و سیاسی خود و یک شکاف بزرگ در داخل آمریکا هستند. ما گفته بودیم وقتی یک آدم قانون‌شکن نسبت به ملت‌های مظلوم و مستقل دنیا قانون‌شکنی می‌کند، روزی نوبت خود ملت آمریکا هم فرا می رسد اما کسی باور نمی‌کرد که این آدم قانون شکن نسبت به ملت خود نسبت به امنیت خود و نسبت به مرکز قانونگذاری کشور خود دستور آشوب بدهد و آنجا هم مردم را علیه همان دموکراسی که خود معتقد هستند، بشوراند.

وی ادامه داد: پایان مسیر شکستن قانون، زیرپا گذاشتن تعهدات، زیر پا گذاشتن مقررات بین المللی به نفع ملت‌ها و به نفع خود ملت آمریکاست.   صدماتی که این آدم به آمریکا زده، به این زودی‌ها جبران نمی‌شود. تا بخواهد حیثیت آمریکا به روز قبل از ترامپ برگردد، سالیان دراز طول می‌کشد و بازگشت اعتماد جهانی به آمریکا سال‌ها زمان می‌برد. این خسارت عظیم و بزرگی بود که برای مردم آمریکا در این روزها به طور کامل ملموس و مشهود است.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به مواضع ضد ایرانی و ضد منافع ملت ایران برخی رسانه‌های خارجی و تکرار حرف‌های آنان توسط چند نفر در داخل کشور گفت: متاسفانه چند نفری هم در داخل حرف‌های رسانه‌های خارجی علیه ایران را تکرار می‌کنند و در کنار آنها هستند. آنان به جای اینکه بگویند آمریکا چه ظلمی به ملت ایران روا داشته است، با نادیده انگاری گویی می‌خواهند  پرده ای روی همه ظلم‌ها و فشارهای آمریکا علیه ملت ایران بکشند و بگویند آمریکا هیچ ظلم، فشار و جنایتی انجام نداده است که این حرف ناروا و غلط امروز به خوبی آشکار شده است.

روحانی ادامه داد: می‌خواهم معیاری برای مردم ایران روشن کنم کسانی که می‌گویند مدیریت چند درصد و تحریم چند درصد مشکل درست کرده است، مردم سال ۹۵ و سال ۹۹ را در کنار قرار هم قرار دهند.   همان مدیرانی که سال ۹۵ کشور را اداره کردند همان مدیران با همان قدرت و با روحیه و توانمندی بیشتر و بهتر و با سابقه و تجربه بیشتر در سال ۹۹ کشور را اداره می‌کنند. بنابراین فرق اساسی  به جنایت آمریکا بر می‌گردد و این تفاوت است و هرچه هست به تروریسم و تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه و غلط و نابجا مربوط میشود.

وی افزود: البته در این راه ناموفق بوده‌اند اما رنج فراوانی برای ملت ما به همراه داشته است؛ ملت صبوری کرد و خم به ابرو نیاورد. زانوان ملت ما در برابر این فشار خم نشد. اما در عین حال فشار زیادی هم به مردم وارد شد.     

منابع آزاد شود دلار ۱۶ هزار تومان می‌شود
روحانی در ادامه جلسه هیأت دولت، با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل مطرح شده در بودجه سال آینده ارزش پول ملی است، افزود: ارزش پول ملی برای ما خیلی مهم است و در بودجه سال ۱۴۰۰ تلاش کردیم ارزش پول ملی را بالا ببریم.

رئیس جمهور گفت: در حالی که در کشور دلار حدود ۲۳ هزار تا ۲۴ هزار تومان بوده، قیمت دلار را حدود ۱۲ هزار تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان دیدیم و این نشان دهنده افق روشنی است که دولت دیده است.

روحانی با بیان اینکه حالا اگر از این رقم ارزش دلار کمی بیشتر باشد درآمد دولت بالاتر می‌رود، اما تصمیم ما بر این است که قیمت دلار را پایین بیاوریم و متوازن کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مشکل اصلی این است که ارزهای دولت در دسترس نیست، گفت: همین روزها اسم کشوری را می‌شنویم که ۷ میلیارد دلار ارز ما را حبس کرده که اگر همین منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد دلار از ۲۴ هزار تومان به ۱۶ و ۱۷ هزار تومان خواهد رسید.

روحانی با بیان اینکه قیمت کنونی دلار قیمت واقعی نیست، افزود: نرخ دلار در بازار نیما و در بازار آزاد واقعی نیست و این به آن دلیل است که بانک مرکزی دستش برای اعمال سیاست بسته است.

رئیس جمهور گفت: البته در بازار آزاد دست ما باز است و هر مقدار که اسکناس نیاز باشد به بازار تزریق می‌کنیم، اما در مواردی که حواله باشد دست ما بسته است.

روحانی با بیان اینکه امروز در زمینه ارزی شرایط ما نسبت به دو هفته پیش بهتر است، افزود: شرایط بهتر هم می‌شود و خواهش می‌کنم مجلس شورای اسلامی در تصویب بودجه همکاری و هماهنگی لازم را انجام دهد تا بتوانیم ارزش پول ملی را تقویت کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید در بودجه قانونگذاری شود گفت: از آنجا که قانونگذاری در هنگام تصویب بودجه راحت‌تر است و نماینده‌ای یک پیشنهاد می‌دهد و قانونی که باید مراحل مختلفی را طی کند با یک قیام و قعود به قانون تبدیل می‌شود و گاهی اوقات یک بند و تبصره در ساعات پایانی مراحل بررسی لایحه بودجه پیشنهاد می‌شود و آن پیشنهاد هم تصویب شده و به قانون تبدیل شده است.

روحانی افزود: البته چند سالی است شورای نگهبان به این موضوع حساس شده و جلویش را گرفته است.

رئیس جمهور گفت: لایحه بودجه درباره دخل و خرج کشور است و امور مالی در آن باید مشخص شود بنابر این در بودجه نباید قانونگذاری کرد.

روحانی با تاکید بر این که دست مجلس برای تصویب قانون باز است، افزود: بنابر این بیاییم همدیگر را یاری کنیم و در لایحه بودجه قانونگذاری نکنیم.

رئیس جمهور به موضوع مالیات نیز اشاره کرد و ادامه داد: مالیات باید متعادل باشد، چون اگر این مالیات را بدون ملاحظه اضافه کنیم فشار نهایی به مردم می‌آید.

روحانی گفت: درست است که ما به ظاهر مالیات را از تولید کننده می‌گیریم، اما او هم این رقم را روی قیمت کالا کشیده و در نهایت این مردم هستند که این مالیات را پرداخت می‌کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما هم قبول داریم که باید از تولید کننده مالیات بگیریم، افزود:، اما این مالیات باید متعادل باشد و بدانیم که فشار نهایی آن به کجا وارد می‌شود.

وی با بیان این که اقتصاد مردم به امنیت گره خورده است، گفت: منظور از امنیت بگیر و ببند و مقابله با بمباران و درگیری و ... نیست؛ بلکه امنیت وقتی محقق می‌شود که قانون و مقررات تثبیت شده باشد.

روحانی افزود: بنابر این اگر قانونی که تصویب می‌کنیم و به مردم و سرمایه گذار می‌دهیم حق نداریم تصمیم مان را عوض کنیم؛ چون این تغییرات ناامنی بزرگی ایجاد می‌کند و در این ناامنی نمی‌توان انتظار سرمایه گذاری داشت.

رئیس جمهور گفت: مردم باید بر همان مبانی که سرمایه گذاری انجام داده اند، اطمینان داشته باشند.

روحانی افزود: همه امنیت، اعتماد و امید مردم در سرمایه گذاری و حرکت‌های اقتصادی به تثبیت قوانین است بنابر این نباید امنیت سرمایه گذاری را با تغییر قانون بر هم زد.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید همه در کنار هم باشیم، گفت: امنیت وعده‌هایی که به مردم قول داده ایم چه دولت، چه مجلس و چه در قانون بودجه، نباید تغییراتی انجام شود که این امنیت به هم بخورد.

روحانی با بیان اینکه مجری بودجه سال ۱۴۰۰ هم دولت دوازدهم و هم دولت سیزدهم است، افزود: بیش از پنج ماه از وقت سال آینده در دولت فعلی می‌گذرد پس هم ما مجری قانون هستیم و هم دولت آینده، بنابر این امیدواریم لایحه بودجه به بهترین وجه در مجلس تصویب شود تا بتوانیم آیین نامه‌های لازم آن را بنویسیم و شاهد شرایط بهتری در اقتصاد برای سال آینده باشیم.

کد خبر: ۶۷٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha