۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
خودکفایی ایران در تولید روغن‌های هوایی

خودکفایی ایران در تولید روغن‌های هوایی

با تولید روغن‌های هوایی در یکی از شرکت‌های فناور، نیاز صنعت هوانوردی به این روغن‌ها که در انحصار چهار شرکت اروپایی و آمریکایی بود، تامین شد.

به گزارش بازار به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت فراز آسمان پارس یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه تولید روغن‌های مصرفی در صنعت هوانوردی است.

این شرکت برای نخستین بار در کشور موفق به تولید این روغن‌ها شد و بازار واردات این محصول به کشور را از رونق انداخت. در حال حاضر همه شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی نیازهای خود را از این شرکت تامین می‌کنند.

به گفته محمد جواد خواجه، مدیر عامل این فناور، روغن‌های هوایی تولید ملی در بخش «هوانوردی عمومی» و «هوانوردی تجاری و جت» مورد استفاده قرار می‌گیرد که مجموعه فناور ما تولید ۱۴ محصول در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: در این میان، ۳ محصول راهبردی شرکت یعنی «روغن موتور جت با استاندارد MIL-PRF۲۳۶۹۹» و «روغن‌های هیدرولیک با استاندارد MIL-PRF۶۰۶» و «BMS۳-۱۱» قابل استفاده در همه هواپیماهای عملیاتی در بخش نظامی و غیر نظامی ایران فرموله شده و آماده تولید و تست میدانی است.

خواجه ادامه داد: این کار پیش از این با کمک و مشارکت شرکت نفت بهران انجام می‌شد، اما به دلیل تحریم شدن این شرکت در بازار جهانی و عدم توانایی تامین افزونه‌های لازم، شرکت دانش بنیان فراز آسمان پارس خود اقدام به تولید این روغن‌ها کرد. بر همین اساس هم خط تولید روغن‌های مصرفی مجموعه در صنعت هوایی به زودی راه‌اندازی می‌شود.

این فعال فناور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: خط تولید روغن‌های هوایی را با همراهی و حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری آغاز کردیم و امروز این محصول پاسخ‌گوی نیاز همه شرکت‌های فعال صنعت هوانوردی است و امیدواریم از ابتدای سال ۱۴۰۰، واردات این محصول به کشور کاملا منتفی شود.

خواجه با اشاره به اینکه این محصول امکان صادرات هم دارد، بیان کرد: در حال حاضر ۴ شرکت بزرگ در اروپا و آمریکا، نیاز کل دنیا را در این زمینه تامین می‌کنند که از این پس با راه‌اندازی خط تولید شرکت ما، ایران هم به لیست این کشورها اضافه می‌شود.

مدیر عامل شرکت فراز آسمان پارس همچنین، گفت: سرمایه‌گذاری در این بخش از خروج سالی ۷ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد. قیمت تمام شده این محصول در ایران، ۶۰ درصد هزینه محصولات مشابه تولیدی است. مصرف این روغن‌ها هر سال ۶۰۰ هزار لیتر است.

کد خبر: ۶۷٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha