۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
ایران دانشمندان عالی دارد| تولید گسترده واکسن در ایران قابل تحقق است
مشاور پادشاه پیشین عربستان:

ایران دانشمندان عالی دارد| تولید گسترده واکسن در ایران قابل تحقق است

پروفسور «حسین عسکری» معتقد است که واردات دارو به ایران در زمان بایدن آسان تر شده و شرکت ها می دانند که در صادرات این اقلام به ایران تحریم نخواهند شد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، با ادامه شیوع ویروس کرونا در جهان نگاه‌ها به سمت ساخت واکسن بوده است. در این میان تعدادی از شرکت‌ها در کشورهای مختلف به واکسن‌های مختلفی رسیده‌اند که کیفیت اثربخشی آنها محل بحث بوده است.

در حالی که واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی در کشورهای مختلفی تزریق شده‌اند، هنوز تاثیر آنها محسوس و قابل مشاهده نبوده است. این موضوع در کنار برخی عوارض تزریق واکسن که در رسانه‌ها گزارش شده، میزان کارایی آنها را محل سوال قرار داده است.

شاید بررسی آمار کرونا در کشورهایی که خود واکسن کرونا را کشف کرده‌اند، معیار خوبی برای محک واکسن‌های ساخته شده آمریکایی و انگلیسی باشد.

در این ارتباط گفتگویی با پروفسور «حسین عسکری» مشاور نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و مشاور پادشاه پییشین عربستان داشته که در ادامه می آید.

حسین عسکری مشاور وزیر دارایی (۱۹۷۸ میلادی) بوده و از او به عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز یاد می کنند. عسکری استاد تجارت بین الملل و امور بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا و رئیس موسسه تحقیقات و مدیریت جهانی و رئیس پیشین دپارتمان تجارت بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن بوده است. زمینه تخصصی و بحث های او در دانشگاه جورج واشنگتن بر اقتصاد، توسعه سیاسی و انسانی در خاورمیانه، اختلافات و جنگ ها در خاورمیانه، اقتصاد سیاسی نفت و اقتصاد اسلامی متمرکز است.

عسکری در خصوص نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در آمریکا و انگلیس که متاسفانه به رکوردهای جدید رسیده است گفت: آنها دانشمندان بسیار خوبی دارند و دانشمندان آنها از حمایت مالی برخوردارند. آنها در اوایل تلاش برای تولید واکسن را شروع کردند. اما لطفاً به یاد داشته باشید که واکسن Pfizer با BioNTech ساخته شده است. این پلتفرم توسط یک زوج ترک در آلمان ساخته شده است.

وی افزود: اول و مهمتر از همه، با این فرض که شما به دو واکسن تأیید شده در ایالات متحده آمریکا مراجعه می کنید، واکسن کم است. بنابراین من فکر می کنم ایران برای تأمین این دو واکسن زمان سختی پیش رو خواهد داشت با تحریم یا بدون تحریم.

عسکری در ادامه یادآور شد: با این حال من فکر می کنم مشکلی در مورد واکسن AstraZeneca که در انگلیس تأیید شده است وجود نخواهد داشت. این نیز واکسن یک دوزه و واکسنی است که نیاز به ذخیره سازی آن بسیار راحت تر است. اما مهمتر از هر یک از اینها من معتقدم که همه چیز با بایدن تغییر خواهد کرد. او تلاش خود را می کند و به جهانیان نشان می دهد که ترامپ نیست. بنابراین واردات دارو به ایران آسان شده و شرکت ها می دانند که در صادرات این اقلام به ایران تحریم نخواهند شد.

مشاور بانک جهانی در خصوص تولید واکسن توسط دانشمندان ایرانی نیز تأکید کرد: ایران دانشمندان عالی دارد و تولید واکسن در این کشور امکان پذیر است. با این حال، ایران نیاز به زمان و برخی مواد اولیه دارد که اکنون در سطح جهانی کم است. من فکر می کنم نکته اصلی این نیست که دانشمندان اکنون عجله  کنند. آزمایشات مورد نیاز برای تأیید ایمنی و کارآیی واکسن خصوصاً مهم است. افراد باید به واکسن اعتماد کنند. در غیر این صورت، آنها آن را نمی گیرند.

کد خبر: ۶۷٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha