۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
زندگی سیاسی رزم حسینی در گرو عملکرد وزارت صمت| معادن مقیاس کوچک مورد غفلت دولت
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با بازار مطرح کرد

زندگی سیاسی رزم حسینی در گرو عملکرد وزارت صمت| معادن مقیاس کوچک مورد غفلت دولت

خالقی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، گفت: دولت بایستی به حوزه حمل و نقل صادراتی ورود کند و هزینه حمل و نقل، تعرفه های گمرکی و زمان دپو کالاها در گمرکات کشور را کاهش بدهد و مشکلات مربوط به مراودات صادراتی را حل کند.

سجاد صفری؛ بازار: «آرمان خالقی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که «علیرضا رزم حسینی» بعنوان وزیر صمت، مدت کوتاهی را تا پایان دولت دوازدهم در اختیار دارد و آیا جابجایی مدیران وزارت صمت که از سوی وی رقم خورده را به سود اقتصاد کشور ارزیابی می کنید؟ اظهار داشت: تغییر و تحولات در یک وزارتخانه را باید در روحیات شخصی که سکاندار آن وزارتخانه، شده است را جستجو کرد و بعضی افراد هستند که وقتی بعنوان وزیر انتخاب می شوند قصد دارند که مدت زمانی را که سکاندار وزارتخانه هستند را سپری کنند و تمایل دارند اسم او فقط بعنوان یک وزیر بر مسند وزارتخانه، آورده شود.

وی افزود: وقتی که رزم حسینی بعنوان وزیر صمت انتخاب شدند و با توجه به اینکه مدت زمان کوتاهی را تا پایان دولت دوازدهم در اختیار دارد بهتر بود که با مدیران موجود در پست های مدیریتی وزارت متبوعش به کار خود ادامه می دادند ولی چون رزم حسینی به دنبال تغییر و تحول در وزارت صمت بودند تصمیم گرفتند که با جابجایی هایی که انجام می دهد شرایط بهتری را برای این وزارتخانه، رقم بزند.

این عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، تصریح کرد: وقتی که یک وزارتخانه، عملکرد مناسب و مطلوبی نداشته باشد همه شرایط بوجود آمده را معطوف به وزیر تلقی می کنند و نمایندگان مجلس در صدد استیضاح او بر می آیند.

رزم حسینی، بعنوان استاندار استان های خراسان رضوی و کرمان از خود عملکرد مناسب و مطلوبی را بر جای گذاشته است و شاید بهتر این بود که وی در شرایط کنونی، عهده دار پست حساس وزارت صمت نمی شد

ایده های رزم حسینی نیاز به زمان دارد
خالقی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت سال ۹۹ را با بلاتکلیفی طی کرد چون که وزیر سابق صمت از سمت خود بر کنار شد و دو سرپرست پس از رفتن وزیر سابق صمت، هدایت این وزارتخانه را برعهده داشتند و از طرفی هم شیوع بیماری کرونا در کشور و تحریم های ظالمانه آمریکا شرایط را برای وزارت صمت با دشواری روبرو کرد و ایشان پس از مدتی توانستند سکانداری این وزارتخانه را برعهده بگیرند و رزم حسینی چون در بخش خصوصی فعالیت داشته و با نحوه بنگاه داری در بخش خصوصی آشنایی دارد با برعهده گرفتن پست وزارت صمت در تلاش است که تجربیات خود را به این وزارتخانه، انتقال بدهد تا بتواند شرایط بهتری را رقم بزند.

وی افزود: رزم حسینی با روحیه و عملکردی که در بخش خصوصی داشته و با بکارگیری آن تجربیات در وزارت صمت، این حق را دارد که با جابجایی مدیران در تلاش باشد که عملکرد مناسب و مطلوبی را در این مدت کوتاهی که سکاندار این وزارتخانه است را از خود بر جای بگذارد.

خالقی در ادامه، گفت: رزم حسینی بعنوان استاندار استان های خراسان رضوی و کرمان شاید بهتر این بود که وی در شرایط کنونی، عهده دار پست حساس وزارت صمت نمی شد ولی هر مدیری برای آینده کاری و سیاسی خود به دنبال استفاده از شرایط بهتر و پست های بهتر است و می توان گفت که اگر رزم حسینی بتواند در این مدت کوتاهی که سکانداری وزارت صمت را برعهده دارد عملکرد مناسبی را از خود بر جای بگذارد خواهد توانست در دولت های آینده، پست های مدیریتی مهمی را بدست بیاورد. ولی اگر نتواند عملکرد مناسبی را در وزارت صمت از خود به جای بگذارد به عبارتی دیگر، زندگی سیاسی و مدیریتی او تمام خواهد شد و نخواهد نتوانست در آینده، پست های مهمی را عهده دار شود.

وی تاکید کرد: رزم حسینی در زمینه تفویض اختیار به افراد متعمد خود کارهای خوبی را انجام داده است و چون خود ایشان درگیر جلسات متعدد هستند و قادر نیست در همه جلسات شرکت کند؛ این تفویض اختیار به افراد متعمد می تواند به نحوه انجام امور به ایشان کمک شایانی کند و موضوع دیگر، این است که رزم حسینی در مدیریت های منطقه ای در استان های خراسان رضوی و کرمان عملکرد مناسبی داشته و پیاده سازی آن در سطح کشوری ایده ای مناسب است. هر چند که اجرای این ایده به زمان نیاز دارد ولی ایشان با به کار گماشتن افراد مورد اعتماد خود در پست های گوناگون وزارت صمت، می تواند شرایط را به نحوی رقم بزند که در مجموع باعث عملکرد مناسب وزارت صمت در دوره سکانداری رزم حسینی شود.

معادن کشور، علاوه بر مشکلات موجود در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری در سایر بخش ها همچون تامین مالی، عدم نقدینگی و صدور مجوزها با مشکلات عدیده ای روبرو است

عدم تکنولوژی مشکل جدی پیش روی معادن
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که ایران از نظر گستردگی و ذخایر معدنی از ظرفیت های بالایی برخوردار است و معادن کشور و بخصوص معادن مقیاس کوچک مورد غفلت دولت واقع شده اند؛ شما برای توسعه معادن کشور چه پیشنهاداتی دارید؟ به بازار، گفت: در بخش معدن و با توجه به نوع معدن، معادن از اهمیت بالایی برخوردار هستند. معادن کوچک کشور با توجه به اینکه توجیه اقتصادی دارند و از نظر امید بخشی و ذخایر قابل اعتمادی که دارند می توانند باعث شوند که معدن به بهره برداری برسد و بهره اقتصادی مناسب و مطلوبی را داشته باشند. معمولا در حوزه معادن، سنگ های تزیینی یا معادن کوچک با خلوص بالای ماده معدنی از جایگاه ویژه ای در این حوزه، برخوردار هستند.

خالقی اظهار داشت: در زمینه تجهیزات و ماشین آلات مربوط به استخراج معدن، کشور با مشکلات جدی روبرو است و هنوز هم در این خصوص، توسط دولت، راه حلی مطرح نشده است و تجهیزات و ماشین آلات از نظر سرمایه گذاری، رقم های سنگینی را به خود اختصاص داده است.

این عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، بیان کرد: معادن از نظر نرم افزاری، آنچه که مورد اهمیت قرار دارد این است که ما افراد کاربلد و تکنسین هایی که بتوانند با این تجهیزات کار کنند و افرادی که تمایل به کار در معدن داشته باشند و متخصصان و کارشناسان معدنی که حاضر باشند بروند و در معادن دور دست کشور کار کنند شرایط معادن را با سختی روبرو کرده است.

وی تصریح کرد: اگر دولت بتواند مشکلات مربوط به حوزه سخت افزاری و نرم افزاری معادن را حل کند می توان گفت که معادن می توانند به توسعه برسند.

خالقی در ادامه، گفت: معادن کشور، علاوه بر مشکلات موجود در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری در سایر بخش ها همچون تامین مالی، عدم نقدینگی و صدور مجوزها با مشکلات عدیده ای روبرو است و این موارد کار را برای توسعه معادن کشور را با سختی روبرو کرده است و برطرف شدن این مشکلات و موانع، مستلزم این است که دولت نگاه بهتر و ویژه ای به معادن داشته باشد و معدن را بعنوان یک سرمایه ملی تلقی کند و تمرکز روی زنجیره های ارزش افزوده، کمک خواهد کرد که معادن کشور به توسعه دست پیدا کنند و نه اینکه سعی بر این باشد که مواد معدنی را استخراج کنند و آن را بصورت خام و نیمه خام به فروش برساند.

دولت در حوزه صادرات یکسری وظایف را برعهده دارد و این وظایف مربوط به زیرساخت های حوزه صادرات کشور است

صادرکنندگان ایرانی مقطعی کار می کنند
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که مشکلات پیش روی صادرات کشور، مربوط به چه بخشی است و برای توسعه صادرات، نیاز است که چه اقداماتی انجام بگیرد؟ به بازار، گفت: مهمترین و بزرگترین مشکل موجود در حوزه صادرات کشور مربوط به نحوه نقل و انتقالات بانکی است. صادرات انجام می شود و اینکه چگونه صادرکنندگان بتوانند درآمد حاصل از صادرات را به کشور برگردانند مشکل جدی پیش روی صادرکنندگان است و در حال حاضر، تحریم های ظالمانه آمریکا و مراودات بانکی مهمترین چالش پیش روی صادرکنندگان کشور است.

خالقی اظهار داشت: علاوه بر مشکلات بانکی، مشکل دیگری که پیش روی صادرات کشور قرار دارد این است که صادرکنندگان بصورت جدی در حوزه صادرات فعالیت ندارند و حضور صادرکنندگان در حوزه صادرات به صورت مقطعی است.

وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته به حوزه صادرات نگاه ویژه ای می شود و در خصوص ارائه خدمات به خریداران و به ارائه کالاهای با کیفیت با قیمت مقطوع توجه می شود و مشتریان خود را حفظ می کنند ولی چون صادرکنندگان ایرانی رابطه خود را با مشتری حفظ نمی کنند و به صورت مقطعی در این حوزه فعالیت می کنند مشتریان خود را نمی توانند حفظ کنند و آنان را از دست می دهند.

این عضو خانه صنعت، معدن و تجارت، گفت: اگر تلاش شود مشکلات موجود در حوزه صادرات برطرف شود و صادرکنندگان شرایط بهتری را سرلوحه کاری خود قرار بدهند حوزه صادرات کشور قادر خواهد بود به رشد و توسعه برسد.

خالقی در پایان، گفت: دولت در حوزه صادرات یکسری وظایف را برعهده دارد و این وظایف مربوط به زیرساخت های حوزه صادرات کشور است. دولت بایستی به حوزه حمل و نقل صادراتی ورود کند و هزینه حمل و نقل، تعرفه های گمرکی و زمان دپو کالاها در گمرکات کشور را کاهش بدهد و مشکلات مربوط به مراودات صادراتی را حل کند و با حل این مشکلات از سوی دولت که یک نهاد حاکمیتی است می تواند به توسعه صادرات کشور کمک کند.

کد خبر: ۶۷٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha