۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
سرنوشت نامعلوم دلار دلیل ریزش بورس است
یاسر فلاح، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

سرنوشت نامعلوم دلار دلیل ریزش بورس است

کارشناس بازار سهام معتقد است که مشخص نبودن آینده برخی از مراودات ما با کشورهای دیگر و نرخ دلار باعث شده سرمایه گذاران با ترسی و بی اعتمادی به بازار نگاه کنند و بورس ریزش کند که لازمه اش حمایت دولت از شرکت های بورسی مراقبت از بازار سرمایه است.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: بازار بورس و اوراق بهادار تهران دیروز در ساعت پایانی معاملات با ریزش ۴۰ هزار و ۶۲۷ واحدی به عدد ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۶۹۸ واحد رسید. ریزشی که برای سهامداران بسیار نگران کننده است. برای بررسی دلایل این حجم از ریزش با یکی از کارشناسان حوزه بازار سرمایه به گفت وگو پرداختیم.

یاسر فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرگزاری بازار ضمن تشریح دلایل ریزش روزهای اخیر بورس تاکید کرد: به نظر من دلایل ریزش بازار بسیار بنیادی و اقتصادی است. ازطرفی سرمایه گذاران نسبت به عوامل تاثیرگذار در اقتصاد ابهاماتی دارند و تازمانی که این ابهامات وجود دارد ممکن است سرمایه گذاران بخواهند دارایی خود را به دارایی های دیگر تبدیل کنند یا دست نگه دارند و نقدینگی را نزد خودشان نگه دارند.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل موثر می تواند، مشخص نبودن شرایط برابری دلار با ریال باشد. بسیاری از سرمایه گذاران نمی دانند که چه آینده ای برای دلار رقم می خورد و آیا ارزش دلار در برابر ریال کاهش پیدا می کند یا بالعکس. این به سیاست های دولت بعدی آمریکا در برابر ایران برمی گردد. اینکه دولت بعدی آمریکا چه سیاستی را در قبال ایران و سایر کشورهای جهان در پیش بگیرد، در تصمیم سرمایه گذاران و بازار بورس موثر است.

فلاح می گوید: موضوع بعدی بعضی تصمیماتی است که به ضرر بازار سرمایه در برخی حوزه ها اتخاذ می شود. هرچند برخی از تصمیماتی که وزارت صمت آن ها را اتخاذ کرده اکنون لغو شده اما همچنان این شایعه وجود دارد که قیمت گذاری دستوری در ابعاد مختلف تکرار می شود مانند حوزه خودرو، پتروشیمی و مس.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برخی تصمیمات در حوزه قیمت گذاری نیز اتفاق افتاده که به ضرر سهامداران بوده و منافع سرمایه گذاران سهامی عام که در بورس هستند اصلا درنظر گرفته نشده است. در شرایط کنونی اقتصادی مسئولان مختلف این حوزه باید توجه داشته باشند زمانی که تصمیمی می گیرند باید منافع سهامداران را لحاظ کنند.

لزوم حمایت دولت از شرکت های سهامی عام
او ابراز کرد: زیرا این ها شرکت هایی هستند که واگذار شدند، سهام دار خرد دارند یا در سهام عدالت هستند و سهام عدالت نیز سال جاری تعیین تکلیف شده است. بنابراین تصمیمات باید طوری باشد که به سهامداران آسیب نزنند. این مسئله و همینطور مشخص نبودن آینده برخی از مراودات ما با کشورهای دیگر و نرخ دلار باعث شده سرمایه گذاران با ترسی و بی اعتمادی به بازار نگاه کنند که لازمه اش حمایت دولت از شرکت های بورسی مراقبت از بازار سرمایه است.

فلاح یادآورشد: قرار بود صندوق توسعه ملی مبالغی را در بازار سرمایه سرمایه گذاری کند. اکنون اما در پیچ و خم های اداری گیر کرده است. اما باید اتفاق بیفتد و آنطور که رئیس صندوق توسعه ملی گفته قرار است مبلغی حدود ۲ هزارمیلیاردتومان در بازار سرمایه گذاری کنند.

تحلیلگر بازار سهام تصریح کرد که به همین منظور دولت باید از شرکت های سهامی عام حمایت کند. زیرا این شرکت ها شفافیت بالایی دارند. اگر قراراست تخصیص اعتبار یا معافیتی به شرکت های اختصاص یابد، باید به شرکت های سهامی عام اختصاص یابد تا با انگیزه بیشتری کار کنند و منافعش به مردم و سرمایه گذاران بورسی برسد و این حداقل کاری است که دولت می تواند انجام دهد و امیدواریم تا پایان سال از بازار سرمایه و شرکت های حاضر در بورس و فرابورس حمایت شود.

کد خبر: ۶۷٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha