۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
چهاردهمین برنامه ۵ ساله چین؛ مدرنیزاسیون سوسیالیستی با محوریت «مردم»| پارادایم توسعه این بار با «استراتژی چرخه دوگانه»
بازار گزارش داد؛

چهاردهمین برنامه ۵ ساله چین؛ مدرنیزاسیون سوسیالیستی با محوریت «مردم»| پارادایم توسعه این بار با «استراتژی چرخه دوگانه»

رئیس جمهور چین اخیراً ضمن اشاره به ورود کشورش به مرحله جدید توسعه در سه دهه آینده، اعلام کرد با این که جهان در طی یک قرن دستخوش تغییرات عمیقی است، اما زمان و شرایط به نفع چین است.

بازار؛ گروه بین الملل: علی رغم عدم اطمینان جهانی و رکود اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کوید_۱۹، چین در حال ورود به الگوی توسعه  است که با ورود به چهاردهمین دوره برنامه پنج ساله در سال ۲۰۲۱، مصادف با صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین، است.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در روز دوشنبه در رابطه با اهمیت اجرای فلسفه جدید و پیشبرد الگوی توسعه ای تحت عنوان «استراتژی چرخه دوگانه» در مرحله جدید توسعه کشور برای اطمینان از شروع مطلوب چهاردهمین برنامه پنج ساله (۲۰۲۵-۲۰۲۱) در مراسمی به ایراد سخنرانی پرداخت. 

رئیس جمهور چین، که همچنین دبیرکل حزب کمونیست و رئیس کمیسیون نظامی مرکزی است، هنگام سخنرانی در افتتاحیه یک جلسه مطالعه در مدرسه حزب کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، با حضور مقامات سطح استانی و وزرا، این اظهارات را مطرح نمود.

شی در سخنرانی خود خواستار اطمینان از شروعی درست در جهت ساخت کامل یک کشور سوسیالیستی مدرن شد و افزود: در سه دهه آینده کشور شاهد مرحله جدیدی از توسعه خواهد بود که طی آن مردم چین به تحول عظیمی از ایستادگی، ثروتمند شدن و قدرتمند شدن تحت رهبری حزب می رسند.

رئیس جمهور شی، برای مقابله با فرصت ها و چالش های بی سابقه چین در مرحله جدید، از کل حزب خواست تا متواضع و محتاط باقی بمانند و برای تحقق اهداف تعیین شده با پشتکار تلاش های همه جانبه را به کار گیرند.

«شی» گفت: جهان در طی یک قرن دستخوش تغییرات عمیقی است که به چشم نمی خورد، اما زمان و شرایط به نفع ماست. 

وی بر اهمیت پیروی از «فلسفه مردم محور» به منظور اجرای کامل، دقیق و جامع  برنامه جدید توسعه ای تأکید کرد و افزود: فلسفه توسعه در رابطه با ساختن یک کشور سوسیالیستی مدرن فقط زمانی درست است که توسعه برای مردم باشد، به مردم متکی باشد و توسط مردم ایجاد شود.

فلسفه توسعه در رابطه با ساختن یک کشور سوسیالیستی مدرن فقط زمانی درست است که توسعه برای مردم باشد، به مردم متکی باشد و توسط مردم ایجاد شود

«شی جین پینگ» تلاش کرد تا شکاف های بین منطقه ای، شهری، روستایی و درآمد در توسعه را کاهش دهد تا مردم از تحقق، خوشبختی و امنیت قوی برخوردار شوند و بنابراین به سعادت مشترک دست یابند.

رئیس جمهور معتقد است: از آنجایی که چین از قبل در نقطه شروع تاریخی جدیدی قرار گرفته است، فلسفه جدید توسعه باید به روش دقیق تری با اقدامات هدفمند و عملی برای حل جدی عدم تعادل ها و نارسایی های توسعه ای و تحقق توسعه با کیفیت بالا، به روش دقیق تری اجرا شود.

با توجه به تکامل تناقض اصلی جامعه چین و همچنین تغییر در ساختار قدرت جهانی، «شی» همچنین بر اهمیت آگاهی یافتن از خطرات احتمالی، در نظر داشتن بدترین سناریوهای موجود، شرایط سخت و آماده شدن در جهت مقابله با مسائل پیچیده تر، تأکید کرد.

وی از اهمیت لزوم جرات مبارزه با استراتژی ها و روش های مناسب نیز یاد کرد.

دبیرکل حزب کمونیست با بیان اینکه گردش اقتصادی روان برای پرورش الگوی جدید توسعه که در آن پایه اصلی بازار است و بازارهای داخلی و خارجی مکمل یکدیگر هستند، ضروری است، خواستار تلاش برای تعمیق اصلاحات ساختاری عرضه، ترویج نوآوری مستقل، گسترش تقاضای داخلی و بیشتر به دنیای خارج، شد.

گردش اقتصادی روان برای پرورش الگوی جدید توسعه که در آن پایه اصلی بازار است و بازارهای داخلی و خارجی مکمل یکدیگر هستند، ضروری است

«شی»، همچنین بر تقویت رهبری کلی حزب برای دستیابی به مدرنیزاسیون سوسیالیستی تأکید کرد و تلاش مستمر برای پیشبرد مدرنیزاسیون سیستم و ظرفیت حکومت را خواستار شد.

بر همین اساس و اعلام رئیس جمهور، مدیران ارشد شرکت های چند ملیتی بر این باورند که بازار چین همواره یک موتور رشد مهم بوده و از اهمیت ویژه ای در طی همه گیر شدن بیماری برخوردار است.

مدیر شرکت با سابقه «میشلین» مستقر در چین که توسط دو فرانسوی ایجاد شد و در صنعت تولید تایر فعالیت می کند، معتقد است که مشاغل شرکتهای مهم چین سه مرحله را پشت سر گذاشته است: رکود کوتاه مدت، بهبود سریع و رشد پایدار در سال گذشته.

وی می گوید: چندین دلیل عمده در پشت این مراحل وجود دارد و ثابت شده است که تجارت ما کاملاً مقاوم است. از ساخت تایرهای اصلی، ما به تدریج به سمت خدمات و راه حل های متصل، مواد و متریال فوق پیشرفته، تحرک هیدروژنی و تجارت با تجربه میشلن حرکت می کنیم به طوری که در سال ۲۰۲۱ و بعد از آن با اعتماد به نفس کامل مشغول به فعالیت هستیم.

مدیر این شرکت که از بهترین عملکرد فنی در مقایسه با دیگر برندهای لاستیک برخوردار است، معتقد است که شرکت های خارجی بازیگران مهمی در طرح «استراتژی چرخه دوگانه» هستند و  شرکتهای چند ملیتی در چین، ارتباطات عمیقی با بازار چین، سهامداران صنعت تحرک و مصرف کنندگان چینی برقرار کرده اند. 

شرکتهای چند ملیتی در چین، ارتباطات عمیقی با بازار چین، سهامداران صنعت تحرک و مصرف کنندگان چینی برقرار کرده اند

مدیر عامل میشلن به روزنامه چاینا دیلی می گوید: با این که ما یک برند بین المللی هستیم، اما به بازار چین خدمت کرده و با محصول و خدمات با کیفیت بالا، تقاضای مشتری را که به سرعت در حال تحول است، برآورده می کنیم. شرکت های خارجی نیز از ذینفعان «استراتژی چرخه دوگانه» بهره مند می شوند. ارتقای گردش خارجی به این معنی است که چین فضای کسب و کار را بیشتر باز کرده و در حال بهینه سازی است.

بر اساس دیدگاه این مدیر، اقتصاد چین برای دو فصل متوالی به رشد رسیده و این سرعت همچنان در حال شتاب است. انعطاف پذیری و ثبات اقتصاد چین از اهمیت بالایی برای بنگاه های اقتصادی نیز برخوردار است. انعطاف پذیری اقتصاد چین زمینه را برای بهبود فراهم می کند و از اولین نشانه های همه گیری، اقدامات خود را بر دو اولویت مطلق متمرکز کرده است: حفاظت از سلامتی و ایمنی کارمندان و اطمینان از تداوم تجارت، که مطابق با جهت گیری های کشور است.

انعطاف پذیری و ثبات اقتصاد چین از اهمیت بالایی برای بنگاه های اقتصادی برخوردار است

این مدیر اینگونه اظهار می کند که به لطف یک محیط پایدار و ایمن خارجی، میشلن توانست تولید خود را از ۱۰ فوریه در کارخانه های چین آغاز کند و در آوریل سال گذشته رشد تجارت خود را از سر بگیرد.

در واقع، ثبات اقتصاد چین می تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد. میشلن چین به طور فعالانه به دنبال مشاغل جدید، شرکای جدید و کشف فرصت های جدید پرداخته و کشف استعدادها برای آماده سازی در جهت توسعه ای با کیفیت و سرعت بالا، بوده است.

مدیر عامل میشلن تایر تصریح می کند که در چهاردهمین برنامه پنج ساله (۲۵- ۲۰۲۱) و اهداف توسعه بلند مدت ۲۰۳۵، من بارها واژه «مردم» را دیده ام. مردم به عنوان مهمترین معیار موفقیت در توسعه قلمداد می شوند و ما فلسفه مشابهی داریم که پیشرفتمان توسط مردم و برای مردم است. میشلن تلاش خواهد کرد محصولات و خدمات مبتنی بر علم و فناوری را به بازار چین عرضه کند.

وی می گوید: به عنوان مثال، توسعه برای مردم است و به مردم بستگی دارد و ثمرات توسعه را مردم با هدف ارتقای رفاه مشترک تقسیم می کنند. همچنین، ما به عنوان یک شرکت مبتنی بر نوآوری، اطمینان بیشتری در دستیابی به توسعه با کیفیت و پایدار در چین داریم.

بنابراین، از نظر او، به عنوان بخشی از استراتژی پایدار چینی، هر کاری که شرکتهای ملیتی در چین انجام میدهند باید سه معیار تفکیک ناپذیر شامل «مردم، سود و سیاره زمین» را در نظر گیرند.

چاینا دیلی در گزارش خود اینگونه بیان کرده که مرحله توسعه جدید در چین، یک قضاوت دقیق بر اساس شرایط موجود، بازار و مردم است که توسعه ای کیفیت بالا را می طلبد.

بنابراین، دیدگاه چین از توسعه از کمیت به کیفیت منتقل شده و این امر الزامات جدیدی را برای شرکت ها در جهت همگام سازی با چنین تحولی ایجاد می کند.

کد خبر: ۶۷٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha