۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
استقلال بانک مرکزی اجتناب‌ناپذیر است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

استقلال بانک مرکزی اجتناب‌ناپذیر است

مرحبا، نماینده مجلس گفت: چنانچه درصدد باشیم مانند اقتصادهای پیشرو دنیا حرکت کنیم، استقلال بانک مرکزی باید روزی در کشور تحقق پیدا کند و این امر اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی درباره استقلال بانک مرکزی گفت: استقلال بانک مرکزی از آنجا که به تصمیمات این نهاد پولی هویت می‌بخشد، بنابراین در طی مسیر درست بسیار موثر واقع خواهد شد، البته نه به این معنا که اکنون چنین نیست، منظور این است که با در اختیار داشتن استقلال توسط بانک مرکزی تصمیمات به صورت فنی و تخصصی‌تر اخذ خواهد شد و دیگر  سیاسیون نخواهند توانست براساس الزامات، دیدگاه‌ها و گرفتاری‌های خود آن را موظف به انجام کاری ‌کنند.      

وی در ادامه اضافه کرد: شخصا با توجه به اینکه از بدنه نظام بانکی هستم، براین تصورم که استقلال بانک مرکزی کل نظام بانکی را از گرفتاری‌هایی که دارد، نجات خواهد داد.

این عضو کمیسیون اقتصادی در این رابطه که استقلال بانک مرکزی آن را به اهداف خود مانند کنترل تورم  نزدیک‌تر می‌کند، اظهار داشت: بانک مرکزی در بخش‌هایی نیاز به اخذ یک تصمیم تخصصی دارد و کارشناسان یا مدیران آن براساس علم و تجاربی که طی سال‌ها به دست آوردند، ممکن است به این نتیجه برسند که در بخشی باید تصمیم قاطع گرفت و دربخش دیگری نیاز به جراحی اقتصادی در نظام پولی و بانکی کشور است، چنین تصمیماتی زمانی نهایی می‌شود که این نهاد پولی دارای استقلال باشد.

مرحبا در این خصوص اضافه کرد: زمانی که بانک مرکزی فاقد استقلال باشد، بدنه اجرایی کشور در برابر تصمیمات آن مقاومت به خرج می‌دهد و برفرض با دلایلی مانند تاثیر بر قیمت‌ها و تاثیرات اجتماعی آن اجازه کار مورد نظر را نخواهد داد. در حالیکه دخالت‌هایی از این دست در بلند مدت به ضرر کل اقتصاد کشورتمام می‌شود و این موضوع برکسی پوشیده نیست.

این نماینده خانه ملت درباره کمک مجلس جهت حفظ و تقویت استقلال بانک مرکزی بیان کرد: رویکرد مجلس یازدهم این است که برای تامین استقلال بانک مرکزی تلاش خود را به سرانجام برساند.

مرحبا گفت: از کارشناسان بانک مرکزی درخواست داریم که در جلسات بررسی قانون پولی کشور شرکت کنند تا مجلس بتواند برنقطه نظرات آن‌ها آگاهی پیدا کند. اکنون مجلس و کمیسیون اقتصادی در حال بررسی و اصلاح نظام پولی کشور هستند و این امیدواری وجود دارد که در چند هفته آینده نهایی و برای رای‌ گیری در صحن آماده شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی درباره قانون پولی کشور تصریح کرد: اصلاحیه فوق برخی از گرفتاری‌ها و نواقصی که قانون فعلی دارد، جبران خواهد کرد و استقلال بیشتری هم برای بانک مرکزی به ارمغان می‌آورد. شخصا به عنوان فردی که سال‌ها مشغول فعالیت اقتصادی هستم، آرزو دارم روزی استقلال کامل بانک مرکزی را مشاهده کنم.

وی در این‌باره اضافه کرد: چنانچه درصدد باشیم  مانند  اقتصادهای  پیشرو دنیا حرکت کنیم، استقلال بانک مرکزی باید روزی در کشور تحقق پیدا کند و این امر اجتناب ناپذیر است.   

کد خبر: ۶۷٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha