۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
موانع توسعه صنایع دستی در استان سمنان؛ تقابل دیدگاه دولت و تولیدکنندگان
کارشناس صنایع دستی تاکید کرد؛

موانع توسعه صنایع دستی در استان سمنان؛ تقابل دیدگاه دولت و تولیدکنندگان

سمنان- میرحسینی کارشناس صنایع دستی با بیان اینکه موانع تولید بر سر راه صنایع دستی استان سمنان فراوان هستند، گفت: نخستین مشکل ما با مسئولانی است که به صنایع دستی به چشم یک هنر نگاه می‌کنند حال اینکه صنایع دستی از دیدگاه تولیدکننده یک صنعت است پس درک متقابلی برای حمایت وجود ندارد.

نگار میرحسینی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه موانع تولید صنایع دستی در استان سمنان فراوان هستند، ابراز کرد: نخستین معضل به تهیه مواد اولیه باز می‌گردد که نسبت به سه سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده است برای مثال نخ، ابریشم حتی لوازم مورد نیاز تولید و ابزارآلات نیز گران شده‌اند اما آیا قیمت فروش محصولات تولیدی صنایع دستی هم ۱۰ برابر شده است؟ پاسخ خیر است.

وی با بیان اینکه مشکل دوم این است که تولیدکنندگان صنایع دستی امروز با مشکلات مالی فراوانی روبرو هستند و حمایتی از آنها نمی‌شود، افزود: برای یک تولیدکننده صنایع دستی فروش مهم‌تر از تولید است حال آنکه در زمینه فروش هیچ حمایتی از سوی مسئولان و حتی بخش خصوصی نمی‌شود.

حمایت از تولید
این کارشناس صنایع دستی با اشاره به اینکه حمایت‌ها از تولیدکننده‌های صنایع دستی نهایتاً به اعطای وام آن هم اندک ختم می‌شود، بیان کرد: وقتی تولیدکننده با وام بانکی محصولات خود را تولید کرد باید چه کند؟ وقتی ساختاری برای فروش وجود ندارد این محصولات به خودی خود پول نمی‌شوند.

میرحسینی با بیان اینکه وقتی فروش و پولی نباشد صنایع دستی هم خلق نمی‌شود، گفت: صنایع دستی مانند کارخانه‌ای نیست که ده‌ها تن مواد اولیه را یکجا بخرد و کم کم تولید کند و تا یکسال هم نیاز به چیزی نداشته باشد در زمینه صنایع دستی شما باید حتی هفتگی هم مواد اولیه خریداری کنید.

وی با بیان اینکه وقتی مواد اولیه روز به روز و ساعت به ساعت گران می‌شود و از سوی دیگر ساختاری برای فروش و قیمت گذاری وجود ندارد پس نمی‌توان شاهد خروجی اقتصادی مثبتی بود، گفت: مشکلات اقتصادی از این جهت توانسته است متأسفانه جلوی انگیزه بسیاری از تولیدکنندگان را بگیرد.

دیدگاه مسئولان دولتی
این کارشناس صنایع دستی با بیان اینکه از دیدگاه مسئولان دولتی تولیدکننده صنایع دستی هنرمند است اما تحت نظارت ارشاد اسلامی که متولی هنر محسوب می‌شود، دسته بندی نمی‌شود، گفت: از لحاظ تولیدکننده صنایع دستی، کار او یک صنعت است یعنی باید پول بسازد تا بتواند زندگی و معاش داشته باشد.

میرحسینی افزود: اگر تولیدکننده صنایع دستی هنرمند است چرا مشمول قوانین هنرمندان ارشاد نمی‌شود اگر صنعت است چرا مشمول قوانین بهین یاب و رونق تولید و تسهیلات اشتغال صنعتی نمی‌شود؟ اگر صنعت محسوب می‌شود چرا حمایتی برای تولید نمی‌شود اگر هنر محسوب می‌شود چرا در زمینه برند سازی کاری صورت نمی‌گیرد؟ این تعارض‌ها باعث شده تا تولیدکنندگان با مشکلات فراوان روبرو شوند.

وی با بیان اینکه بعد از مدت‌ها قرار شده تا میراث فرهنگی ترتیب نمایشگاهی از صنایع دستی استان سمنان را در تهران بدهد، گفت: این کارها خوب است به شرطی که تداوم داشته باشد ما تا زمانی که بازارچه‌های صنایع دستی دائمی در درون و بیرون استان نداشته باشیم نمی‌توانیم به صنایع دستی امید داشته باشیم در حالی که ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد. از سوی دیگر بخش خصوصی هم صنایع دستی را یک هنر سرگرمی می‌بیند نه صنعت در نتیجه حاضر است روی بستنی فروشی سرمایه گذاری کند اما روی صنایع دستی خیر.

کد خبر: ۶۷٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha