۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
تحقیق و تفحص از شستا روی میز مجلس/ چشم طمع به قدرتمندترین شرکت‌های اقتصادی
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مطرح کرد

تحقیق و تفحص از شستا روی میز مجلس/ چشم طمع به قدرتمندترین شرکت‌های اقتصادی

خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه سومین تحقیق و تفحص از شستا کلید می خورد، بیان کرد: شستا یکی از قدرتمندترین شرکت های اقتصادی ایران بوده؛ لذا این شرکت همیشه مورد طمع سیاسیون و افراد سودجو و فرصت طلب در دولت های مختلف بوده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی خضریان، درخصوص طرح تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با بیان اینکه برای پیگیری حقوق مردم و به ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی درخواست تحقیق و تفحص از شستا را در مجلس ثبت کرده ام گفت: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است که در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها، فعالیت می‌کند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: شستا در سال ۱۳۶۵ در قالب یک شرکت سهامی خاص، با سرمایه اولیه ۲ میلیارد تومان، از دارایی‌های سازمان تأمین اجتماعی تأسیس شد و در حال حاضر به‌طور متوسط معادل ۱۰ درصد از مجموع ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه شستا است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود ادامه داد: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، دارای ۱۶۵ شرکت مدیریتی و ۶۵ شرکت غیرمدیریتی است که فعالیت‌های گسترده‌ای را در صنایع مختلف از جمله صنایع دارویی، سیمان، قیر، کارخانجات لاستیک و تایر، ترابری ریلی و برخی فعالیت‌های اقتصادی دیگر دارد. از شرکت‌های وابسته که تمام یا بخش عمده سهام آن‌ها متعلق به شستا است؛ شامل شرکت هلدینگ پتروشیمی تاپیکو، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت پالایش نفت ایرانول، شرکت پتروشیمی جم، شرکت خدمات بهداشتی و درمانی میلاد سلامت هستند.

خضریان تاکید کرد: شستا یک شرکت سرمایه‌گذاری است که در حال حاضر مجموعه‌ای با بیش از ۲۰۰ شرکت را اداره می‌کند. مجموع دارایی‌های این شرکت در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۵۷ هزار میلیارد تومان و درآمد سالانه آن نزدیک به ۳۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. این موضوع با توجه به نوسانات ارز و همچنین افزایش حدودا ۳۰۰ درصدی ارزش ملک در یکی دو سال اخیر قطعا ۲ برابر شده است؛ چرا که بسیاری از دارایی های شرکت ها در قالب خرید املاک و مستغلات تعریف می شود. همچنین درآمد شرکت‌های فرعی شستا که در بورس تهران فعال هستند در سال ۱۳۹۱ در مجموع بالغ بر یک هزار ششصد میلیارد تومان برآورد شده است.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود با بیان گستردگی حوزه فعالیت های این شرکت گفت: فعالیت های شستا تقریبا در صنایع استراتژیک و با توان مالی بسیار بالا است که عملا شستا را به یکی از قدرتمندترین شرکت های اقتصادی ایران تبدیل کرده؛ لذا این شرکت همیشه مورد طمع سیاسیون و افراد سودجو و فرصت طلب در دولت های مختلف بوده است. این مساله در دولت یازدهم و دوازدهم نیز به وفور دیده می شود؛ بدین صورت که بسیاری از اعضاء ستاد انتخاباتی جناب آقای دکتر روحانی در شرکت های زیرمجموعه‌ی آن بکارگیری و دارای مسئولیت شده اند.
خضریان در پایان تصریح کرد: گزارش ها و بررسی های کارشناسی نشان می دهد که علیرغم جایگاه راهبردی این شرکت در اقتصاد ایران و همچنین ماموریت و فلسفه وجودی آن که در تحقق تعهدات سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان می باشد، شاهد «سوء مدیریت» و «تخلفات گسترده مالی و اداری» در این شرکت و زیر مجموعه های آن می باشیم. لذا ضرورت تحقیق و تفحص از این غول اقتصادی به شدت احساس می گردد؛ مضاف بر اینکه طی یک دهه اخیر دو بار از این شرکت تحقیق و تفحص صورت پذیرفته که یک بار گزارش نهایی قرائت نشده است و بار دیگر نیز خود تحقیق و تفحص بدون پیگیری رها شده است. در این شرایط سوالات متعددی وجود دارد که باید با تحقیق و تفحص از این مجموعه پاسخ مناسبی برای آنها پیدا کرد.

کد خبر: ۶۶٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha