۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
اوج گیری قطعه سازی کره جنوبی در یک دهه اخیر| صنعتی با سهم ۱۳  درصد در تولید ناخالص داخلی
بازار گزارش می‌دهد؛

اوج گیری قطعه سازی کره جنوبی در یک دهه اخیر| صنعتی با سهم ۱۳ درصد در تولید ناخالص داخلی

صنعت قطعه سازی کره جنوبی یکی از صنایع برتر این کشور است که در سطح جهان هم جایگاه ویژه ای دارد. این کشور هر ساله ۵ درصد از کل قطعات خودروی دنیا را تولید می کند و محصولاتش به تمامی بازارها صادر می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت خودرو سازی کره جنوبی صنعتی رو به رشد است و از نظر شمار خودروهای تولید شده در هر سال جایگاه پنجم دنیا را دارد. در سال قبل سهم صنعت خودروسازی در تولید ناخالص داخلی این کشور برابر با ۱۳ درصد بود و ۱۲ درصد از ارزش افزوده اقتصاد این کشور را به خود اختصاص می داد.

بررسی ها نشان می دهد صنعت خودروسازی در ایجاد فرصتهای شغلی در این کشور هم نقش مهمی دارد و در سال قبل ۱۲ درصد از شاغلان این کشور به طور مستقیم در صنعت خودروسازی مشغول به کار بودند. این صنعت برای ۳۵۱ هزار و ۳۰۰ نفر در کره جنوبی شغل ایجاد کرده است.

آمارهای ارایه شده توسط وزارت صنعت کشور کره جنوبی نشان می دهد در سال ۲.۱۹ میلادی  ۳.۵۹میلیون دستگاه خودرو در این کشور تولید شد که ۱.۵۴ میلیون دستگاه آن در داخل به فروش رسید و بقیه وارد بازارهای صادراتی شد. البته دو شرکت بزرگ خودروسازی هیوندایی و کیا علاوه بر کره جنوبی در دیگر کشورها هم کارخانه تولیدی دارند و مجموع خودروهای تولید شده با این دو برند در دنیا در سال ۲۰۱۹ برابر با ۷.۴ میلیون دستگاه بوده است.

اصلی ترین بازارهای صادراتی قطعات خودروی تولید شده در کره جنوبی کشورهای امریکا و مکزیک و چین هستند. اگرچه در پنج سال گذشته کشورهای خاورمیانه هم به جمع کشورهای خریدار خودروها و قطعات خودروی کره جنوبی پیوسته اند.

صنعت قطعه سازی کره در میان برترین صنایع قطعه سازی دنیا
بر طبق آمارهای ارایه شده  توسط وب سایت استاتیستا، صنعت قطعه سازی کره جنوبی یکی از برترین صنایع قطعه سازی در دنیا است و محصولات این صنعت معادل ۵ درصد از کل قطعات خودروهای تولید شده در جهان است.

حتی در شرایطی که هند و مکزیک با افزایش تولید خودرو توانستند جایگاه کره جنوبی را در فهرست خودروسازهای بزرگ دنیا تصاحب کنند ولی موفقیتی در تصاحب این جایگاه در صنعت قطعه سازی نداشتند و همچنان صنعت قطعه سازی در کره از قدرت رقابت بالاتری برخوردار است.

طبق بررسی های انجام شده شش قطعه ساز بزرگ کره جنوبی  از نظر ارزش فروش در سال ۲۰۱۹، در میان ۱۰۰ قطعه ساز بزرگ دنیا جای دارند و با توجه به رشد تقاضا برای خودروهای کره ای در کشورهای در حال توسعه انتظار می رود جایگاه صنعت قطعه سازی هم رشد کند.

صنعت قطعه سازی هم سهم بزرگی در اقتصاد دارد
ولی برای کشوری که در توسعه صنعت خودروسازی سرمایه گذاری کرده است، توسعه صنعت قطعه سازی هم منافع زیادی دارد. در نتیجه سرمایه گذاری های انجام شده در این کشور، صنعت قطعه سازی کره توانست در سال ۲۰۱۹ میلادی یعنی سال قبل از شروع همه گیری کرونا ۶۵.۳ میلیارد دلار درآمد کسب کند که نسبت به سال قبل از آن با افزایش ۴۰۰ میلیون دلاری همراه بود.

البته گزارشهای منتشر شده توسط روزنامه تایمز کره نشان می دهد در سال ۲۰۲۰ صنعت قطعه سازی کره جنوبی با افت شدید درآمد روبرو شده است. بر طبق این گزارش میزان درآمد صنعت قطعه سازی در سال ۲۰۲۰بالغ بر ۲۱ درصد نسبت به سال قبل از آن تنزل یافت که یک دلیل مهم آن کاهش تقاضا برای خودرو در دنیا بود. از طرف دیگر قرنطینه های طولانی و کاهش ظرفیت تولید هم در ایجاد این وضعیت تاثیر زیادی داشت.

بررسی میزان درآمد صنعت قطعه سازی کره جنوبی نشان می دهد در سال ۲۰۱۴ میلادی این صنعت توانسته است درآمدی بالغ بر ۷۲.۳۸ میلیارد دلار کسب کند. این بالاترین رکورد درآمدی ثبت شده در این صنعت از سال ۲۰۱۰ تا کنون است و دلیل این مساله رشد تقاضا برای انواع  خودروهای کره ای در دنیا ذکر شد. در این سال مدلهای جدید و متفاوتی از خودروهای کره ای وارد بازار شد که با استقبال مشتریان روبرو شد.

درآمد صنعت قطعه سازی در یک دهه اخیر چقدر بود
بررسی درآمد صنعت قطعه سازی کره در یک دهه نشان می دهد که این صنعت در وضعیت نسبتا با ثباتی قرار دارد. در سال ۲۰۱۱ این صنعت توانست از فروش محصولاتش ۶۱.۲ میلیارد دلار درآمد کسب کند و یک سال بعد میزان درآمد آن به بیش از ۶۶.۵۹ میلیارد دلار رسید.

این روند افزایشی قیمت تا سال ۲۰۱۴ و رسیدن درآمد این صنعت به نقطه اوج ۷۲.۸۳ میلیارد دلاری ادامه پیدا کرد . در این سال قیمت نفت هم در بازار جهانی به اوج رسیده بود و تقاضا برای خودروهای کره ای در کشورهای نفت خیز خاورمیانه رشد کرده بود.

در سال ۲۰۱۵ و بازگشت ثبات و تعادل نسبی به بازار، وضعیت تغییر کرد و درآمد صنعت قطعه سازی به ۶۵.۲۶ میلیارد دلار رسید و در همین سطح نوسان کرد.در نهایت در سال ۲۰۱۹ ما شاهد رسیدن درآمد این صنعت به ۶۵.۳ میلیارد دلار بودیم که نسبت به سال قبل از آن ۵ درصد رشد داشت.

کد خبر: ۶۶٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha