۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
آیا تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ افزایش می‌یابد؟
بازار گزارش داد؛

آیا تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ افزایش می‌یابد؟

قیمت نفت به دلیل تصمیم اخیر اوپک پلاس برای تمدید کاهش در حال افزایش است، اما هنوز هم چالشهای زیادی وجود دارد که باید در سال جاری آن ها را برطرف سازد.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت نفت به دلیل تصمیم اوپک پلاس برای تمدید کاهش در حال افزایش است، اما هنوز هم مشکلات زیادی وجود دارد که صنعت نفت باید در سال ۲۰۲۱ آن ها را برطرف کند.

دیلی صباح در گزارشی نوشت: قیمت نفت با تصمیم کاهش غافلگیرانه تولید از سوی عربستان سعودی و خوش بینی نسبت به عرضه واکسن ها در سراسر جهان، به گونه ای تهاجمی در حال افزایش است.

اخبار مربوط به زنجیره و جهش جدید بیماری کوید_۱۹، به بهبود احتمالی تقاضا در اروپا آسیب زده است. اکنون سوال بزرگ تحلیلگران این است که سال جاری چه روندی را برای بازار نفت پیش بینی کرده و در نظر گرفته است؟

در همین راستا، آژانس بین المللی انرژی (IEA) می گوید: بهبود تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ از آنچه تصور می شد، کندتر خواهد بود.

راشا تودی نیز اعلام کرد که آژانس مستقر در پاریس با کاهش پیش بینی های خود به میزان ۱۷۰ هزار بشکه در روز تخمین می زند که تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱، برابر با ۵.۷ میلیون بشکه در روز باشد.

با اعلام اعمال محدودیتهای جدید و قوانین سرسختانه قرنطینه ای در سراسر اروپا، تقاضا در بخش حمل و نقل نیز احتمال زیاد با ضرر جدی مواجه خواهد شد. با ممنوعیت های پروازهای اخیر در انگلیس، تقاضای سوخت هواپیماها و جتها همچنان تحت فشار خواهد بود.

در واقع، طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، ۸۰ درصد کاهش در مصرف سوخت در سال ۲۰۲۱ از سطح ۲۰۱۹ به مصرف ضعیف سوخت جت مربوط می شود.

تجزیه و تحلیل های ارائه شده توسط اس اند پی گلوبال پلاتس، نشان می دهد که میزان تقاضا، ۲.۴ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ است و در حدود ۵.۳ میلیون بشکه در روز می باشد.

Primary Vision Network همچنین گزارش پایان سال خود را برای سال ۲۰۲۱ منتشر کرد که شامل تأمین، مصرف و تقاضای مایعات گاز طبیعی، پروفایل های عرضه توسط پمپ ها و موارد دیگر در چین است.

گزارش PVN می گوید: چینی ها در خصوص بازیابی تقاضا و فعالیت اکتشاف و تولید در سال ۲۰۲۱، محتاطانه و خوشبینانه رفتار می کنند و از تولیدکنندگان انتظار می رود که در صورت امکان به دنبال صرفه جویی در هزینه ها باشند.

در این گزارش به روابط متشنج ایالات متحده و چین به عنوان فشار وارد بر فعالیت اقتصادی جهانی اشاره شده است. تحلیلگران همچنین بر افزایش میزان ذخیره شناور در دریای شمال و اروپا در حالی که نفت در حال حمل است، اشاره دارند. علاوه بر آن، فضای ذخیره سازی تجاری نیز شلوغ شده است.

اوپک پلاس، نیز تمرکز و اهداف اصلی خود را بر سال ۲۰۲۱ قرار خواهد داد. تولید لیبی افزایش یافته و بر اساس گزارش اخیر پی وی ان، ممکن است تا ۱.۲ میلیون بشکه در روز باشد.

داده های S&P Platts حاکی از آن است که اوپک بیشترین توان خود را در نوامبر ۲۰۲۰ به کار گرفت، اما روسیه و عربستان سعودی قصد دارند تا کلاهک های نفتی خود را در سال جاری افزایش دهند و احتمال دارد تا تولید خود را با افزایش ناگهانی روبرو سازند.

در همین حال، اعضای معاف شده از تصمیمات جلسه اخیر اوپک پلاس، در حال حاضر تولید خود را افزایش می دهند، لیبی، ونزوئلا و ایران در ماه گذشته بیش از ۶۰۰ هزار بشکه به بازارها اضافه کردند و احتمال دارد که این روند در سال آینده نیز ادامه یابد.

راشا تودی در گزارش خود افزود: چین و سلامت اقتصادی آن همچنان در سال آینده خبرساز خواهد شد. این کشور، در طی این پاندمی جهانی، بازار کالاهای خود را به تنهایی نجات داد، اما اکنون واردات آن با روند کندی مواجه شده است.

تعامل بین ایالات متحده و چین یک عامل حیاتی در عملکرد اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱ خواهد بود. تولید نفت شیل یکی دیگر از فاکتورهای مهم قابل مشاهده در سال ۲۰۲۱ است، زیرا اینگونه به نظر می رسد که دولت جدید بایدن چندان با صنعت نفت و گاز همراه نیست و هر چند ممکن است به عنوان کابوسی برای این صنعت در نظر گرفته نشود، اما به هر حال بر روند کار این صنعت تاثیر گذار است.

تصمیم اخیر عربستان سعودی برای تمدید کاهش تولید در ابتدای سال، خبر خوبی برای حفاری های آمریکایی است. اما، باید این نکته را در نظر بگیریم که اگر با این همه گیری جهانی سریعا مقابله نشود و تقاضای نفت به سرعت کنترل نگردد، این صنعت هنوز یک سال سخت را سپری می کند. 

علاوه بر آن، تعهدات عربستان در رابطه با این کاهش تولید به صورت داوطلبانه و کاهش قبلی موجودی نفت آمریکا، همچنان به تقویت بازارهای انرژی ادامه داده و قیمت های نفت خام را به بالاترین سطح از فوریه ۲۰۲۰ رسانده است.

کاهش تولید ریاض که معادل حدود یک درصد از عرضه جهانی است، توسط برخی دیگر از امضا کنندگان نیز مورد پشتیبانی قرار گرفته است.

در حالی که به برخی از صادرکنندگان نفت، مانند روسیه، اجازه داده شدکه تولید خود را در ماه های آینده کمی افزایش دهند، سهمیه های اوپک پلاس همچنان پابرجا هستند. اعضای اوپک پلاس، بر میزان ۷.۲ میلیون بشکه در روز تمرکز کرده اند که در دو ماه آینده این تولید برابر با ۷.۱۲۵ میلیون بشکه در روز و ۷.۰۵ بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۶۶٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha