۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
انواع ضد عفونی کننده های ضد میکروبی

انواع ضد عفونی کننده های ضد میکروبی

مواد ضد میکروبی که با باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و سایر میکروارگانیسم ها مقابله کرده و آن ها را از بین می برد، مواد ضدعفونی کننده نام دارند. این مواد در سطح بافت های زنده پوست و بدن استفاده شده و انواع مختلفی دارند.

بازار: گروه فناوری اطلاعات: مواد ضد میکروبی که با باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و سایر میکروارگانیسم ها مقابله کرده و آن ها را از بین می برد، مواد ضدعفونی کننده نام دارند. این مواد در سطح بافت های زنده پوست و بدن استفاده شده و انواع مختلفی دارند. در این مقاله به معرفی انواع ضد عفونی کننده های ضد میکروبی و بررسی کاربردهای آن ها می پردازیم.

تیمول
تیمول در حقیقت یک مکمل گیاهی است که به صورت قرص، پودر یا مایع در سوپرمارکت ها و حتی داروخانه ها یافت می شود. این ماده که از روغن آویشن تهیه می شود، در درمان بسیاری از بیماری های جرئی و خفیف موثر بوده و همین طور برایارتقای سلامت بدن انسان مفید است. تیمول به شکل بلورهای بزرگ بی رنگ یا پودر کریستالی سفید رنگ وجود داشته و در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. این ماده در تولید انواع عطر و ادکلن به کار می رود. همچنین می توان از آن به عنوان یک آفت کش (حشره کش، قارچ‌ کش، ترکیب ضد میکروبی) استفاده کرد. تیمول ماده نگهدارنده، آنتی اکسیدان طعم دهنده و واکنش دهنده است که برای پیشگیری از قارچ و کپک مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در درمان بیماری برونشیت مفید بوده و یک عامل تحریک کننده برای بیماران مبتلا به بیماری های مزمن به شمار می رود. ساختار فنلی این ماده به آن خاصیت ضد میکروبی بخشیده و به همین دلیل در داروهای مختلف به عنوان یک ضدغفونی کننده قوی به کار می رود و می توان از آن به منظور پیشگیری از پوسیدگی و عفونت، جبران اثرات بیماری لثه یا بوی بد دهان و هرگونه اختلال در دندان استفاده کرد. کاربردهای گسترده ای که این ماده در زمینه داروسازی و درمان دارد موجب افزایش خرید تیمول شده است.

 کلرهگزیدین
یکی دیگر از موادی که به عنوان ماده ضدغفونی کننده و عامل ضد باکتری به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد، کلرهگزیدین نام دارد. این ماده به عنوان با نمک کلرهگزیدین گلوکونات (CHG) یا کلرهگزیدین استات شناخته شده و یک ترکیب بیوانوئیدها است که در اثر تماس با سطح سلول میکروبی واکنش داده و غشای سلول را از بین می برد. سپس به درون سلول نفوذ کرده و موجب از بین رفتن و مرگ سلول می گردد. از این ماده ضدغفونی کننده پیش از جراحی جهت استریل کردن پوست و ابزارهای جراحی استفاده می شود. همچنین از آن به منظور تمیز کردن زخم ‌ها، جلوگیری از ایجاد پلاک ‌های دندانی و پوسیدگی دندان ها، معالجه عفونت ‌های مخمری دهان و جلوگیری از انسداد لوله‌ های سوند ادراری استفاده می شود. این ماده دارویی جهت درمان زگیل نیز به کار می رود. از دیگر کاربردهای کلرهگزیدین می توان به بهبود زخم‌ های آفتی، درمان استنوماتیت، درمان ژنژویت، جرم گیری دندان ها، درمان عفونت‌ های لوزه، درمان عفونت ‌های خفیف حلق و دهان و ... اشاره کرد. همان طور که به آن اشاره شد این ماده ضدغفونی کننده کاربردهای دارویی و درمانی بسیاری داشته و همین مسئله باعث شده که میزان خرید کلرهگزیدین افزایش یابد.

پوویدون آیوداین
ترکیب شیمیایی پایداری که حاوی مقدار زیادی ید بوده و برای نخستین بار در سال 1955 در آزمایشگاه سم شناسی فیلادلفیا کشف شد، پوویدون آیوداین نام دارد. این ماده که به نام بتادین نیز شناخته می شود، خاصیت ضد باکتری داشته و یک پلیمر مصنوعی محسوب می شود. این ماده اسکراب و پاک کننده پوست بوده و در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست و مواد دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. از پوویدون آیوداین جهت ضدعفونی کردن پوست پیش و پس از جراحی، پیشگیری از عفونت زخم و درمان عفونت های احتمالی، ضدعفونی بریدگی های جزئی، سوختگی، ساییدگی و تاول استفاده می شود. این ماده به صورت موضعی مصرف شده و نسبت به کلرهگزیدین موثرتر و ایمن تر است. به همین دلیل این ماده به ویژه برای جراحی های طولانی کاربرد بیشتری داشته و میزان خرید پوویدون آیوداین نسبت به کلرهگزیدین بیشتر است.

پلی وینیل پیرولیدون (PVP)
پلی وینیل پیرولیدون یا پلی ویدون یک ماده شیمیایی است که دارای قابلیت انحلال پذیری در آب، اتانول و کلروفرم بوده و در اتر نامحلول است و به شکل جامد زرد رنگ و شبیه به آلبومین یافت می شود. این ماده در صنایع غذایی کاربرد داشته و از آن به عنوان یک رقیق‌کننده در مخلوط افزودنی رنگ برای مارک مواد غذایی، پوشش میوه های تازه به ویژه مرکبات، عامل روشن کننده در سرکه و ... استفاده می شود. همچنین در داروسازی کاربرد داشته و به عنوان اتصال دهنده در بسیاری از قرص ها، روان کننده در قطره های چشم و تخریب کننده به کار می رود. از دیگر موارد استفاده این ماده می توان به استفاده از آن به عنوان چسب، افزودنی و امولسیفایر اشاره کرد. یکی از شرکت های وارد کننده انواع محصولات شیمیایی و تامین کننده مواد اولیه صنعتی، شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی است. این شرکت که مواد اولیه شیمیایی را از کشورهای مختلف دنیا وارد کرده و به بهترین نحو به دست مصرف کننده می رساند، اقدام به فروش پلی وینیل پیرولیدون در بسته بندی های 20 کیلوگرمی کرده است و شما می توانید جهت سفارش و خرید این محصول و کسب اطلاعات بیشتر به سایت این مجموعه مراجعه نمایید. 

کد خبر: ۶۶٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha