۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
خشکسالی در بام ایران ۱۲ ساله شد؛ کم آبی گریبانگیر صنعت و کشاورزی
گزارش بازار؛

خشکسالی در بام ایران ۱۲ ساله شد؛ کم آبی گریبانگیر صنعت و کشاورزی

شهرکرد- کاهش بارش ها و کم آبی همچنان در چهارمحال و بختیاری ادامه دارد و خشکسالی در این استان به سال دوازدهم رسید.

بازار؛ گروه استان ها: کاهش بارش ها در چهارمحال و بختیاری از ۱۲ سال گذشته در این استان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. بسیاری از چشمه ها، رودخانه ها و قنات ها در این استان خشک شده اند و منابع آب زیرزمینی نیز هر ساله با افت بیشتری روبرو می شود.

بسیاری از دشت های چهارمحال و بختیاری به واسط کم آبی، ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شده اند و برخی از دشت ها و اراضی کشاورزی نیز به علت نبود آب از زیر کشت خارج شده اند.

ماه نخست زمستان در حال پایان است و همچنان خبری از بارش در این استان نیست. در حالی که در فصل پاییز بارش های خوبی در استان انجام شد اما در فصل زمستان سالجاری تاکنون بارش قابل توجهی انجام نشده است و این در حالی است که دی ماه در سال های گذشته پر بارش ترین ماه سال بوده است.

کاهش بارش ها و خشکسالی  چهارمحال و بختیاری را تهدید می کند
مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه خشکسالی در چهارمحال و بختیاری ۱۲ ساله شده است، گفت: کاهش بارش ها و خشکسالی این استان را تهدید می کند.

 مهران چراغ پور بیان کرد: خشکسالی در این استان موجب شده است تا چهارمحال و بختیاری با کاهش ۷۰۰ میلی متری بارش روبرو شود.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین بلند مدت دوره مشابه ۱۶ درصد کاهش بارندگی دارد.

چراغ پور ادامه داد: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به سال زراعی کامل ۶۵ درصد کاهش بارندگی دارد.

وی تاکید کرد: میانگین وزنی بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری ۲۰۱ میلی متر گزارش شده است.

طی پیش بینی های انجام شده بارش قابل توجهی در سالجاری پیش بینی نمی شود و  کمبود بارش ها در سالجاری جبران نمی شود

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: طی پیش بینی های انجام شده بارش قابل توجهی در سالجاری پیش بینی نمی شود و  کمبود بارش ها در سالجاری جبران نمی شود.

وی با اشاره به تغییر الگوی بارش در چهارمحال و بختیاری، ادامه داد: کاهش بارش ها از طرفی و تغییر نوع بارش از برف به باران سبب شده است که بحران خشکسالی در این استان تشدید شود.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی و شرب در این استان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

آب شرب، صنعت و کشاورزی در چهارمحال و بختیاری وابسته به منابع زیر زمینی است که به علت کاهش بارش ها در این استان این منابع طی سال های اخیر تقویت نشده اند و هر ساله با افت شدیدی تری مواجه شده اند.

۹۵ درصد دشت‌های چهارمحال و بختیاری ممنوعه و ممنوعه بحرانی است
به گفته نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی برداشت غیرمتعارف از منابع آب زیرزمینی به سبب نبود امکان برداشت از منابع آب سطحی در استان سبب شده تا ۹۵ درصد دشت‌های این استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی شود.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد آب شرب، ۹۵ درصد آب صنعت و ۷۰ درصد آب بخش کشاورزی در این استان از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: با ممنوعه شدن دشت‌های استان، امکان برداشت از این منابع وجود ندارد و چنانچه نتوانیم نیاز خود را از آب‌های سطحی تامین کنیم باید بخش‌های کشاورزی و صنعت تعطیل و بخش شرب با چالش جدی مواجه شود.

توسعه صنعتی و افزایش دمای هوا در این استان موجب شده است تا بارش به صورت برف کاهش قابل توجهی داشته باشد واین مسئله روی کاهش منابع آب تاثیر گذاشته است

کارشناس ارشد حوزه منابع آب در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های آب خیز کشور بوده است که متاسفانه بارش ها در این استان طی ۱۲ سال گذشته با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.

افشین مقدس تاکید کرد: این استان در حال تبدیل شدن به یکی از استان های خشک کشور است و منابع آب جاری و زیرزمینی آن هر سال کمتر می شود.

وی با بیان اینکه تغییر الگوی بارش در این استان از نوع برف به باران یکی از مهمترین دلایل کم آبی در این استان به شمار می رود، ادامه داد: آب حاصل از بارش باران سریعا توسط رودخانه به واسط قرار گرفتن این استان در ارتفاعات از دسترس خارج می شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بارش در این استان باید به صورت برف باشد تا در منابع زیر زمینی نفوذ کند و آب در استان ماندگار شود.

وی گفت: توسعه صنعتی و افزایش دمای هوا در این استان موجب شده است تا بارش به صورت برف کاهش قابل توجهی داشته باشد و این مسئله روی کاهش منابع آب تاثیر گذاشته است.

این پژوهشگر و محقق با اشاره به اینکه استفاده بهینه از آب با توجه به کاهش منابع آب در این استان ضروری است، ادامه داد:  بهره گیری از تجهیزات نوین آبیاری در اراضی کشاورزی زمینه ساز کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.

روند خشکسالی و کاهش بارش ها طی تجربه ۱۲ ساله در این استان همچنان ادامه دارد و باید برای کاهش مشکلات آب در حوزه شرب، صنعت و کشاورزی از همین امروز چاره اندیشی کرد تا مشکلات کم آبی در آینده کاهش یابد.

کد خبر: ۶۶٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha