۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
خط قرمز ما معیشت مردم است/ نگاه سیاسی به بودجه ۱۴۰۰ وجود ندارد
عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس:

خط قرمز ما معیشت مردم است/ نگاه سیاسی به بودجه ۱۴۰۰ وجود ندارد

گودرزوند، عضو کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: همراهی ما با دولت به صورت صد درصدی است اما خط قرمز ما معیشت مردم است.

به گزارش بازار، سعید بیت‌عفری با تاکید بر اینکه بودجه برنامه مالی دولت برای نیل به اهداف و سیاست ها می باشد، اظهار کرد: ما باید بودجه ای را ارائه دهیم که منجر به توسعه کشور و پیشرفت ایران اسلامی شود. بسیاری از دولت ها و مجالس در زمانی که می خواهند بودجه را تصویب کنند خیلی به اسناد بالا دستی توجه ندارند و این یکی از آسیب های مهم است.

وی افزود: لایجه بودجه ۱۴۰۰ ضعف های زیادی دارد، مجلس شورای اسلامی باتوجه به این ضعف ها و باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۷ که تاکید بر اصلاح ساختار بودجه چه در زمینه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و چه در زمینه سیاست های برنامه ششم سعی بر اصلاح آن دارد.

معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیر بنایی دیوان محاسبات کشور بیان کرد: در لایحه‌ای که دولت ارائه داده دولت چند فاکتور دیده که به زعم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش ها و کارشناسان این حوزه، خیلی دست یافتنی نبوده و آرمان گرا است که یکی از آن‌ها نیز فروش دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت است.

بیت‌عفری گفت: منابع بودجه از سه بخش تامین می شود که نخستین آن منابع درآمدی بوده که مربوط به منابع مالیاتی و سایر درآمدها است. دومین آن منابع دارایی های سرمایه که همان نفت بوده و دیگری نیز اوراق بوده که واگذاری دارایی های مالی است.

وی تصریح کرد: در بخش درآمدی و سایر درآمدها رویکرد ها در سال ۱۴۰۰ باید به گونه ای باشد که باتوجه به بحث کرونا نباید فشارها را بر مردم آوریم، بلکه باید به گونه ای عمل کنیم که در سال آینده اقدامات لازم بر کسانی که مالیات نمی‌دهند انجام گیرد که نخستین آن جلوگیری از فرارهای مالیاتی و شناسایی افرادی است که معوقات مالیاتی دارند.

معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیر بنایی دیوان محاسبات کشور بیان کرد: در بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اصل این کار درست است، چرا که سبب ایجاد رانت شده بود اما باید دقت کنیم که این مسئله در سال آینده آثار منفی بیشتری نداشته باشد و ما با یک تورم افسارگسیخته مواجه نشویم.

معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیر بنایی دیوان محاسبات کشو ر خاطر نشان کرد: از سال ۹۷ تا ۹۹، ۴۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شده که کالاهای اساسی گران نشود اما این مهم رخ نداد و در بررسی های گزارش تفریق امسال سه میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار هنوز وارد کشور نشده اما بخشی نیز زمان‌بر است.

بیت‌عفری به علت ایجاد ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره و یادآور شد: از سال ۹۶ تا ۹۸، ۱۴ تا ۱۶۹ درصد افزایش قیمت‌ها را داشته‌ایم اما فلسفه اصلی ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت از معیشت مردم و رساندن کالای ارزان قیمت به دست مردم بوده است که این مهم محقق نشد.

همراهی مجلس با دولت در بحث بودجه صد درصدی است
گودرزوند اظهار کرد: هفتاد و سه سال است که بودجه ما به متکی به اقتصاد تک محصولی نفت بوده و اگر نگاهی به دیگر کشورهای مشابه داشته باشیم می‌بینیم که آن‌ها تا زمانی که صرفا متکی به نفت بوده‌اند شرایط مشابه‌ای همچون ما داشته اند. زمانی ما می‌توانیم از این شرایط خارج شویم که به سمت استفاده از همه ظرفیت ها و منابع برویم.

وی با بیان اینکه ما در این شرایط تحریمی می‌توانستیم از این موضوع خارج شویم اما متاسفانه اتکای مان به همین سمت فروش نفت رفت، گفت: تا زمانی که به سمت تمام ظرفیت ها همچون مالیات نرویم و پول‌های سرگردان را که برای جامعه ما مشکل ایجاد کرده مورد ساماندهی قرار ندهیم این مشکل ادامه خواهد داشت اما اگر این مسئله حل ما بسیاری از مشکلات مان حل می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه ما در حال واقعی کردن بودجه سال آینده هستیم، بیان کرد: نماینده دولت در کمیسیون تلفیق حضور دارد و به واقع تا امروز هم همکاری های بسیار خوبی داشته است و در حال پیش‌بردن برنامه های بودجه در این کمیسیون هستیم تا آثار تورمی آن کم شود، چرا که اگر این مسئله حل نشود این تورم همچون یک غده سرطانی دامن همه ما را خواهد گرفت.

گودرزوند خاطر نشان کرد: ما نگران این مسئله هستیم که بودجه ای را در کشور تصویب نکنیم که گرانی و زمینه های رانت و فساد در کشور ایجاد شود. به طور مثال، ارز ۴۲۰۰ تومانی چه دستاوردی داشت؟؛ زمانی که دولت، خود این مسئله را می‌بیند و می‌داند باید بیاید و این مهم را حل کرده و برای آن چاره‌ای بیاندیشد.

وی تصریح کرد: هیچ یک از نمایندگان نگاه سیاسی به بودجه ندارند و ما فقط به دنبال این هستیم که بودجه عملیاتی شده و واقعیت‌های جامعه به دست همه برسد و این گونه نباشد که یک عده ای در دو سال اخیر ۱۵ میلیارد دلار پول به اسم صادر کننده و وارد کننده گرفته‌اند اما هیچ کالایی به دست مردم نرسیده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس، در رابطه با اینکه گفته می شود و در بودجه سال آینده هم پیش بینی شده که روزانه دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت فروخته شود، گفت: وزیر نفت هم فرمودند که ۶۰۰ میلیون دلار باید برای آماده سازی چاه‌ها باید هزینه شود و از سوی دیگر هم به صورت حداقل نیازمند یک مدت زمان ۶ ماه است.

گودرزند بیان کرد: ما با فروش یک میلیون و پانصد هزار بشکه نفت قطعا باز هم کسری بودجه خواهیم داشت اما به جهت حل این مسئله نیز بخش‌های متنوعی را در مسائل مالیاتی و عوارض گمرکی دیده‌ایم. برنامه ما در کمیسیون تلفیق این است که متناسب با درامد تعریف شده هزینه‌ها را برآورده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه گرانی زمانی ایجاد می شود که فاصله بین واقعیت و آنچه که ما می نویسیم زیاد باشد، بیان کرد: یقین داشته باشید آن چیزی که به معیشت مردم مرتبط باشد که به آن آسیب برساند ما ورود نخواهیم کرد و حتی تقویت این موضوع نیز در دستور کار ما قرار دارد و ما می دانیم که زندگی مردم به سختی می گذرد. همراهی ما با دولت به صورت صد درصدی است، خط قرمز ما معیشت مردم است.

کد خبر: ۶۶٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha