۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
 عقب نشینی وزیر صمت بورس را مثبت کرد| انتظار بازاری متعادل در دوشنبه
یک تحلیل‌گر بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

عقب نشینی وزیر صمت بورس را مثبت کرد| انتظار بازاری متعادل در دوشنبه

بهمنش، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که مثبت شدن بازار در یکشنبه بیشتر ناشی از عقب نشینی وزیر صمت از تصمیمات خود است اما سهامداران سعی کنند که با چنین اخبار هیجانی عمل نکنند.

پژمان مرادی؛ بازار: شاخص کل بازار  یکشنبه ۲۱ دی ماه با ۲۰ هزار واحد صعود و افزایش ۱.۶۲ درصد نسبت به روز گذشته به ۱میلیون ۳۰۶ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن هم نسبت به روز گذشته به اندازه ۱.۶۲درصد رشد کرد و به ۴۶۶ هزار واحد رسید. حجم معاملات امروز بازار به ۱۰ میلیارد واحد با ارزش ۱۱۰ هزار میلیارد ریال رسید.

در بازار امروز ۲۵۱ نماد مثبت و ۱۳۱ نماد منفی بودند و نمادهای برکت، فردا، کمند و شپنا بیشترین ارزش معاملات  را داشتند و بیشترین حجم معاملات را  خودرو، خساپا، وتجارت و خگستر به خود اختصاص دادند. آنچه گفته شد اطلاعاتی بود که  از روی تابلوی بورس خارج شد علاوه بر آن امروز رئیس جمهور بدون اینکه اشاره‌ای به دستور العمل جدید وزیر صمت مبنی بر دستوری کردن سقف قیمت محصولات فولادی در بورس کالا داشته باشد گفت که سیاست‌گذاری‌های بورس نیز باید از طریق شورای عالی بورس انجام گیرد و از مداخلات غیر کارشناسی در بورس باید پرهیز شود. همچنین آقای روحانی عنوان کرده که قیمت گذاری باید بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا صورت بگیرد.

 سه شنبه هفته گذشته وزیر صمت در نشستی اعلام کرد که دستور العمل تعیین قیمت سقف محصولات فولادی در بورس کالا بر اساس ۷۰درصد قیمت کشورهای منافع مشترک باید صورت بگیرد. که بعد از آن شورای عالی بورس به سرعت واکنش نشان داد و حاضر به پذیرش آن نشد، بعد از آن هم کمپینی از فعالان بازار سرمایه شکل گرفت که انتقاداتی به این تصمیم وزارت صمت داشتند در نهایت قاضی زاده هاشمی نائب رئیس مجلس در توئتی از عقب نشینی وزیر صمت در خصوص قیمت‌گذاری فولاد خبر داد.

تصمیمات اشتباهی که پایبند نیست
بهمنش کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که مهم‌ترین دلیل ریزش بازار در روزهای اخیر تاثیر گذاری خبر قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی بود که توسط وزیر صمت مطرح شد. او گفته که بازار بیش از آنکه به متاثر از خبرهای بین المللی باشد، از اخبار داخلی پیروری می‌کند.

امین بهمنش کارشناس بازار مالی در گفتگو با بازار در خصوص روند شاخص کل در طول چند روز اخیر و همچنین مثبت شدن بازار امروز گفتگو با بازار گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که به نظر بنده در سبب ریزش بازار در هفته‌ اخیر شد تصمیم وزارت صمت بر قیمت‌گذاری محصولات فولادی بوده است که کلیت بازار را تحت تاثیر قرار داد.

بهمنش اضافه کرد: بسیاری از سهم‌های بزرگ بازار بورس به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به فولاد وابسته هستند، بنابراین هر تصمیمی در رابطه با این محصولات گرفته شده بر بیشتر سهم‌های تاثیر می‌گذارد و کلیت جو روانی بازار را  تغییر  می‌دهد.

سیاست‌گذاران باید سیاست‌هایی را اعمال کنند که خدشه‌ای در آن وارد نباشد و قبل از بیان آن به دقت کار کارشناسی شده باشد تا به بورس فشار وارد نشود نه اینکه بعد از مدتی تصمیم به لغو چنین تصمیمی گرفته شود

این کارشناس بازار سرمایه تصمیم وزارت صمت را اشتباه و به زیان بازار دانست و افزود: زمانی که تصمیم اشتباهی گرفته می‌شود بیشتر سهامداران(که اکثر هم دانش کافی در خصوص بازار سهام ندارند) با این تصور که با اجرای این تصمیمات دچار زیان می‌شوند، سهم‌های خود اعم از فولادی و غیر فولادی را می‌فروشند تا کمتر دچار زیان شوند.

او به تجربه قیمت گذاری دستوری در سایر بازارها اشاره کرد و گفت: با توجه به شکل گیری بازارها سیاه در کشور هر گونه قیمت دستوری سبب ایجاد رانت و فساد در این بازارها می‌شود و کالا یا محصول هیچ زمانی با قیمت دستوری اعلام شده به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

وی جا به جای قدرت سیاسی در آمریکا، توقف کشتی کره‌ای و شکل گیری تنش در منطقه را سه عامل خارجی در نوسانات بازار می‌داند اما تاثیرات آن را کمتر از میزان مباحث داخلی مانند دستوری کردن قیمت فولاد عنوان کرد.

بهمنش می‌گوید: در این شرایط بازار که تعداد زیادی از سهامداران اقدام به فروش سهم می‌کنند برخی از افراد با تجربه اقدام به خرید این سهم‌ها با قیمت پایین می‌کنند.

این کارشناس ادامه داد: سیاست‌گذاران باید سیاست‌های را اعمال کند که خدشه‌ای در آن وارد نباشد و قبل از بیان آن به دقت کار کارشناسی شده باشد تا به بورس فشار وارد نشود نه اینکه بعد از مدتی تصمیم به لغو چنین تصمیمی گرفته شود.

وی مثبت شدن بازار یکشنبه را ناشی از عقب نشینی وزیر صمت از تصمیم خود عنوان کرد و  مثبت شدن نماد فولاد و صنایع نزدیک به این محصول را ناشی از این خبر می‌داند.انتظار داریم معاملات روز دوشنبه متعادل باشد.

گفتنی است با توجه به افزایش مصرف برق در کشور در پی افزایش مصرف گاز در طول زمستان، این احتمال وجود دارد که نرخ این محصول برای واحدهای تولید یا افزایش پیدا کند که بهمنش در واکنش به این خبر گفت که اگر قرار است هزینه‌های خوراک مصرفی واحده‌های تولید در کشور به خصوص فولادی افزایش پیدا کند، باید قیمت‌های فروش را آزاد بگذارند.

کد خبر: ۶۶٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha