۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
کشت زعفران در رزن به ۲۸ هکتار افزایش یافت| فرآوری همچنان به روش سنتی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کشت زعفران در رزن به ۲۸ هکتار افزایش یافت| فرآوری همچنان به روش سنتی

همدان - فتحی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن گفت: افزون بر ۲۸ هکتار از مزارع کشاورزی رزن زیر کشت زعفران رفته اما فرآوری این محصول همچنان به صورت خانگی و سنتی انجام می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: باتوجه به متکی بودن اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی لازم است در نگاه و رویکرد اقتصادی تغییرات شگرفی انجام پذیرد چراکه منابع نفتی در حال اتمام است بنابراین اقتصاد ایران باید به سمت تولیدات و محصولات غیرنفتی حرکت کند تا بدین ترتیب از چالش ها و نوسانات موجود در بخش تولیدات نفتی عبور کرده و بنیه اقتصادی کشور را با توسعه تولیدات غیر نفتی تقویت کند ضمن اینکه این روش صادرات را نیز بهبود می بخشد.

از جمله محصولات کشاورزی که می‌توان برای توسعه بنیه اقتصادی از آن یاد کرد تولید و کشت گیاهان دارویی است؛ همدان به عنوان قطب کشاورزی در کشور تقریباً در تولید محصولات دارویی کارنامه مورد قبولی دارد و رونق کشاورزی در همدان با داشتن چندین شهرستان که اراضی مستعدی برای زیر کشت بردن محصولات متنوع دارند بر کسی پوشیده نیست.

رزن در تولید و کشت محصولات کشاورزی و دارویی مستعد است
یکی از شهرستان هایی که در تولید و کشت محصولات کشاورزی و دارویی مستعد است شهرستان رزن است که در زمینه کشت زعفران به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده است.

اما به راستی تاکنون این قابلیت ها در چه مسیری به کار گرفته شده اند و آیا مشوق ها برای کشت این محصول کم آب بر با توجه به ضرورت توجه به منابع آبی تقویت شده است؟ آیا در زمینه بسته بندی، برندسازی، راه اندازی واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی برای آن ها گامی برداشته شده است؟ در این راستا برآن شدیم تا گفتگویی با محمود فتحی؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن ترتیب دهیم که در ادامه آن را می خوانید:

محمود فتحی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص کشت زعفران در شهرستان رزن مطرح کرد: میزان سطح  اراضی زیرکشت زعفران در این شهرستان بالغ بر ۲۸ هکتار است و فرآوری این محصول عمدتاً به صورت خانگی و از طریق مشاغل خانگی پیش می رود.

وی با بیان اینکه هیچ واحد صنعتی برای فرآوری زعفران در شهرستان رزن فعال نیست، عنوان کرد: زعفران کشت شده نیز در قالب مشاغل خانگی است و در این مسیر با بسته بندی های مخصوص آماده فروش می شود.

سه نفر در سطح شهرستان رزن موفق به کسب برند برای زعفران شده اند و این محصول را با برند خاصی صادر می کنند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن در این زمینه ادامه داد: تاکنون سه نفر در سطح شهرستان رزن موفق به کسب برند برای زعفران شده اند و این محصول را با برند خاصی صادر می کنند.

فتحی درصد صادرات زعفران در این شهرستان را ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: عمده‌ترین مشکلی که در بخش کشاورزی با آن مواجه هستیم، جذب سرمایه گذار است چراکه با جذب سرمایه گذار، فرآوری محصولات و راه اندازی صنایع تبدیلی نیز میسر می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون چهار نفر در حوزه فرآوری و بسته بندی زعفران فعالیت خود را آغاز کرده اند، اضافه کرد: چنانکه مطرح شد این فرآوری ها صنعتی نیستند و در این خصوص نیازمند ورود سرمایه گذاران هستیم.

کد خبر: ۶۶٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha