۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
تعلیق همه بازارها تا ۲ هفته آینده| تکانه‌های اقتصادی در ماه آینده و خرداد ۱۴۰۰
«بازار» از علل کاهش قیمت ارز و سکه گزارش می دهد؛

تعلیق همه بازارها تا ۲ هفته آینده| تکانه‌های اقتصادی در ماه آینده و خرداد ۱۴۰۰

قیمت ارز در حالی مسیر کاهشی را می پیماید که کارشناسان اقتصادی و بازاریان می گویند؛ نرخ این کالا تا رسیدن به قیمت واقعی (۲۰ تا ۲۲ هزارتومان) منطقی است و سیاست گذاران ارزی باید برنامه ریزی های خود را در جهت تک نرخی کردن آن عملیاتی کنند.

اسدالله خسروی؛ بازار: با گذشت حدود ۲ ماه از ثبات نسبی قیمت ها در بازار ارز اما نرخ این کالای استراتژیک چند روزی است پله پله پایین می آید تا جایی که قیمت دلار اکنون به کانال ۲۴ هزار تومان رسیده و احتمال کاهش نرخ آن در روزهای آینده با توجه به هجوم فروشندگان ارز به بازار نیز دور از انتظار نیست.

نرخ ارز که در تابستان و اوایل پائیز با رشدی شتابان در حرکت بود اما از آبان ماه متوقف و با نوسان کمی در سراشیبی قرار گرفت، طوری که قیمت دلار دیگر به بالای ۳۰ هزارتومان برنگشت و همچنان در محدوده ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان جا خوش کرد. البته بهای این کالا در زمانی که «جو بایدن» در کارزار انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلام پیروزی کرد، قیمت دلار در بازار دچار تغییر شد و نرخ آن برای یکی دو روز تا حدود ۲۲ هزار تومان هم آمد اما چنین قیمتی خیلی دوام نیاورد و قیمت ارز دوباره در محدوده ۲۶ هزار تومان در نوسان بود.

تغییر قیمت ها در بازار سکه و ارز
 با اعلام رسمی جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در ۱۸ دیماه بار دیگر قیمت ارز در بازار مسیر کاهشی را در پیش گرفت، و با افت حدود ۲ هزار تومانی قیمت، وارد کانال ۲۴ هزارتومان شد.  با کاهش قیمت ارز در بازار طی چند روز اخیر سرمایه گذاران ارزی که دیگر چون گذشته اعتقادی به این بازار برای سودآوری ندارند از ترس کاهش بیشتر قیمت ها، فروشنده ارز شده اند.

مشتری صرافی های در میدان فرودسی و خیابانهای هم جوار این روزها فقط فروشنده ارز بوده و خبری از خرید نیست. دلالان هم چون گذشته دیگر برای خرید دلار سد رهگذران نمی شوند. سرمایه گذاران ارزی نیز مدتهاست این بازار را رها کرده و خیلی علاقمند به سرمایه گذاری در این بازار پرریسک نیستند

مشتریان صرافی های بخصوص در میدان فرودسی و خیابانهای هم جوار این روزها فقط فروشنده ارز بوده و خبری از خرید نیست. دلالان هم چون گذشته دیگر برای خرید دلار سد رهگذران نمی شوند. سرمایه گذاران ارزی نیز مدتهاست این بازار را رها کرده و خیلی علاقمند به سرمایه گذاری در این بازار پرریسک نیستند. از طرفی کارشناسان رویکرد بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز با تامین نیاز واقعی متقاضیان ارزی در سامانه نیما را زمینه ساز حذف دلالان و سفته بازان در این بازار عنوان می کنند.

تاثیر جو روانی انتخاب بایدن بر بازارها
غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت کاهش نرخ ارز در بازار و نیز چگونگی رسیدن نرخ این کالا به رقم واقعی گفت: اگر چه کاهش اخیر نرخ ارز در بازار به دلیل ایجاد جو روانی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و به قدرت رسیدن جوبایدن است، اما مهمترین دلیل افت نرخ ارز و ثبات قیمتی این کالا خالی شدن بازار از وجود سفته بازان سودجویی است که معمولا هر از چندگاهی باعث رشد بی منطق قیمت ارز در بازار می شدند.

سیر نزولی قیمت ارز در بازار تا رسیدن قیمت دلار به ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان رویکردی اصولی است که بانک مرکزی باید با انجام اقدامات کارشناسانه دیگر نگذارد قیمت دلار در بازار آزاد به ۳۰ هزار تومان و یا بیشتر برسد بلکه با ایجاد راهکارهای خاص ابتلا زمینه کاهش نرخ ارز در بازار را فراهم و در نهایت ثبات قیمتی را در بازار ایجاد کند

وی با بیان اینکه رقم ۲۶ و ۲۷ هزار تومانی نرخ دلار در بازار واقعی نیست و چنین نرخ هایی باید در مسیر درست، اصلاح شود، اظهارداشت: سیر نزولی قیمت ارز در بازار تا رسیدن قیمت دلار به ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان رویکردی اصولی است که بانک مرکزی باید با انجام اقدامات کارشناسانه دیگر نگذارد قیمت دلار در بازار آزاد به ۳۰ هزار تومان و یا بیشتر برسد بلکه با ایجاد راهکارهای خاص ابتلا زمینه کاهش نرخ ارز در بازار را فراهم و در نهایت ثبات قیمتی را در بازار ایجاد کند.

تلاش برای تک نرخی شدن ارز
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: ساماندهی بازار ارز باید به گونه ای باشد که با تکانه های اقتصادی نرخ این کالا دچار تغییر و یا نوسان شدید قیمتی نشود.

مرحبا به تعیین نرخ ارز در بودجه سال آینده اشاره کرد و افزود: قرار است نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز کالاهای اساسی در لایحه بودجه سال آینده تغییر کند این تغییر بی شک در راستای اصلاح نرخ ارز است و بانک مرکزی نیز در این راستا علاوه بر همراهی و هم گامی باید سمت و سوی تک نرخی شدن ارز را در پیش گیرد.

نرخ ارز در بازار باید طوری تعیین و با سیاست گذاری های خاص تثبیت شود که نه مردم در فشار اقتصادی قرار گیرند و نه تجار و فعالان اقتصادی دچار مشکل شوند

وی با بیان اینکه نرخ ارز در بازار باید طوری تعیین و با سیاست گذاری های خاص تثبیت شود که نه مردم در فشار اقتصادی قرار گیرند و نه تجار و فعالان اقتصادی دچار مشکل شوند، افزود: نرخ ارز با توجه به شرایط  تورمی کشور همان ۲۰ تا ۲۲ درصد است البته مسئولان و تصمیم گیران ارزی در برنامه ریزی های خود نه تنها باید مانع رشد بی منطق قیمت این کالا در بازار شوند بلکه اقدامات لازم را برای ثبات قیمت این کالا به کار گیرد.

هیچ عامل اقتصادی باعث کاهش قیمت ها در بازار نشده است
همچنین پیمان مولوی، دبیرانجمن اقتصاددانان ایران و کارشناس بازار در گفتگو با «بازار» درباره علت کاهش نرخ ارز و آینده قیمت این کالا در بازار گفت: هیچ عامل تعیین کننده اقتصادی باعث نشده است که قیمت ارز در بازار طی دو سه روز اخیر کاهش یابد.

وی با بیان اینکه علاوه بر کاهش قیمت ها در بازار ارز، بازارسرمایه نیز این روزها با افت و خیز شاخص ها همراه شده است، افزود: با سیر نزولی شاخص بورس معمولا تقاضا برای خرید ارز و سکه در بازار افزایشی می شود اما آنگونه که مشاهده می شود اکنون این گونه نیست و بازار ارز و سکه همراه با بازار سرمایه باهم کاهشی شده اند.

پس از روی کارآمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهورآمریکا بازارها تحت تاثیر جو روانی این رخداد قرار گرفته و قیمت ها در بازار روندی نزولی به خود گرفته است

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: پس از روی کارآمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهورآمریکا بازارها تحت تاثیر جو روانی این رخداد قرار گرفته و قیمت ها در بازار روندی نزولی به خود گرفته است.

نوسان قیمت ها در بازار تا ۲ هفته دیگر ادامه دارد
مولوی با پیش بینی اینکه نوسان قیمت ها تا ۲ هفته دیگر در بازار ادامه خواهد داشت و بازارها طی این مدت به حالت تعلیق در خواهند آمد گفت: طبیعی است که با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا بازارها دچار تغییر قیمت شوند اما این نوسان قیمت پایدار نیست.

بازار ارز، سکه، مسکن، خودرو و بازار سرمایه در نیمه اول بهمن ماه دچار تغییر قیمت می شوند و تکانه بعدی بازارها به خرداد ماه سال ۱۴۰۰ همراه با انتخابات ریاست جمهوری بر می گردد

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: بازار ارز، سکه، مسکن، خودرو و بازار سرمایه در نیمه اول بهمن ماه دچار تغییر قیمت می شوند و تکانه بعدی بازارها به خرداد ماه سال ۱۴۰۰ همراه با انتخابات ریاست جمهوری بر می گردد.

بنا به این گزارش، اکنون در بازار ارز قیمت هر دلار ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان و یورو ۳۰ هزار تومان رقم خورده است. علاوه بر کاهش قیمت ها در بازار آزاد نرخ ارز نیز در صرافی‌های بانکی کاهشی است طوری که بهای دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل روندی کاهشی به خود گرفته است. قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۵۹۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۳ هزار و ۶۹۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۰ هزار و ۱۱۰  تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۹ هزار و ۲۱۰ تومان اعلام شده است.

سکه بهار آزادی در آستانه رسیدن به کانال ۱۰ میلیون تومان
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۹۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان است.

با کاهش قیمت ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز در بازار نزولی شده است طوری که هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک‌میلیون و ۹۶ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۰  میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است. 

کد خبر: ۶۶٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha