۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
واکسیناسیون آسیب‌پذیرهای کرونایی تا ۲ ماه آینده
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد

واکسیناسیون آسیب‌پذیرهای کرونایی تا ۲ ماه آینده

رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مهمترین چالش ما این است که تا پایان سال ۹۹ بتوانیم افراد آسیب‌پذیر و دارای اولویت را واکسن بزنیم.

به گزارش بازار، علیرضا رئیسی با اشاره به تصویب کلیات سند ملی واکسیناسیون کرونا در جلسه ستاد ملی کرونا با هدف اولویت بندی و زمان بندی واکسیناسیون افراد افزود: در این سند همه جنبه‌های اخلاقی و فنی در نظر گرفته شده است و جمعیت کشور بر اساس سن، جنسیت، بیماری‌های زمینه ای، مشاغل در ۴ مرحله اولویت بندی شده اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به دو هدف اصلی تزریق واکسن که جلوگیری از مرگ و میر بیماران و قطع زنجیره بیماری است گفت: در مرحله نخست واکسیناسیون، کارکنان بهداشت و درمان که حدود ۷۰۰ هزار نفرند و سالمندان مقیم خانه سالمندان، جانبازان بالای ۵۰ درصد، جانبازان شیمیایی و گروه‌های مشخص شده دیگر که در مجموع تعدادشان حدود ۶۰۰ هزار نفر است واکسن زده خواهند شد که در مجموع تعداشان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف از واکسیناسیون در مرحله یک، جلوگیری از مرگ و میر بیماران است، اما در مراحل دیگر هدف قطع زنجیره بیماری کروناست.

رئیسی افزود: مقدمات تزریق واکسن در ۳۰۰ بیمارستان و ۴ هزار مرکز بهداشت و سلامت فراهم شده است و تزریق توسط افراد آموزش دیده و زیر نظر پزشک انجام خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برنامه زمان بندی و پیش بینی شده برای واکسیناسیون گفت: تمام تلاشمان این است که واکسیناسیون مرحله نخست قبل از پایان سال انجام شود.

وی با اشاره به موفقیت مرحله مقدماتی کارآزمایی واکسن ایرانی افزود: واکسن ایرانی عوارض خاصی تاکنون نداشته و برای همین مجوز تزریق به ۷ نفر بعدی را گرفته است که فردا (۱ شنبه) انجام می‌شود.

رئیسی گفت: خبر خوب دیگر این که موسسه واکسن و سرم سازی رازی هم به زودی مرحله تزریق انسانی واکسنش را شروع می‌کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به روند کاهشی بیماری کرونا در کشور افزود: روند بیماری در کشور به گونه‌ای است که حدود ۸۰ درصد بستری‌ها و ۷۰ درصد مرگ و میرها کم شده است، اما توصیه اکید می‌کنم که هموطنان محکم مقررات را رعایت کنند، چون به محض عادی انگاری و سهل انگاری در رعایت مقررات، بار بیماری افزایش خواهد داشت.

رئیسی تاکید کرد: اگر رعایت نکنیم موج بعدی بیماری اگر اتفاق بیفتد تبعاتش به مراتب سنگین‌تر خواهد بود و علت آن هم جهش‌های ویروس است، ویروس ضعیف‌تر که نشده بلکه به واسطه جهش‌ها قوی‌تر هم شده است.

وی درباره افزوده شدن رنگ آبی به مناطق کرونایی نیز توضیح داد: رنگ آبی بر اساس تعداد بیماران و سیر بیماری، مشخص کننده کم خطری مناطق است که همه مشاغل در آن مناطق با رعایت مقررات و محدودیت‌های مشخص شده می‌توانند فعالیت کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: محدودیت‌های ما هوشمند است و به محض تغییر شرایط و رنگ مناطق، محدودیت‌ها به ناچار بازخواهند گشت.

رئیسی افزود: اگر تهران زرد بماند یا آبی و سفید شود با رعایت مقررات و محدودیت‌های مشخص شده امکان برگزاری رویدادی فرهنگی و هنری وجود خواهد داشت.

وی گفت: در شهرهای آبی مدارس با کمتر از ۵۰ نفر می‌توانند فعالیت کنند، اما در پایه‌های اول و دوم دبستان حداکثر ۱۰ دانش اموز می‌توانند حضور داشته باشند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: تا امروز فقط یک مورد کرونای انگلیسی بر اساس شواهد قطعی آزمایشگاهی شناسایی شده است.

رئیسی گفت: اعتقاد دارم جلوگیری از اوج (پیک) بعدی بیماری به عنوان یک دستاورد است و هنر ما باید این باشد که از اوج بعدی بیماری جلوگیری کنیم و این نمی‌شود مگر به دو شرط، یکی این که همه مقررات را درست و دقیق رعایت کنیم و دیگری برنامه ریزی‌های مناسب در بخش پیشگیری و در بخش بهداشت و درمان است.

وی همچنین افزود: طرح شهید سلیمانی بسیار موفق، ارزشمند و درست بود که مبتنی بر ۳ هدف اصلی است اول شناسایی زودرس و فعال بیماران، قرنطینه کردن و شناسایی و غربالگری اطرافیان بیماران.

کد خبر: ۶۶٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha