۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
چالشهای هند برای بزرگترین واکسیناسیون کرونای جهان

چالشهای هند برای بزرگترین واکسیناسیون کرونای جهان

شرکت «باهارات بایوتک»، تولیدکننده واکسن کرونای کواکسین مورد حمایت دولت دهلی نو است. این شرکت سابقه ای ۲۴ ساله در تولید واکسن دارد و تا کنون ۱۶ نوع از واکسن‌های مختلف را به بازار ارائه کرده است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین؛ همزمان با افزایش قابل توجه بیماران مبتلا به کرونا در هند، حال قرار است این کشور بزرگترین برنامه واکسیناسیون در جهان را آغاز کند.

در همین ارتباط «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند در سخنانی اعلام کرد که بزرگترین برنامه واکسیناسیون در جهان از تاریخ ۱۶ ژانویه یعنی تا کمتر از ۱۰ روز دیگر در این کشور آغاز خواهد شد.

قرار است در مرحله نخست واکسیناسیون در هند کارکنان و کارمندان بخش های بهداشتی، درمانی، آموزش و پلیس در اولویت قرار گیرند. براساس برنامه ریزی اعلام شده در فاز نخست واکسیناسیون سراسری در هند ۳۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور واکسینه خواهند شد. در مرحله دوم قرار است افراد حساس و دارای بیماری های خطرناک به همراه شهروندان بالای ۵۰ سال سن در اولویت قرار گیرند.

صنعت تولید واکسن در هند بسیار گسترده و پیش رو است و در حال حاضر شرکت سروم مسئولیت تولید میلیون ها دوز واکسن کرونا با همکاری دیگر شرکت‌ها را برعهده دارد.

هند در تولید واکسن کارنامه‌ای قوی دارد. ۶۰ درصد از واکسن‌های جهان در این کشور تولید می‌شود. هند همچنین بزرگترین برنامه ایمن سازی را در دنیا دارد. هر سال ۵۵ میلیون نوزاد و زن باردار، برای مقابله با ده‌ها بیماری، حدود ۳۹۰ میلیون دوز واکسن رایگان دریافت می‌کنند.

با افزایش انواع جهش یافته ویروس کرونا، نیاز به واکسن‌های متعدد برای پیشگیری و همچنین درمان مبتلایان به کووید ۱۹ بویژه در هند بیشتر می‌شود.

پیشتر نیز نخست وزیر هند با اشاره به این که کشورش در حال حاضر مشغول ساخت دو واکسن کرونا است، اعلام کرده بود که دو واکسن هندی کرونا جهان را نجات خواهند داد.

در عین حال علاوه بر دو شرکت بومی هند، شرکت‌های دیگری نیز با شرکت داروسازی سروم مشغول همکاری برای تولید واکسن کرونا هستند.

در همین ارتباط نیز کمتر از دو هفته پیش، سازمان نظارت داروی هند، واکسن کرونای تولید داخل این کشور با نام «کواکسین» را تایید کرد. تایید اضطراری کواکسین در حالی انجام می‌شود که این واکسن هنوز تمام مراحل آزمایشی خود را تکمیل نکرده است.

از سوی دیگر شرکت «باهارات بایوتک»، تولیدکننده واکسن کرونای کواکسین مورد حمایت دولت دهلی نو است. این شرکت سابقه ای ۲۴ ساله در تولید واکسن دارد و تا کنون ۱۶ نوع از واکسن‌های مختلف را به بازار ارائه کرده است و تولیداتش را به ۱۲۳ کشور صادر می‌کند. همچنین مقامات هندی اطمینان داده‌اند که واکسن این شرکت بی‌خطر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. با این حال صدور مجوز اضطراری از سوی دولت مودی برای واکسن هندی «بیوتیک کواکسین» با انتقادها و نگرانی‌های روبرو شده و برخی استفاده از اضطراری از این واکسن هندی را زودهنگام و مستلزم آزمایش‌های بیشتر عنوان کرده بودند.

همزمان شرکت هندی باهارات بایوتک که تا کنون ۲۰ میلیون دوز کووکسین تولید کرده، به شهروندان هندی اطمینان خاطر داده است تا پایان سال میلادی ۷۰۰ میلیون دوز دیگر هم تولید کند.

در حال حاضر بر اساس آخرین آمار منتشر شده بیش از ۱۰ میلیون نفر در هند به بیماری ناشی از ویروس کرونا مبتلا شده اند و بیش از ۱۵۰ هزار  نفر نیز تا کنون در این کشور به دلیل عفونت ناشی از کرونا جان خود را از دست داده اند.

همچنین براساس گزارش دانشگاه جانز هاپکینس، هند سومین رقم بزرگ مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ را در جهان دارد و براساس برنامه اعلام شده از سوی وزارت بهداشت هند، در واکسیناسیون سراسری قرار است از هر دو نوع واکسن کواشید و کواکسین استفاده شود.

اما باید توجه داشت که برنامه واکسیناسیون سراسری کرونا در هند با چالش های قابل توجهی نیز روبروست و این کشور با توجه به جمعیت بیش از یک میلیارد و ۳۰۰۰ میلیون نفری خود با چالش بزرگی بنام بزرگی  جمعیت مواجه خواهد شد، اگرچه همزمان هندی ها رکوردهای خوبی را در برنامه های سراسری واکسیناسیون از جمله در مقابله با فلج اطفال از خود بر جای گذاشته‌اند.

اما جمعیت به تنهایی چالش هندی ها برای برنامه واکسیناسیون سراسری در این کشور نیست، بلکه کشورهایی مانند هند که دارای آب و هوای گرمسیری هستند، با چالش نگهداری و انتقال واکسن کرونا در دمای سرد و مناسب نیز مواجه هستند و گستردگی و پهناوری چغرافیایی هند این مشکل و چالش را در این کشور گرمسیری دوچندان خواهد کرد.

با این حال دولت هند اعلام کرده که برای نگهداری واکسن های کرونا در دمای مناسب و حل چالش انتقال این واکسن در مناطق گرمسیری از توان مشارکت داوطلبان مردمی استفاده خواهد کرد و فرایند واکسیناسیون را با همکاری موسسات و نیروهای داوطلب مردمی به پیش خواهد برد.

از سوی دیگر آغاز برنامه واکسیناسیون سراسری کرونا در هند همزمان با ادامه روند رو به افزایش بیماران صورت می‌گیرد و دولت این کشور نیز به دنبال کاهش محدودیت‌های کرونایی جهت احیای اقتصادی کشور است. در این شرایط طبیعی است که جلوگیری از روند رو به افزایش کرونا در هند با احیای همزمان اقتصاد دو موضوع متناقض است که به ناچار یکی فدای دیگری خواهد شد و دولت راست گرای مودی نشان داده دیگر حاضر به فدا کردن اقتصاد این کشور پیش پای کرونا نیست ترجیح می دهد که فعالیت های اقتصادی را به صورت عادی از سر گیرد.

چالش دیگر در هند در ارتباط با واکسیناسون سراسری، عدم توجه و پای بندی بخش زیادی از مردم این کشور به مقررات و توصیه های الزام آور بهداشتی است. با وجود اخطارهای مکرر اما هنوز هم بسیاری از مردم در خیابان‌های شهرهای بزرگ و کوچک از ماسک استفده نمی‌کنند و موضوع رعایت نکردن توصیه های بهداشتی و عدم دسترسی مناسب به امکانات بهداشتی از دیگر چالش‌های قابل توجه در برنامه واکسیناسیون سراسری در هند خواهد بود که همزمان کنترل شیوع کرونا را با دشواری بیشتری همراه خواهد کرد.

کد خبر: ۶۶٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha