۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴
پیشنهاد ایجاد شتابدهنده تخصصی حوزه گردشگری
در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران مطرح شد

پیشنهاد ایجاد شتابدهنده تخصصی حوزه گردشگری

نمایندگان ‌استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری در نشست بیست و نهم کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران، ایجاد یک شتابدهنده تخصصی را به عنوان یکی از اجزای اکوسیستم استارت‌آپی مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش بازار، در بیست و نهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران مهمترین خلاهای شکل‌گیری اکوسیستم استارت‌آپی گردشگری ایران با محوریت نقش شتابدهنده‌ها و وی‌سی‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست که با حضور نمایندگان ‌استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری و به صورت آنلاین برگزار ‌می‌شد، ایجاد یک شتابدهنده تخصصی حوزه گردشگری مورد تاکید قرار گرفت.

گشایش‌هایی برای صدور ویزا
در ابتدای این جلسه، رضا جمیلی، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به مباحث جلسات پیشین در مورد صدور ویزا برای گردشگران ورودی به ایران، توضیح داد که براساس مذاکراتی که با حسن نوریان، رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه صورت گرفته است، ظاهرا گشایش‌هایی در خصوص صدور ویزای درمانی برای گردشگران حوزه سلامت حاصل شده است.

او در بخش دیگری از سخنانش به موضوع ایجاد شتاب‌دهنده‌ها و کارکرد آنها برای توسعه اکوسیستم ‌استارت‌آپی در حوزه گردشگری پرداخت و گفت: در ماه‌های گذشته سعی داشتیم که مرکزی را ویژه افرادی که دارای ایده‌های نو هستند و قصد دارند، کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند، ایجاد کنیم. به هر روی جوانانی که دارای ایده‌های نو هستند، اغلب نیازمند کمک‌های فکری، مالی و جذب سرمایه بوده و ما به دنبال آن هستیم که ببینیم چه کمک‌هایی به این افراد قابل ارائه است. از این رو مذاکراتی با دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جریان است تا با احصای نیازهای صاحبان ایده‌های نو و صاحبان کسب‌وکارهای نوآور حوزه گردشگری یک مرکز شتاب‌دهنده راه‌اندازی شود.

او با اشاره به اینکه کسب‌وکار، یکی از اجزای اکوسیستم گردشگری است، گفت: یک اکوسیستم از اجزای دیگری نظیر سرمایه‌گذار، وی‌سی‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، منتورشیپ، برگزاری رویداد، شبکه‌سازی، انتقال تجربه و رسانه نیز تشکیل شده است و ما باید تلاش کنیم که این اجزا را هم در کنار کسب وکارها قرار دهیم.

جمیلی با بیان اینکه سهم گردشگری در اشتغالزایی ایران ۱.۹درصد است، ادامه داد: این صنعت تا ده برابر ظرفیت رشد دارد تا به استانداردهای جهانی نزدیک شود. از این رو برای رسیدن به استاندارد جهانی، باید جوانان و نسل‌های جدید با دانش و مهارت و علاقمند به راه‌اندازی کسب‌وکار نوآور را تربیت کرده و ادبیات گردشگری را به آن‌ها آموخت.

در ادامه این جلسه، ‌ هادی شجاری، یکی از فعالان حوزه گردشگری با اشاره به جلسه‌ای که در آذرماه با حضور مقامات وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و وزارت گردشگری برگزار شده است، گفت: در این جلسه این توافق حاصل شده که شرکت‌های تسهیلگر، طی فرایندی بدون تشریفات، از وزارت گردشگری مجوز بند ب دریافت کنند و این مجوز باید ظرف یک هفته صادر شود.

او همچنین یکی دیگر از تصمیمات این جلسه را موافقت با صدور ویزای درمانی و تجاری متقاضیان ورود به ایران عنوان کرد و گفت که از اول دی ماه، صدور ویزاهای درمانی با سهولت بیشتری انجام ‌می‌گیرد. شجری در بخش دیگری از سخنانش، پیشنهادی مبنی بر ایجاد یک منتورشیپ تخصصی برای حوزه گردشگری را مطرح و عنوان کرد که به اشتراک گذاشتن دانش در کنار منابع مالی و رسانه، برای صاحبان ایده‌های نو بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

امین کریمی یکی دیگر از صاحبان ‌استارت‌آپ حوزه گردشگری، انتقال تجربه را از نیازهای کسب وکارهای نوپا و نوآور برشمرد و خواستار فرآهم آمدن بستری برای تبادل تجربیات فعالان حوزه گردشگری در مراحل راه‌اندازی، مدیریت کسب و کار و جذب مشتری شد.

سحر بختیاری، از دیگر فعالان این حوزه نیز با اشاره به اینکه نگرش شتاب‌دهنده‌ها اغلب مبتنی بر مسایل مالی بوده و دغدغه توسعه گردشگری کمتر در رویکرد آنها قابل مشاهده است، از ضرورت توجه به مقوله توسعه پایدار در فعالیت شتاب‌دهنده‌ها نیز سخن گفت. او در عین حال، گفت: نوع حمایت شتاب‌دهنده‌ها نباید اندازه‌محور بوده و این انتظار وجود داشته باشد که ‌استارت‌آپ‌های مورد حمایت پس از مدتی الزاما رشد کرده و منافع مالی بیشتری را حاصل کنند.

کتایون سپهری، از مدرسه کسب و کار اتاق تهران نیز با استقبال از پیشنهاد راه‌اندازی یک شتاب‌دهنده تخصصی حوزه گردشگری، گفت که شاید قرار گرفتن یک سی‌وی‌سی (CVC) در کنار این شتاب‌دهنده بیش از یک وی‌سی بتواند اهداف فعالان گردشگری را محقق کند. در واقع شاید انتظار اینکه سرمایه‌گذاران در وی‌سی‌ها به منافع مالی خود و اندازه کسب‌وکارها برای سرمایه‌گذاری توجهی نداشته باشند، انتظار بجایی نباشد؛ البته راهکار دیگر برای آنکه دغدغه‌های گردشگری مورد توجه قرار گیرد این است که صاحبان سرمایه در حوزه گردشگری اقدام به راه‌اندازی صندوق وی‌سی کنند تا اقتضائات توسعه گردشگری، نظیر توسعه پایدار نیز مورد توجه قرار گیرد. او همچنین پیشنهاد ایجاد مرکز نوآوری و شتاب‌دهی گردشگری را نیز مطرح کرد.

در ادامه این جلسه، پس از آنکه سایر حاضران نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کردند، مقرر شد پیشنهادات ارائه شده پس از جمع‌بندی به مدیران اتاق و مراجع ذیربط ارائه شود.

کد خبر: ۶۶٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha