۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۰
با دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی در ۱۴۰۰ تورم ۷۰ درصدی نخواهیم داشت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با بازار؛

با دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی در ۱۴۰۰ تورم ۷۰ درصدی نخواهیم داشت

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ افزایش یافته ارز ترجیحی پیرو مصوبات کمیسیون تلفیق و احتمال تورم بالای ۷۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ گفت: به اعتقاد بنده ما شاهد تورم ۷۰ درصد در سال آینده پیرو تعیین نرخ ارز ترجیحی در بودجه نخواهیم بود.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار با اشاره به نرخ افزایش یافته ارز ترجیحی پیرو مصوبات کمیسیون تلفیق و احتمال تورم بالای ۷۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ گفت: به اعتقاد بنده ما شاهد تورم ۷۰ درصد در سال آینده پیرو تعیین نرخ ارز ترجیحی در بودجه نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: اگر بسیاری از کالاهای اساسی که تعرفه پایینی به صورت و اگر بسیاری از کالاهای اساسی که تعرفه پایینی داشته به صورت  مناسبی توزیع شود دولت می‌تواند به آن یارانه پرداخت کند یعنی از سویی این کالاها را شامل ارز آزاد کند و سوی دیگر به آنها یارانه پرداخت کند که در این حالت نرخ آنها تفاوتی نخواهد کرد.

 قادری تاکید کرد:  در حال حاضر قیمت گذاری بر کالاهایی که خارج از شبکه تحت کنترل دولت توزیع می شود، بر مبنای ارز آزاد بوده و با آزاد شدن ارز هیچ تغییری در قیمت آن رخ نخواهد داد.

این نماینده مجلس اظهارداشت: درست است که ارز ترجیحی به ۱۷۵۰۰ تومان رسیده اما دولت می‌تواند نرخ تعرفه این کالاها را کم کند تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

مجلس در بررسی بودجه ۱۴۰۰ در شرایطی قرار گرفته بود که باید کسری بودجه دولت را از طریق انتشار اسناد خزانه تامین می‌کرد که این مسئله بدترین شکل تامین مالی است و یا اینکه نرخ ارز را واقعی می کرد تا جلوی واردات کالاهای لوکسی که برای افرادی رانت ایجاد می کند را بگیرد

قادری تاکید کرد: به عنوان مثال دولت کالایی از جمله نان را با ارز آزاد وارد می‌کند لذا چون این کالا جز موارد تحت کنترل و نظارت دولت قرار دارد، یارانه دریافت می‌کند.

این نماینده اظهار است: بنابراین ارز ۱۷,۵۰۰ تومان نمی‌تواند باعث تورم ۷۰ درصدی سال آینده شود. البته مجلس پیرو بررسی بودجه ۱۴۰۰ در شرایطی قرار گرفته بود که باید کسری بودجه دولت را از طریق انتشار اسناد خزانه تامین می‌کرد که این مسئله بدترین شکل تامین مالی است و یا اینکه نرخ ارز را واقعی می کرد تا جلوی کالاهای لوکسی که برای افرادی رانت ایجاد می کند را بگیرد.

 قادری تصریح کرد: اگر ارز تک نرخی شود دیگر شاهد بروز برخی نوسانات در قیمت کالاها نخواهیم بود و قیمت ها به نوعی واقعی خواهد شد لذا دولت به‌طور حتم باید یارانه افراد کم درآمد را به موقع پرداخت کند و از سوی دیگر راه را برای تولید باز نگاه دارد چراکه ممکن است هزینه واردات پیرو این تصمیم بیشتر شود که در مقابل ما باید تولید داخلی خود را بالا ببریم.

کد خبر: ۶۶٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha