۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۶
خانه‌های کجور گرم نشد، وعده‌های گازی یخ زد
بازار گزارش می‌دهد؛

خانه‌های کجور گرم نشد، وعده‌های گازی یخ زد

 کجور- سرمای زمستان به اوج رسیده و کوهستان نشینان بخش کجور نوشهر در پس وعده های گازی با سرما و تب و لرز روزگار سپری می کنند.

بازار؛ گروه استان ها:  چندسالی است گازرسانی به روستاهای کوهستانی بخش کجور نوشهر روی میز وعده ها قرار گرفته و هرتابستان وعده گازرسانی در پاییز داده می شود و پاییز نیز به زمستان سرد و سوزان پیوند می خورد.

برودت هوا طی هفته های اخیر بیش از هرچیزی دردهای کهنه و زخم های ناسور بخش کوهستانی کجور نوشهر را در سوز و سرمای زمستانی سرباز کرده است و اهالی این بخش حدود ۸۰ هزار نفر همچنان چشم به تحقق وعده های مسئولان دوخته اند.

از چندسال پیش اقدام به گازرسانی به صورت گاز فشرده سی ان جی در شهرهای کوهستانی پول و کجور شده و اجرای این طرح در فصل زمستان، داغ سرما را بر تن روستاییان بیشتر کرده است.

صعب العبور و کوهستانی بودن منطقه از یک سو و انتقال کپسول های گاز با تریلی ها در جاده صعب العبور و ناایمن منطقه، مشکلات اهالی را دو چندان کرده است.افت فشار گاز از یک سو و دیر رسیدن تریلی های سی ان جی و سرمای سوزان هوا، زمستان سرد امسال را برای شهروندان شهرهای کوهستانی پول و کجور سخت و طاقت فرسا کرده است.

افت فشار گاز از یک سو و دیر رسیدن تریلی های سی ان جی و سرمای سوزان هوا، زمستان سرد امسال را برای شهروندان شهرهای کوهستانی پول و کجور سخت و طاقت فرسا کرده است

شهرام فهیم پور یکی از ساکنان بخش کجور می گوید" اهالی بخش کجور سال هاست از امکانات رفاعی بی بهره هستند و وعده های مکرر متولیان امر برای گازرسانی این بخش کوهستانی نتیجه ای نداده است.

وی افزود: در روزهای زمستان امسال که برودت هوا طاقت فرسا شده است و دربرخی از شب ها و روزها دمای هوا به زیرصفر نیز می رسد، مسئولان به خواب زمستانی رفته اند و وعده های گازرسانی به مردم منطقه کجور را فراموش کرده اند.

وی ادامه داد: هفته گذشته در پی برف شدید و بسته شده راه، به دلیل نرسیدن تریلی های سوخت گاز، گاز دو شهر کوهستانی کامل قطع شد و مردم با روشن کردن بخاری های هیزمی، شب را به صبح رساندند.

فهیم پور خواستار پیگیری ویژه مسئولات برای رفع کمبودهای بخش کوهستانی کجور شد و گفت: یکبار هم شده مسئولان محرمیت منطقه را درک کنند و برای حل مشکلات چاره جویی کنند.

روزانه شش مرحله سوخت با تریلی منتقل می شود
افت فشار گاز و مشکلات مردم منطقه کجور در سرمای سوزان و طاقت فرسای زمستان در حالی است که به گفته رئیس اداره گاز ناحیه نوشهر و چالوس، در حال حاضر گازرسانی به شهرهای پول و کجور به شیوه سی ان جی با حمل سوخت گاز فشرده از جایگاه های چالوس و نوشهر انجام می شود.

جوادی  اظهار داشت: در حال حاضر در پیک مصرف با حمل شش مرحله رفت و برگشت تریلی ها در شبانه روز اقدام به تامین سوخت گاز منطقه می شود و علاوه براین برای ایجاد ذخیرهر سازی اقدام به احداث و بهره بهرهداری ۱۳ کیلومتر خط دوبل کردیم و برای افزایش ناوگان تریلی های کفی نیز اقدام شده است.

وی افزود: در حال حاضر شمار ناوگان کفی ها از چهار دستگاه به شش کفی رسیده است و طرح لوله گذاری از مرزن آباد به دوآب و پول در دست بررسی است و توجه ویژه ای سوی این شرکت در این بخش شده است.

رئیس اداره گاز ناحیه نوشهر و چالوس با اشاره به استقرار پست امداد گاز و فعالیت شبانه روزی در بخش کجور گفت: به دلیل بارش برف سنگین و مسدودن شده جاده، تریلی های حامل گاز به موقع نتوانستند به ایستگاه ها برسند و در برگشت نیز تریلی برای پرکردن گاز به دلیل برف و یخبندان دچار مشکل و یک ساعت گاز مشترکان قطع شده است.

وی افزود: پس از این حادثه در برقراری جریان گاز برای ارائه خدمات رسانی تلاش های ویژه ای صورت گرفت و تاکنون تحت هیچ شرایطی گاز منطقه قطع شده است.

گازرسانی با سوخت سی ان جی چندسالی است در دو شهر کوهستانی کجور و پول نوشهر در حال بهره برداری است اما تجربه نشان داده به دلیل برودت بالای هوا ومسائل فنی، گازرسانی به این شیوه در مناطق بالادست و کوهستانی چندان موفق آمیز نیست. از این رو روستاییان و اهالی منطقه خواهان اتصال به شبکه سراسری گاز هستند.

خط لوله گاز از نوشهر به کجور کشیده می شود
حمزه امیر تیموری سرپرست شرکت گاز مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بااشاره به اجرای طرح گازرسانی به روستاهای کوهستانی بخش کجور نوشهر اظهار داشت: برای اجرای این طرح، خط لوله گاز از ونوش نوشهر تا کدیر کشیده می شود.

وی ۲۸۰ کیلومتر لوله گذاری را از جمله نیازهای طرح گازرسانی به روستاهای بخش کجور بیان کرد و گفت: از مجموع این میزان ۴۴ کیلومتر در قالب لوله های ۲۰ اینچی باید صورت گیرد.

سرپرست شرکت گاز مازندران درباره روند اجرای پروژه گازرسانی به روستاهای بخش کوهستانی کجور نوشهر گفت: در حال حاضر مسیریابی اجرای پروژه مشخص شده و بزودی فاز اول عملیاتی آن آغاز می شود.

امیرتیموری اعتبار مورد نیاز برای گازرسانی به روستاهای کوهستانی نوشهر، نور و آمل را بیش از ۹ هزار میلیارد ریال برآورد کرد.

وی همچنین با اشاره به افزایش مصرف گاز در پی برودت هوا در استان خواستار رعایت صرفه جویی و مدیریت مصرف شد و گفت: از هم استانی ها تقاضا می شود برای رعایت صرفه جویی نسبت به تنظیم دما بین ۱۸ تا ۲۱ درجه اقدام کنند تا امکان بهره مندی از این نعمت برای همه مشترکان و بخش ها فراهم شود.

مشعل گاز در کجور روشن می شود
همچنین محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گازرسانی به کجور و چهاربانده شدن محور مرزن آباد- کلاردشت را از جمله طرح های در دست اقدام بیان کرد و افزود: همچنین پروژه مرزن آباد- دزدبن و طرح‌های توریستی و تفریحی در منطقه نیز در دست پیگیری است.

وی حذف پیچ ها و تقاطع های خطرناک در محور کجور را از دیگر پروژه های مهم بیان کرد و گفت: تلاش می شود بسیاری از پروژه ها از جمله گازرسانی به بخش کجور از طریق ونوش - کدیر اجرایی شود.

محسنی بندپی در پاسخ به اینکه آیا گازرسانی به کجور به شیوه سی ان جی انجام می شود یا خیر، افزود: پروژه گازرسانی در قالب سی ان جی برای دولت به صرفه نیست و راه اصلی این است به شبکه سراسری گاز وصل شود.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس اظهار داشت: تلاش می شود تا قبل از سال جاری پروژه گازرسانی به بخش کجور و روستاهای کوهستانی آن اجرایی شود.

اهالی بخش کجور نوشهر همچنان چشم انتظار تحقق وعده های مسئولان روزهای سرد سال را سپری می کنند و قرار است امسال کلنگ گازرسانی به کجور به زمین خورد.

کد خبر: ۶۶٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha