۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
کانال مالی ویژه برای نقل و انتقالات پولی بین ایران و فرانسه ایجاد شود
معاون امور بین‌الملل اتاق ایران به سفارت فرانسه پیشنهاد داد

کانال مالی ویژه برای نقل و انتقالات پولی بین ایران و فرانسه ایجاد شود

گوریتن، رئیس بخش اقتصادی سفارت فرانسه در تهران با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار کرد. او در این نشست ضمن تأکید بر آمادگی این کشور برای برقراری مناسبات تجاری با ایران به محض تغییر شرایط، گفت: تجار فرانسوی برای احیای روابط خود با شرکای ایرانی، آمادگی لازم را دارند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشست با رئیس بخش اقتصادی سفارت فرانسه در تهران با بیان این مطلب که ایران در دوران تحریم توانست در تولید بسیاری از محصولات به خودکفایی برسد، تصریح کرد: علاوه بر نوآوری در تولید، شیوه تجارت نیز تغییر کرد؛ در این راستا تهاتر و یا تجارت با ارز ملی با دیگر کشورها را در دستور کار خود قرار دادیم. از طرفی می‌توان برای احیای مناسبات بین دو کشور کانال مالی ویژه‌ای بین دو کشور برای نقل و انتقالات پولی ایجاد کنیم.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران در این دیدار ضمن اشاره به رکود اقتصادی در دنیا به واسطه شیوع کرونا و از طرفی کاهش سطح روابط ایران و فرانسه به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام سطح روابط ایران و فرانسه به‌شدت کاهش یافت.

او آمار تجاری ایران و فرانسه را با توجه به رکود شدید ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا در سال ۲۰۱۸ سه میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: این آمار در سال ۲۰۱۹ به واسطه خروج آمریکا از برجام به ۴۷۰ میلیون دلار سقوط کرد و در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ تنها ۲۵۰ میلیون دلار حجم روابط تجاری ایران و فرانسه گزارش شده است که قابل قبول نیست.

تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و مشکلات مردم ایران در رویارویی با تحریم‌ها حتی در حوزه دارو و غذا از دیگر مشکلاتی بود که معاون امور بین‌الملل اتاق ایران به آن اشاره کرد. او یادآور شد: هرچند این تحریم‌ها مشکلاتی به وجود آورد اما از سوی دیگر موجب شد مردم ایران و به ویژه تجار در بخش خصوصی، دست به نوآوری‌هایی در تولید و صادرات بزنند.

کرباسی با بیان این مطلب که در حال حاضر ایران تولیدکننده بسیاری از محصولاتی است که قبل از تحریم‌ها فقط واردکننده آنها بودیم، تشریح کرد: در صادرات نیز تجار و فعالان اقتصادی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها راه‌های دیگری مانند تهاتر و یا تجارت با ارز ملی با دیگر کشورها را در دستور کار خود قرار داده‌اند که این روش‌ها را در تجارت با چند کشور همسایه امتحان کرده و تجارب موفقی به دست آوردیم.

او ضمن اشاره به خودکفایی ایران در تولید بسیاری از محصولات به دلیل تحریم‌ها، تأکید کرد: به واسطه افزایش تولید بسیاری محصولات نه تنها ایران به خودکفایی رسیده بلکه به صادرکننده آن دسته از محصولات نیز تبدیل شده‌ایم. قطع وابستگی ایران به واردات بعضی محصولات از نکات مثبتی بود که باید مورد توجه قرار داد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین به خروج شرکت‌های خودروساز و شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز فرانسوی از ایران به سبب تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران اشاره و تصریح کرد: با توجه به خروج و عدم سرویس‌دهی شرکت‌های خدماتی و لوازم یدکی فرانسوی در صنعت خودرو به ایران، مجبور شدیم برای تأمین همان قطعات از کشورهای همسایه مانند امارات و ترکیه اقدام کنیم که این به ضرر فرانسه هم بود چراکه بازار ایران را به‌طور مستقیم از دست داد.

کرباسی همچنین درباره راهکار تراکنش مالی بین ایران و فرانسه پیشنهاد داد: کانال مالی ویژه‌ای برای نقل و انتقال پول بین ایران و فرانسه ایجاد شود.

بر اساس اظهارات او اتاق ایران همواره با سازمان کارفرمایان فرانسه (مدف) همکاری نزدیکی داشته و در این بین هیات های بازرگانی زیادی تبادل شده‌اند. به تازگی نیز درخواستی از رئیس اداره کشورهای حوزه خلیج‌فارس مدف به وزارت امور خارجه مبنی بر برگزاری ویدئو کنفرانس بین فعالان اقتصادی ایران و فرانسه واصل شده است.

معاون بین‌الملل اتاق ایران ضمن استقبال از این پیشنهاد، اظهار امیدواری کرد که بتوان با همکاری سفارت فرانسه در تهران و همچنین اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه قدمی در راه توسعه روابط تجاری بین دو کشور برداشت. اتاق مشترک ایران و فرانسه از فعال‌ترین و مؤثرترین اتاق‌های مشترک است و در زمینه تسهیل روابط تجاری فعالان اقتصادی ایران در تجارت با فرانسه گام‌های مهمی نظیر برگزاری نشست‌های تخصصی و وبینارهای تجاری برداشته است.

آلن گوریتن رئیس بخش اقتصادی بازرگانی سفارت فرانسه در تهران با اشاره به مشکلات و تحریم‌هایی که علیه ایران وارد شده، پیشرفت‌های چشمگیر اقتصادی و تجاری ایران را ناباورانه توصیف کرد و گفت: مردم و شرکت‌های فرانسه علاقه زیادی به همکاری تجاری با ایران دارند؛ اما در حال حاضر اغلب شرکت‌های صادرکننده فرانسوی شرکت‌های بزرگی هستند که سهم بیشتر محصولاتشان روانه بازار آمریکا می‌شود. از این رو نمی‌توانند با تجارت با ایران سهم صادراتشان به آمریکا را از دست بدهند.

گوریتن ادامه داد: به محض اینکه تغییراتی درباره تحریم‌های وضع شده علیه ایران رخ بدهد و اوضاع بهبود یابد یا توافقات جدیدی حاصل شود، فرانسه آماده است تا روابط تجاری خود با ایران را از سر بگیرد، اما باید مطمئن باشیم که همکاری تجاری فرانسه با تهران تبعات و یا تحریم‌هایی برای شرکت‌های فرانسوی در پی نخواهد داشت.

او درباره کانال مالی اینستکس نیز اظهار امیدواری کرد: مشکلاتی که تا کنون وجود داشته برطرف و به زودی زمینه فعال‌سازی آن فراهم شود.

در این جلسه دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه نیز حضور داشت و طی سخنانی نسبت به همکاری اتاق مشترک با اتاق ایران در برگزاری ویدئو کنفرانس تجاری با مدف ابراز تمایل کرده و نسبت به توسعه و تسهیل روابط تجاری دو کشور تأکید کرد.

کد خبر: ۶۶٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha