۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
اقتصاد ایران در «پساترامپ»| تغییر سیاست گذاری ها و بازگشت منابع بلوکه شده ارزی!
آینده اقتصاد در گفتگو با کارشناسان

اقتصاد ایران در «پساترامپ»| تغییر سیاست گذاری ها و بازگشت منابع بلوکه شده ارزی!

پیش بینی کارشناسان از آینده اقتصاد ایران با رفتن ترامپ از کاخ سفید حاکی است که احتمالا تغییراتی در سیاست گذاری ها و مراودات اقتصادی کشور با دنیا ایجاد و دستیابی به منابع ارزی بلوکه شده آسان شود.

اسدالله خسروی؛ بازار: اگر چه با رفتن ترامپ و روی کار آمدن «جو بایدن» شاید تغییراتی در سیاست گذاری آمریکا با ایران ایجاد شود اما نباید فراموش کرد که دشمن درجه یک ما آمریکاست و آنها هیچ وقت چشم دیدن پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران را ندارند.

البته خصومت ترامپ علیه ایران به نسبت سایر دولت های آمریکا طی بیش از ۴ دهه اخیر بی سابقه بوده است. طوری که در زمان ریاست جمهوری وی برای به زانو درآوردن اقتصاد ایران با اعمال تحریم های ناجوانمردانه و خشن از هیچ تلاشی دریغ نشد.

تحریم هایی که ایران را مقاوم و آبدیده تر کرد
اقداماتی که هر چند فشارهای اقتصادی را در پی داشت اما ایران اسلامی را در برابر سختی ها و تهدیدها قوی و آبدیده تر کرد و از طرفی با تبدیل تهدیدها به فرصت، مسیر خود اتکایی و قطع وابستگی برای ایران و ایرانی در داخل مهیا شد.

با آمدن جو بایدن به کاخ سفید احتمال تغییر سیاست ها و اتخاذ تصمیماتی جدید درباره حل مسائل تحریمی ایران وجود دارد این درحالی است که آمریکا ابتدا باید به برجام (بدون قید و شرط) برگردد و تحریم های ناجوانمردانه را رفع کند

کارشناسان می گویند، با آمدن جو بایدن به کاخ سفید احتمال تغییر سیاست ها و اتخاذ تصمیماتی جدید درباره حل مسائل تحریمی ایران وجود دارد این درحالی است که آمریکا ابتدا باید به برجام (بدون قید و شرط) برگردد و تحریم های ناجوانمردانه را رفع کند از طرفی ایران نیز هرگونه مذاکره ای را با حفظ چارچوب ها و ارزش های انقلاب و اقتدار ایران اسلامی آنگونه که حقوق ایرانی ها به خوبی در دنیا رعایت شود را می پذیرد که درصورت انجام توافقاتی در این مسیر اقتصاد کشور دچار تغییر خواهد شد.

مقاومت تحسین برانگیر ایران در برابر تحریم ها
هرچند در چنین شرایطی نیز نباید توجه و تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی در کشور کم رنگ شود. اکنون بدنبال تحولات سیاسی بین المللی، رئیس‌ کل بانک مرکزی دیروز از آغاز گشایش‌ها در خصوص برخی منابع این بانک خبر داد و در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «امیدوارم به ‌تدریج شاهد آرامش بیشتر در بازارها، ثبات قیمتها و کاهش تورم باشیم.

عبدالناصرهمتی با بیان اینکه وعده الهی تحقق یافت و دشمن شماره ‌یک مردم ایران با آبروریزی مطلق به انتهای پرونده رذالت‌بار خود رسید اعلام کرد: از ۱۵ مرداد ۹۷ که تحریم‌ها و فشار حداکثری آغاز شد، تا ۱۵ آبان که تحریم بانک مرکزی و بانک‌های کشور را شامل شد، بی‌سابقه‌ترین تحریم غیرقانونی وضع‌شده علیه اقتصاد کشورمان بود، تاحدی که هیچ‌یک از بخشهای اقتصاد و تجارت خارجی ایران نبود که مشمول تحریمها واقع نشده باشد. البته ملت بزرگ ایران، بی شک با مقاومت تحسین‌برانگیز و علی‌رغم سختی‌ها و مشکلات ناشی از گرانی‌ها، عمدتاً برخاسته از آثار تحریم‌ها، پیروز این میدان است حال با فروکش کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده در ماههای اخیر از یک‌طرف و گشایش‌های آغازشده در خصوص برخی منابع بانک مرکزی، امیدوارم به‌تدریج شاهد آرامش بیشتر در بازارها، ثبات قیمتها و کاهش تورم باشیم».

اظهارات همتی راجع به تاثیرپذیری پایان ریاست جمهوری ترامپ و خوش بینی به آینده اقتصاد کشور با توجه به توانمندی ها و قابلیت های ایران درحالی است که با اقتدار و تحرک پذیری اقتصاد کشور می توان افق روشنی را پیش رو ترسیم کرد.

رفتار خصمانه آمریکا با اقتصاد ایران از روی ضعف است
کیامرث جهانگیر استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره آینده اقتصاد کشور در پی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: ترامپ با اعمال تحریم ها علیه ایران اقتصاد کشور را در تنگنا قرار داده است، رفتار خصمانه او با کشور تا جایی است که دنیا را وادار به قطع مراوده اقتصادی با ایران کرده آنگونه که برخی ها که تبادلات تجاری با کشور مان دارند و کالاهای ما را خریداری کرده اند اکنون به بهانه تحریم ها در پرداخت بدهی های حاصل از صادرات تعلل می کنند.

وی افزود: دیوانگی ترامپ و رویکرد افراطی جمهوری خواهان طوری است که آنها در مقابل مخالفان خود با زیر پا گذاشتن قانون انتخاباتی خوی وحشی گری را به نمایش گذاشتند.

آمریکا یکی از بدهکار ترین کشورهای دنیاست، با رفتن ترامپ از کاخ سفید خیلی از کشورهای جهان با تجدید نظر در تصمیمات خود ارتباطات اقتصادی و تجاری با ایران را از سر می گیرند

این استاد دانشگاه تهران، آمریکا را یکی از بدهکار ترین کشورها دنیا دانست و افزود: با رفتن ترامپ از کاخ سفید خیلی از کشورهای دنیا با تجدید نظر در تصمیمات خود ارتباطات اقتصادی و تجاری با ایران را از سر می گیرند. البته شکی نیست که رفتار آمریکا با اقتصاد ایران از روی ضعف است.

کاهش صادرات ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ به یک سوم رسید
جهانگیر به فروش نفت و صادرات کالاهای غیر نفتی کشور در طول ۴ سال ریاست جمهوری ترامپ در امریکا اشاره کرد و گفت: فروش نفت ایران به دنیا در زمان ریاست جمهوری وی به کمتر از یک سوم تقلیل یافته است علاوه بر این خیلی از کشورها نیز که با ایران مراوده تجاری و اقتصادی داشتند از ترس ترامپ روابط اقتصادی را قطع کرده اند اما با رفتن ترامپ بی تردید تحولاتی در سیاست های تجاری دنیا با ایران ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: هر چند دشمن اصلی ایران آمریکاست و نباید هیچ انتظاری از جو بایدن داشت اما با تغییر ریاست جمهوری امریکا و حذف سایه شوم ترامپ از سر اقتصاد ایران، فرصتی ایجاد می شود تا خیلی از کشورها روند معاملات خود را با ایران از سرگیرند چرا که جو سیاسی و اقتصادی دیگر چون قبل بسیار خشن نخواهد بود. طوری که حداقل مسیر دستیابی به منابع بلوکه شده ایران در برخی کشور ها نسبت به قبل مهارتر می شود.

ایمان اسلامیان، کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» با بیان اینکه حذف ترامپ از قدرت، پیامدهای اقتصادی و سیاسی زیادی را بدنبال دارد، اظهار داشت: خود آمریکائیها هم نمی خواستند ترامپ به ادامه قدرت در کاخ سفید ادامه دهد چرا که وی رفتاری غیر عادی داشت. البته طی چند روز گذشته عده ای طرفدار ترامپ با ایجاد تنش و رفتاری حق به جانب شرمساری خود و کاندیدای ریاست جمهوریشان را به رخ دنیا کشیدند.

تعدیل فشارهای اقتصادی به ایران!
وی به تبعات تغییر ریاست جمهوری آمریکا و اثرات رفتن ترامپ از کاخ سفید بر اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: دو مولفه چون دسترسی به منابع ارزی بلوکه شده و پیش بینی از کنش ها و واکنش های بین المللی با آمدن بایدن و پایان ترامپ با ایران موضوعاتی است که می تواند فشارهای اقتصاد را در ایران تعدیل کند.

در دوران ترامپ هیچ کشوری به صورت رسمی حق خرید نفت خام ایران را نداشت، صادرات این کالا با وجود مشتریان نفتی به حداقل رسید از طرفی منابع ارزی ایران همچنان در برخی کشورها چون چین، کره جنوبی، روسیه، ترکیه و حتی عراق آزاد نشده است

وی افزود: به طور مثال در دوران ترامپ هیچ کشوری به صورت رسمی حق خرید نفت خام ایران را نداشت، صادرات این کالا با وجود مشتریان نفتی به حداقل رسید از طرفی منابع ارزی ایران همچنان در برخی کشورها چون چین، کره جنوبی، روسیه، ترکیه و حتی عراق آزاد نشده است. بنابراین در صورت تغییر رفتارهای اقتصادی و سیاست گذاری های جدید دنیا با ایران بی تردید  بخش تجاری کشور فعال و فضایی بهتری در اقتصاد ایجاد خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: از آنجایی که دولت ترامپ برای فلج کردن نظام اقتصادی ایران تلاش فراوانی می کرد و خیلی از کشورها نیز ناخواسته رهرو سیاست های وی بودند اما ایران همچنان با ایستادگی در مقابل دشمن هیچ گاه کوتاه نیامد حال با توجه به احتمال تغییر و تعدیل سیاست های اقتصادی شرایط اقتصادی کشور روشن تر خواهد شد ولی هیچ وقت نباید اتکای به توان داخلی و اقتدار در این مسیر کم رنگ شود.

دنیا محتاج داشته های ایران
به گزارش بازار، ایران از قابلیت های فراوان و ظرفیت های بالا در همه بخش های اقتصادی برخوردار است، طوری که دنیا محتاج داشته های ایران است. در چنین شرایطی چنانچه برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها در راستای خود اتکایی انجام و به جای خام فروشی منابع اقداماتی در راستای ایجاد ارزش افزود و تبدیل مواد خام به کالاهای نهایی انجام شود، حربه تحریمی دشمن و تهدیدها نقش بر آب خواهد شد از طرفی ارتباط با دنیا نیز باید در مسیر حفظ ارزش های انقلاب، اقتدار کشور و خود باوری باشد تا ایران اسلامی با پایداری از هر گونه تهدیدی مصون ماند.

کد خبر: ۶۶٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha