۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
افزایش قیمت مواد اولیه فراتر از نوسانات ارزی| کمبود قطعات الکترونیکی چالش تولیدکنندگان
یک قطعه ساز در گفتگو با بازار مطرح کرد:

افزایش قیمت مواد اولیه فراتر از نوسانات ارزی| کمبود قطعات الکترونیکی چالش تولیدکنندگان

فراهانی، تولید کننده قطعات خودرو با اشاره به اینکه مواد اولیه داخلی از ساز و کار مشخصی برای افزایش قیمت بهره نمی‌برند، گفت: وقتی ارز با افزایش نرخ مواجه می‌شود قیمت مواد اولیه هم به شدت رشد می‌کند اما با کاهش بهای ارز شاهد پایین آمدن نرخ مواد اولیه نخواهیم بود.

بازار؛ گروه خودرو:  نیاز خط تولید خودروسازان و بازار لوازم یدکی را شمار بسیاری از قطعه‌سازان کوچک و بزرگ تامین می‌کنند. تولیدکنندگانی که تعداد بسیاری از آن‌ها کمی بعد از بازگشت تحریم‌ها نتوانستند به کار خود ادامه دهند و از عرصه تولید حذف شدند؛ به طوری که گفته می شود از هزار و ۲۰۰ قطعه ساز تنها ۸۰۰ واحد در سراسر کشور باقی مانده و این موضوع هم نه تنها به دلیل سیاست‌های خارجی که اغلب به دلیل مدیریت نادرست در داخل کشور است.

چرا که صنایع مادر به عنوان تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز تمام صنایع کشور در چند سال اخیر اقدام به قیمت‌گذاری‌های نجومی بر روی محصولاتشان کردند و صنایعی که ارتباط مستقیم‌تری با مردم داشتند را فلج شدند. نتیجه مدیریت این صنایع که اغلب دولتی هم هستند تعطیلی شمار بسیاری از بخش‌های تولیدی کشور است، در این راستا امیر فراهانی در گفتگو با بازار توضیح می‌دهد.

* به عنوان یک قطعه ساز بفرمایید در حال حاضر تولیدکنندگان قطعات خودرو برای تامین مواد اولیه و ادامه تولید با چه موانع و مشکلاتی مواجه هستند؟
مهمترین مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که مواد اولیه تولید داخل از ساز و کار مشخصی برای قیمت گذاری برخوردار نیست.

برای مثال هر کیلو abs (یکی از انواع مواد پتروشیمی مورد استفاده در صنعت قطعه سازی) را در اردیبهشت ماه همین امسال با دلار زیر ۲۰ هزار تومان حدود ۲۰ هزار تومان می‌خریدم اما حالا قیمت این ماده اولیه با دلار حدود ۲۶ هزار تومان، در بازار به کیلویی ۷۵ هزار تومان رسیده است.

هر کیلو abs (یکی از انواع مواد پتروشیمی مورد استفاده در صنعت قطعه سازی) را در اردیبهشت ماه همین امسال با دلار زیر ۲۰ هزار تومان حدود ۲۰ هزار تومان می‌خریدم اما حالا قیمت این ماده اولیه با دلار حدود ۲۶ هزار تومان، در بازار به کیلویی ۷۵ هزار تومان رسیده است

یعنی چند برابر بیشتر از افزایش نرخ دلار قیمت مواد اولیه افزایش یافته است. به تعبیری می‌توان گفت اکنون قیمت برخی از مواد اولیه تولید داخل برای تولیدکنندگان با ارز ۶۵ هزار تومان محاسبه می شود.  به طور کلی امسال تمام مواد پتروشیمی با افزایش شدید قیمتی مواجه شدند و abs یک نمونه کوچک از آن است.

* اشاره کردید به این موضوع که بیشتر مواد اولیه‌ای که با مشکل قیمت‌گذاری مواجه هستند از نوع داخلی هستند و صنایع داخل کشور تامین کننده آن‌ها هستند، این مشکل را با مواد اولیه خارجی هم دارید؟
هرچند بیشتر مواد اولیه مورد نیازم از طریق داخل تامین می‌شود اما در مورد مواد اولیه خارجی با توجه به مشکلات ناشی از تحریم‌ها کمتر با معضل مواجه قیمت گذاری هستیم.

* به نظرتان دلیل این قیمت‌گذاری‌های غیر اصولی از سوی صنایع مادر چیست؟ واردات نمونه مشابه آن ماده اولیه کاهش داشته یا تقاضا برای آن با رشد مواجه شده است؟
نمی دانم چه دلیلی دارد اما دلیل گرانی آن کاهش ماده اولیه یا تقاضای بیش از عرضه نیست؛ چرا که به وفور این ماده اولیه در کشور و برای عرضه به تولیدکنندگان وجود دارد.

متاسفانه تمامی فلزات، ‌ از جمله مس، ‌ آهن و غیره با رشد قیمتی زیادی مواجه شده‌اند. همانطور که اشاره کردید قیمت فلزات در عرصه جهانی افزایش چشمگیری داشته است هرچند در ایران یکسری از مواد اولیه مطابق با دلار رشد قیمتی دارند اما وقتی نرخ دلار کاهش می‌یابد این قیمت‌ها دیگر مطابق با ارز کاهش نمی یابند

* با توجه به افزایش قیمت جهانی فلزات، ‌ تامین انواع فلزات از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و غیره با چه مشکلاتی همراه است؟ آن‌ها هم بیش از افزایش نرخ ارز و نوسانات بین‌المللی با افزایش قیمت رو به رو بوده‌اند؟
متاسفانه تمامی فلزات، ‌ از جمله مس، ‌ آهن و غیره با رشد قیمتی زیادی مواجه شده‌اند. همانطور که اشاره کردید قیمت فلزات در عرصه جهانی افزایش چشمگیری داشته است هرچند در ایران یکسری از مواد اولیه مطابق با دلار رشد قیمتی دارند اما وقتی نرخ دلار کاهش می‌یابد این قیمت‌ها دیگر مطابق با ارز کاهش نمی یابند. اما در کل مواد اولیه تولید داخل به شدت گران شده است. یا منطق افزایش قیمت مواد اولیه داخلی باید بر حسب دلار یا بر حسب ریال باشد اما مطابق هیچ کدام نیست.

* برخی از مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان قطعات خودرو در داخل کشور وجود ندارد و به هرحال برای ادامه تولید نیازمند واردات آن‌ها خواهیم بود، در خصوص این مواد اولیه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
اختلافات بانک مرکزی و گمرک هم مشکلات عدیده ای را برای قطعه سازان ایجاد کرده است، ‌یکبار بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز و ثبت سفارش تعلل می‌کند، یکبار گمرک مانع واردات می‌شود. به هر حال تمام مواد اولیه مورد نیاز صنعت در داخل کشور تولید نمی شوند و نیازمند واردات هستیم، بنابراین این سازمان‌ها نباید به نحوی عمل کنند که مانع اشتغال و تولید شوند.

قطعات الکترونیکی به هر دلیلی اعم از ضعف صنعت الکترونیک یا کم توجهی به داخلی سازی یا حتی مقرون به صرفه نبودن باید از طریق واردات تامین شوند. اما اختلافات بانک مرکزی و گمرک برای واردات مواد اولیه باعث کند شدن واردات و افزایش هزینه‌های تولید شده که دود آن با افزایش قیمت قطعات، آشفتگی بازار و غیره در چشم مردم خواهد رفت

* این مواد اولیه که منشا داخلی ندارند و باید از طریق واردات تامین شوند بیشتر شامل چه گروه از مواد اولیه می شوند؟
بیشترین مشکل برای تامین مواد اولیه الکترونیکی است،  قطعات الکترونیکی به هر دلیلی اعم از ضعف صنعت الکترونیک یا کم توجهی به داخلی سازی یا حتی مقرون به صرفه نبودن باید از طریق واردات تامین شوند. اما اختلافات بانک مرکزی و گمرک برای واردات مواد اولیه باعث کند شدن واردات و افزایش هزینه‌های تولید شده که دود آن با افزایش قیمت قطعات، آشفتگی بازار و غیره در چشم مردم خواهد رفت.

* طی یکسال اخیر این اتفاق افتاده که یک قطعه الکترونیکی خاص اصلا به کشور وارد نشود و تولید متوقف شود؟
بله، در برهه ای از زمان برخی از قطعات کمیاب و با افزایش قیمت مواجه می شوند اما در برخی از مواقع اصلا نمی توان بعضی از این قطعات الکترونیک را یافت که به طور حتم تولید را متوقف می کنند.

از همین رو اغلب بیش از نیاز اقدام به خرید مواد اولیه و انبار آن‌ها می‌کنیم تا طی یک دوره شش ماهه با کمبود هیچ قطعه‌ای مواجه نشویم اما گاهی به دلیل کمبود نقدینگی یا ناکافی بودن واردات ماده اولیه از انجام این کار نیز محروم می شویم. بنابراین در صورتی که به موقع دوباره نتوانیم نسبت به خرید آن ماده اقدام کنیم مجبور می شویم برای دوره‌ ای دست از تولید بکشیم. این موضوع هم ممکن است با توقف همیشگی واحدهای قطعه سازی همراه باشد.

کد خبر: ۶۶٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha