۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
 آیا پس از یورش به کنگره، جهان آمریکا را جدی خواهد گرفت؟
دیدگاه ۲ کارشناس در فارین پالیسی:

آیا پس از یورش به کنگره، جهان آمریکا را جدی خواهد گرفت؟

از این پس آمریکایی ها با دوران دشواری در دیپلماسی، از اروپا تا چین روبرو خواهند بود.

بازار؛ گروه بین الملل: دو کارشناس «اما اشفورد »(EMMA ASHFORD) و «متیو کروینیگ» (MATTHEW KROENIG) اظهاراتی در مورد یورش به کنگره آمریکا و موقعیت امریکا در سیستم بین المللی پس از آن مطرح نمودند. ترجمه این گزارش در ادامه می آید.

«اما اشفورد»: من به دنبال واژه هایی مناسب برای توصیف اتفاقات عصر چهارشنبه هستم، آن را چه نام بگذاریم؟ کودتا؟ اعتراض؟ شورش برنامه ریزی شده؟  بی گمان، آمریکا با اعتراضات و خشونت های سیاسی ناآشنا نیست اما ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به سرعت فراموش نمی شود.

«متیو کروینیگ»: بنظر من این اتفاق نشان می دهد که حتی در آمریکا، دموکراسی شکننده است و ما باید آن را تقویت کنیم. در آخر، طی چند ساعت ساختمان کنگره بازپس گرفته شد و اعضای کنگره نشست خود برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، را برگزار کردند. رهبران حزب جمهوری خواه و حتی همپیمان های وفادار و قدیمی دونالد ترامپ تراژدی چهارشنبه را محکوم کردند. این حادثه می تواند فرصتی برای اتحادی پس از تغییر ریاست جمهوری و آینده باشد. ... واکنش ها نسبت به سخنان ترامپ و تمامی حادثه چهارشنبه متفاوت بود. اقدامات غیر قانونی ترامپ برای حفظ قدرت و نپذیرفتن شکست خود در انتخابات، امری بی سابقه است و در نتیجه آن، حتی همراهان قدیمی ترامپ همچون میک مولوینی و مت پاتینگر بعنوان اعتراض، از سمت خود استفعا داده اند.

«متیو کروینیگ»: این رخداد چند پرسش مهم را در رابطه با سیاست خارجی آمریکا به پیش می کشد. آیا آمریکا با وجود زیر سوال بودن دموکراسی خود، می تواند مشوق دموکراسی در جهان باشد؟ و اینکه سیاست خارجی جمهوری خواهان در آینده چگونه خواهد بود؟

«متیو کروینیگ»: تا پیش از رخدادهای هفته گذشته، بنظر می آمد که جمهوری خواهان پس از دوره ترامپ نیز، راه او را پیش می گرفتند و ترامپیست، ضد دموکرات و انزواگرا می ماندند اما با وقایع این هفته، ترامپ و پیروان احتمالی او، پشتوانه خود را از دست دادند و بسیاری از مقامات جمهوری خواه و رای دهندگان این حزب نیز از او بیزار شده اند.

«اما اشفورد»: فراموش نکنیم، بسیاری از جمهوری خواهان به دلیل از دست دادن دو جایگاه کنگره ایالت جورجیا و در نتیجه آن، از دست رفتن کنترل سنا از دست آنها، از ترامپ خشمگین هستند.

«اما اشفورد»: نه تنها بالاخره برگزیت عملی شد بلکه اتحادیه اروپا توافقی همه جانبه در رابطه با سرمایه گذاری با چین را امضا کرد که نشان می دهد، احتمالا همکاری آمریکا و اروپا در برابر چین، نوعی خیال پردازی باشد.

«متیو کروینیگ»: آمریکا و کشورهای اروپایی نگرانی های مشترک بسیاری دارند و اگر هر دو طرف در رویه خود نسبت به پکن متحد بشوند، موقعیت بسیار قوی تری خواهیم داشت و دولت بایدن نیز همین عقیده را دارد.

«متیو کروینیگ»: این توافق بنا به دلایل بسیاری، گام نادرستی است. اروپایی ها باید منتظر می ماندند تا همراستا با دولت بایدن برنامه ریزی می کردند. امتیازات ذکر شده چین در این توافق، تکرار تعهدات عمل نشده پکن در گذشته است و فرصتی برای چین است تا از مسئولیت حقوق بشری خود شانه خالی کند... خوشبختانه این قرارداد نهایی نشده و منتظر تایید پارلمان اروپا و دیگر مراحل قانونی است.

«اما اشفورد»: این قرارداد، یادآور یک واقعیت است. منافع آمریکا و اروپا در رابطه با چین از یکدیگر جدا می شود. این قرارداد، به اروپایی ها اجازه می دهد تا بسیار آزادتر در چین سرمایه گذاری کنند و منفعتی عظیم برای صنایع خودروسازی آلمانی است. در سال های اخیر، چین تبدیل به یکی از بزرگترین بازار آنها شده است و درآمد عظیم سالانه کمپانی های خودروسازی، حاصل از سرمایه گذاری های اروپا در چین، ۱۴۰ میلیارد یورو است. این توافق، نیاز به توافق دو جانبه  در سرمایه گذاری ها را حذف و در نتیجه آن کار را برای آن کمپانی ها بسیار راحت تر و جذاب تر می کند. با توجه به زمان بندی این توافق، اروپایی ها می خواستند پیامی برسانند که در دوران دولت بایدن، به راحتی شریک و همپیمان آمریکا نخواهند شد.

«متیو کروینیگ»: اما اتحادیه اروپا در این موضوع هم نظر و یکپارچه نیست، هرچند، آلمان و فرانسه از آن حمایت می کنند اما ایتالیا و لهستان جزو مخالفین آن هستند و نسبت به اینکه آلمان و فرانسه بدون مشاوره با اعضای کوچکتر اتحادیه اروپا و آمریکا این قرارداد را پیش بردند، اعتراض دارند.

«اما اشفورد»: برگزیت دو نتیجه مهم داشت که هر دو دارای تاثیرات ادغام شده ای بر روی آمریکا هستند، در ابتدا، بزرگترین همراه آمریکا در منطقه، دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست و همین موضوع، قدرت آلمان و فرانسه در منطقه را افزایش می دهد و احتمالا راه واشنگتن برای رسیدن به توافق های سیاست خارجی را سخت تر می کند و دولت های اروپایی می توانند در مقابل برخی از اهداف جاه طلبانه و مشکل ساز آمریکا، بایستند و فشار از سوی اروپایی ها می توانند قدرتی برای معتدل تر کردن سیاست های خارجی واشنگتن باشند.

کد خبر: ۶۶٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha