۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
 ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی تا سال آینده بیمه می‌شوند
رئیس کمیته اشتغال مجلس:

۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی تا سال آینده بیمه می‌شوند

عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس دو روش برای تامین مالی هزینه بیمه ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی که از مدتها پیش در نوبت هستند در نظر گرفته است.

به گزارش بازار، علی اصغر عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس موضوع بیمه کارگران ساختمانی را به عنوان مهمترین بحث فعلی کمیته اشتغال کمیسیون اجتماعی معرفی کرد و گفت: بر اساس قانون، این قشر از کارگران باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و ۱۵درصد از منابع مالی آن از سوی هزینه پروانه ساختمانی تامین شود که متاسفانه به درستی انجام نمی‌شود.

وی با بیان این که ۴۰۰هزار کارگر ساختمانی در نوبت دریافت بیمه قرار دارند، عنوان کرد: متاسفانه این عزیزان به دلیل عدم کفایت درصد پروانه ساختمانی برای تامین اجتماعی موفق به دریافت بیمه از این سازمان نشده‌اند.

رئیس کمیته اشتغال مجلس تاکید کرد: با توجه به این که تامین اجتماعی مدعی شده است که از محل بیمه کارگران ساختمانی به مبلغ ۳هزار و ۶۰۰میلیارد تومان متضرر شده است، مجلس این موضوع را در کمیسیون مورد بررسی و اصلاح قرار داده است.

روش مجلس برای پوشش بیمه همه کارگران ساختمانی
عنابستانی روش‌های مجلس برای اصلاح منبع اعتبارات بیمه کارگران ساختمانی را برشمرد و اظهار کرد: در روش نخست، یک و دو دهم تا یک و نیم درصد از قیمت منطقه‌ای هر متر ساخت بنا در قسمت‌های مختلف کشور به عنوان هزینه بیمه کارگران ساختمانی دریافت می‌شود. با استفاده از این شیوه می‌توان تا سال آینده ۴۰۰هزار کارگر در صف بیمه را به ۸۰۰هزار نفر بیمه شده اضافه کرد.

وی ادامه داد: در روش دوم، درصدی از حقوق و دستمزد کارگران ساختمانی به علاوه ضریبی از محرومیت و قیمت منطقه‌ای و دیگر پارامترها در نظر گرفته می‌شود که پیش بینی می‌شود ۸هزار میلیاردتومان از این مسیر تامین شود و با این رقم می‌توان حدود هزار و ۲۰۰ کارگر ساختمانی را تحت پوشش بیمه قرار داد.

حذف مجوزهای کار در دستورکار مجلس
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به حذف مجوزهای کار اشاره کرد: از آنجایی که دریافت مجوز کار در کشور هزینه بر است و موحب ایجاد فضای رانتی در کشور شده است، کمیته اشتغال در نظر دارد شرایطی ایجاد کند که بر اساس آن ایجاد شغل در کشور نیاز به مجوز نداشته است مگر در موارد استثنایی.

 احتمال تصویب طرح بازنشستگی پیش از موعد کم است
عنابستانی در پاسخ به سوالی درباره طرح بازنشستگی پیش از موعد گفت: این طرح در کمیسیون اجتماعی به کمیته مربوط فرستاده شده است اما تصویب این طرح در کمیسیون اجتماعی بعید است چرا که نمایندگان موافق این طرح در شرایط فعلی نیستند.

وی افزود: صندوق‌های بازنشستگی تقریبا ورشکسته هستند، از سوی دیگر بیمه تامین اجتماعی هم در حالت خطر قرار دارد، بازنشستگی پیش از موعد هزینه‌های سنگین به این سازمان‌ها تحمیل می‌کند و جامعه را دچار تنش‌های دیگر خواهد کرد.

نماینده مردم سبزوار تاکید کرد: صندوق‌های بازنشستگی یکی از موضوعات محوری کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم است که قصد دارد قانون جامعی برای این صندوق‌ها وضع کند تا امکان نظارت بر آنها وجود داشته باشد.

تغییر شیوه افزایش حقوق کارمندان
عنابستانی درباره افزایش حقوق سال آینده گفت: پیشنهاد نمایندگان این است که سال آینده عدد ثابتی را به حقوق همه اضافه کنیم نه این که درصدی از حقوق را برای افزایش درنظر گرفته شود. اگر درصدی از حقوق افزایش یابد بازهم افرادی که حقوق بیشتری دریافت می‌کنند، از افزایش بالا برخوردار می‌شوند در حالی که شخصی که مبلغ کمی دریافت می‌کند بازهم در سطح پایین قرار می‌گیرد.

به گفته وی طبق توافق با دولت کلیه کسانی که بیمه نیستند اما در جریان شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، مشمول مبلغ پرداختی ۱۰۰هزار تومان برای تامین کالای اساسی و یارانه مصوب مجلس می‌شوند.

کد خبر: ۶۶٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha