۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۰
خانه نشینی اقتصاد مردمی و تعاون؛ «وسمازند» بورسی می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

خانه نشینی اقتصاد مردمی و تعاون؛ «وسمازند» بورسی می‌شود

ساری- به اعتقاد صاحبنظران و کارشناسان، بورس بازی و برنامه‌ریزی برای ورود بی‌برنامه سهامداران به این بازار، بخش تعاون را بیش از هر زمان دیگری خانه‌نشین کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: درحالی باید ۲۵ درصد اقتصاد ایران به بخش تعاون واگذار می شد که اکنون این سهم به زور به زیر پنج درصد می رسد و مغایر با قانون است.

گسترش سهم تعاونی در اقتصاد کشور، افزایش ثروت خانوار ایرانی، تصویب کارگزاری شرکت سهام عدالت، توزیع متعادل ثروت ملی، گسترش مالکیت، ایجاد درآمد درازمد مدت، تشویق به سرمایه گذاری و بهبود درآمد خانوارها از جمله اهداف و برنامه هایی بود که در قانون توسعه تعاون به آن اشاره شده است.

واگذاری سهام عدالت به مشمولان از سال ۸۸ در چند استان کلید زده شد تا افزایش سطح عمومی اشتغال را درپی داشته باشد و کارآمد کردن دولت از دیگر اهداف آن بود، از این رو بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت در کشور شناخته شدند.

درپی ابلاغ آزادسازی سهام عدالت که در اردیهشت ماه امسال از سوی مقام معظم رهبری صادر شد، بخشی از مشمولان سهام عدالت را به شیوه مستقیم و عده ای نیز به شکل غیرمستقیم آزادسازی کردند و در مازندران دو میلیون و ۳۶۲ هزار نفر در طرح سهام عدالت ثبت نام کردند که ۸۰ درصد جمعیت سال ۸۵ استان را شامل می شدند.

این روزها بورس بازی، دردسرهای سامانه سجام و عدالت و غیره سبب شده تا نقش تعاون در اقتصاد روز به روز کمتر شود.

اقتصاد مردمی پایه و اساس عدالت اجتماعی است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از پایه ها و اساس عدالت اجتماعی را توجه به حوزه اقتصاد مردمی از جمله دانست و گفت:اقتصاد از شاخص های توسعه محسوب می شود و اگر سخن از عدالت اجتماعی می شود باید به آن همه جانبه بنگریم.

علی بابایی با بیان اینکه عدالت اقتصادی از منظر شفاف سازی بازار اقتصادی اهمیت دارد، اصلاح قوانین بازار سرمایه و بورس را ضروری دانست و گفت: یکی از شاخص های توجه به عدالت اجتماعی باید با اولویت طبقات پایین باشد و این مسئله در قالب تعاون رخ خواهد داد.

وی اظهار داشت: هوشمند سازی اقتصاد و فرایندها برای بهبود کسب و کار نیز اهمیت دارد و امروز یکی از دغدغه های فعالان اقتصادی، فضای کسب و کار به ویژه در مازندران محسوب می شود.

هوشمند سازی اقتصاد و فرایندها برای بهبود کسب و کار نیز اهمیت دارد و امروز یکی از دغدغه های فعالان اقتصادی، فضای کسب و کار به ویژه در مازندران محسوب می شود

بابایی کارنامی یادآور شد: بومی سازی قوانین به ویژه در کسب و کار اهمیت دارد زیرا قانون کسب کار در استان مازندارن با دیگر مناطق متفاوت است.

این نماینده مجلس زمین را جزو آورده های مهم برای کسب و کار عنوان کرد و با انتقاد از روش های عدالت های اجتماعی اظهار داشت: قانون اساسی بخش تعاون را مورد توجه قرار داده وباید۲۵ درصد رشد اقتصادی از طریق این بخش محقق شود.

سهم تعاون در اقتصاد ۳.۴ درصد است
وی با اظهار اینکه در حال حاضر رشد بخش تعاون ۳.۴ درصد است و با برنامه قانونی ۲۵ درصد فاصله زیادی دارد، افزود: تئوریسن های دولت اعتقادی به بخش تعاون ندارد و در طول ۴۰ سال نیز سینوسی با این بخش برخورد شده است.

بابایی کارنامی ادامه داد: استفاده از ظرفیت بورس و سرمایه راهکار حمایتی جدید از اقتصاد مردمی درنظر گرفته ولی بهتر بود ساختاری به نام تعاون نیز مدنظر قرار گرفته می شد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس یادآور شد: در واگذاری بسیاری از بنگاهها و اموال ودارایی های دولتی، سهم بخش تعاون مورد توجه قرار نگرفته است زیرا قرار بود مردم را درگروه های هدف به نام تعاون، ساماندهی واقتصادی کنیم.

اقتصاد خصولتی تقویت شد
وی با اظهار اینکه با روش کنونی بازار سرمایه داریم به مردم ماهی می دهیم، گفت: شیوه کنونی شیوه های اقتصاد خصولتی را تقویت می کند و باید اصل ۴۴ و ۴۳ قانون اساسی را مورد توجه کنیم.

بابایی یادآور شد: اگر پول وارد جریان تولید نشود، مرداب ایجاد می کند و امروز پول را به سفره های مردم می آوریم که سبب بروز تورم افسارگسیخته می شود، از این رو باید ساختار اقتصادی را واقعی متحول کنیم.

رشد تولید ناخالص داخلی مازندران ۳۴ درصد است
همچنین سید اسماعیل هاشمی مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران نیز با بیان اینکه جهش به تولید امری مهم است، افزود: افزایش بیشتر و رشد واقعی تولید ناخالص داخلی  ضرورت دارد و یکی از راه ها، توجه به مزیت های پیش رو است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه رشد تولید ناخالص داخلی استان از رشد کشوری بیشتر بوده است، رشد تولید ناخالص داخلی استان را ۳۴ درصد و کشور را ۳۲ درصد بیان کرد و گفت: با توجه به پایین بودن نرخ تورم، رشد تولید ناخالص داخلی در استان واقعی است.

 وی با اظهار اینکه سهام عدالت از سال ۸۵ شروع شد، گفت: توجه به تعاونی در حوزه واگذاری ها امری خوب بوده و واگذاری سهام عدالت به مردم بحثی درست و از شیوه های خصوصی سازی است.

وسمازند وارد بورس می شود
هاشمی با بیان اینکه در مازندران یک میلیون و ۴۹۲ هزار نفر از هم استانی ها روش غیرمستقیم را انتخاب کردند و وارد یک شرکت سهامی عام شدند، گفت: این شرکت با نماد وسمازند در مرحله گذار بورسی است.

وی با بیان اینکه پرداخت سود و فروش از طریق سامانه اس ای بود که فرایند طولانی داشت، گفت: از طریق سامانه سجام همه مردم که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند با شرکت سپرده گذاری اصلی ارتباط برقرار می کنند.

هاشمی ییادآور شد: درصد سجامی استان مازندران را باید افزایش دهیم زیرا استان برتر هستیم و لازم است ارتباط مستقیم و قوی تر برگزار شود.

نقش تعاونی ها کمرنگ شد
علاوه براینکه عسکر توکلی رئیس هیئت مدیره تعاونی های سهام عدالت کشور نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۳ در پرداخت سود سهام عدالت مردم دغدغه و مشکلی نداشتند، افزود: در توزیع سود سهام چیزی به عنوان سامانه شبا و سجام نداشتیم و سود سهام عدالت به حساب کارمندان وبه روستاییان از طریق دهیاری ها و تعاونی ها داده می شود.

وی با اشاره به کمرنگ شدن نقش تعاونی ها در حال حاضر یادآور شد:نقش تعاونی ها در حال حاضر کلا از بین رفته است درحالی که طبق قانون بهبود فضای کسب و کار و آزادسازی سهام، مردم را باید به ماندگاری تشویق کرد و یکی از این راه ها شرکت های تعاونی سهام است.

درحالی سهم بخش تعاون در سال های اخیر کم و کمرنگ شده که بازار جدید سرمایه و بورس نیز برای مردم عواید چندانی نداشته و به اعتقاد برخی از سهامداران به رقم ثبت نام در سجام و فروش سهام عدالت، هنوز موفق به دریافت وجه آن نشدند.

از سوی دیگر دسترسی سخت به سامانه سجام سبب شده تا بسیاری از سهامداران طراحی سامانه منسجم و یکپارچه را برای سهام عدالت، پیشنهاد کنند.

کد خبر: ۶۶٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha