۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
قاچاق روغن نباتی به کشورهای همسایه

قاچاق روغن نباتی به کشورهای همسایه

مردم برای تأمین روغن نباتی در برخی از شهرهای کشور به دردسر افتاده‌اند و این کالا به اندازه کافی در بازار وجود ندارد.

به گزارش بازار، علی‌رغم صحبت دولتی‌ها مبنی بر اینکه کالای اساسی به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما مردم در تامین برخی از کالاها با مشکل مواجه هستند.

بررسی‌ها از بازار در برخی از استان‌ها حاکی است پس از مدتی که کمبود روغن در برطرف شده بود مجددا بازار با کمبود این کالا مواجه شده است حتی در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه روغن سهمیه بندی شده و فقط یک تا دو بطری روغن به خریداران داده می‌شود و در برخی واحدهای صنفی دیگر نیز همراه با فروش اجباری سایر کالاها همراه است.

این در حالی است که روغن از اقلام ضروری خانوارها برای پخت و پز است و کمبود آن مردم را دچار سختی کرده است و این در حالی است که بسیاری از مراسم در کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف و مصرف کاهش یافته اما باز هم در این بخش شاهد کمبود هستیم.

ظاهرا مشکلاتی که در راه تامین روغن کشور وجود داشته هنوز به صورت کامل برطرف نشده و فقط به صورت مقطعی رفع شده بود که باز هم بازار این کالا با مشکل مواجه شده است.

به دلیل اینکه حدود ۹۰ درصد روغن مصرفی در کشور از طریق واردات تامین می‌شود تامین ارز آن از دغدغه‌های همیشگی فعالان این صنعت به شمار می‌رود و همواره گلایه‌هایی درباره مشکلات پیش رو برای تامین ارز از سوی بانک مرکزی مطرح بوده است.

البته قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی نظر دیگری درباره کمبود روغن نباتی در بازار دارد، وی معتقد است به دلیل قیمت گذاری دستوری روغن، قیمت درج شده روی کالا فقط در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دست مصرف کننده می‌رسد.

به گفته وی بسیاری از روغن تولیدی کشور به صورت سازمان یافته از مرزهای شرقی و غربی قاچاق می‌شود.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی می‌افزاید در حال حاضر روغنی که در بازار داخل ۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شده در کشورهای همسایه با قیمت ۵۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

حسنی می‌گوید توزیع روغن در فروشگاه زنجیره‌ای صورت می‌گیرد اما در مغازه‌های سطح شهر کم است در حالی که فقط ۲۵ درصد مردم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای دسترسی دارند.

در حالی در برخی استان‌ها روغن کمیاب شده که رئیس انجمن صنفی صنایع روغن نباتی مدعی است؛ در تمام قفسه‌های فروشگاه‌ها برندهای مختلف روغن وجود دارد و کمبودی در بازار نیست با آن که نیاز هر ماه بازار ۱۳۰ هزار تن روغن است اما در آذر ماه ۴۰ هزار تن روغن مازاد تولید و توزیع شده است.

به گفته ابوالحسن خلیلی نه تنها نیاز بازار تامین می‌شود حتی صنایع هم دیگر مشکلی برای تامین روغن ندارند.

خوزستان یکی از استان‌هایی است که کمبود روغن در آن محسوس است و مردم درگیر تهیه این کالا هستند.

ناصریان معاون امور اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت خوزستان در این باره گفته؛ در صورتی که راهداری در حمل روغن خوراکی از بندر امام به یکسری کارخانه‌های تولید روغن در استان‌های دیگر با سازمان صمت خوزستان همکاری کند می‌توانیم سهمیه ویژه‌ای روغن خوراکی از این کارخانجات برای خوزستان دریافت کنیم.

به گفته وی؛ اگر شرکت‌های پخش کالاهای خود را به عمده فروشان عرضه کنند به عنوان تخلف در عرضه خارج از شبکه درج خواهد شد.

با توجه به زمزمه‌هایی مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۰ از سوی دولت این احتمال نیز وجود دارد که برخی از سودجویان از این فضا استفاده کرده و با احتکار روغن‌های موجود، در یک فرصت مناسب روغن‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده را با قیمت‌های جدید به بازار عرضه کنند که می‌طلبد نظارت بهتر و بیشتری در این عرصه صورت بگیرد.

کد خبر: ۶۶٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha