۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
ترامپ شکاف در حزب جمهوری خواه را بیشتر کرد| عدم ثبات برای بورس آمریکا خطرناک است
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

ترامپ شکاف در حزب جمهوری خواه را بیشتر کرد| عدم ثبات برای بورس آمریکا خطرناک است

پروفسور «شیرین هانتر» معتقد است ترامپ باعث تشدید شکاف در حزب جمهوری خواه آمریکا شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: بالاخره پس از یک پروسه طولانی و بسیار نادر در عرصه سیاسی آمریکا در نهایت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تایید رسید.

متحدان ترامپ در کنگره در جریان نشستی مشترک در ششم ژانویه آخرین تلاش‌های خودشان را برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر به کار بستند. با این حال، تقلای آنها تنها موجب طولانی شدن فرایند بررسی آرای الکترال شد و در اصل موضوع که تایید ریاست جمهوری بایدن بود، خللی وارد نکرد.

با اعلام کنگره بایدن با کسب ۳۰۶ رای الکترال در برابر ۲۳۲ رای ترامپ توانست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود. او در بیستم ژانویه سوگند ریاست جمهوری می خورد.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا به بررسی این موضوع  پرداخته که در ادامه آمده است.

*بعد از اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی جمهوری خواهان در کنگره و تسخیر آن توسط مخالفان، آینده اختلافات در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا را چگونه می بینید؟

علیرغم آخرین تلاشهای ترامپ، بایدن رئیس جمهور شد. حتی «مایک پنس» معاون ترامپ حاضر نشد که نتیجه انتخابات را به چالش بکشد. به نظر من با این تلاشهای ترامپ هر چه آبروی باقیمانده داشت را از دست می دهد.


*ارزیابی شما از واکنش ترامپ در ادامه چه خواهد افتاد؟

با توجه به اینکه دادگاهها تمام درخواستهای ترامپ را برای باطل کردن آرا در چند ایالت رد کرده اند ترامپ همچنان نتایج انتخابات را زیر سوال می برد.


*سنا آمریکا هم به دست دموکراتها افتاد و آنها علاوه بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری، اکثریت کنگره را هم در اختیار خواهند داشت. حال دموکراتها با خیال راحت به اهداف خود می رسند و سنا نیز مانع آنها نخواهد بود. ارزیابی شما چیست؟

موضع دموکراتها برای اجرایی کردن برنامه های خود با کسب اکثریت در سنا قوی شده است. اما ممکن است در مورد مسائل مختلف ائتلافهایی بین بعضی جمهوری خواهان با بعضی دموکراتهای محافظه کارتر صورت گیرد که مخالف بعضی از برنامه های بایدن باشد. از آن گذشته مسأله لابی های مختلف هم هست. به طور خلاصه علیرغم اکثریت دموکراتها کشمکش در مورد برنامه های مختلف ادامه خواهد داشت.


*نتایج سنا در ایالت جورجیا نشان داد اختلاف زیادی بین طرفداران ترامپ و جمهوری خواهان افتاده است. تسخیر کنگره از سوی طرفداران ترامپ نیز این موضوع با عیان کرد. به نظر شما جمهوری خواهان چگونه می توانند با چالش ترامپ کنار بیایند(فردی که از دوره قبل نیز بیشتر آرای مردمی را کسب کرده و برای انتخابات ۲۰۲۴ اعلام آمادگی کرده است)؟

همیشه در حزب جمهور خواه هم جناحهای معتدل و افراطی وجود داشته است. اما سیاستها و به خصوص رفتار غیر عادی ترامپ این شکافها را بیشتر کرده است. به طور کلی حزب جمهوری خواه نیازمند نوعی بازسازی و نوسازی با توجه به تغییرات بسیار در ترکیب نژادی آمریکا می باشد. مثلاً آیا حزب جمهوری خواه فقط حزب سفید پوستان می شود یا می تواند نفوذ خود را در میان سیاه پوستان و لاتین ها هم افزایش دهد.

البته حزب دموکرات هم باید کوشش کند که نفوذ از دست رفته خود را در میان قشر کارگر سفید پوستان بازیابد و الا آنهم حزب اقلیتهای مختلف خواهد شد. این برای سلامت سیاسی آمریکا خوب نیست.


*وضعیت کنونی آمریکا چه آثار اقتصادی بر این کشور و بازارهای مالی و سرمایه این کشور از جمله بورس خواهد گذاشت؟

از آنجاییکه نقش دولت در اقتصاد زیاد نیست تنشهای اخیر تأثیر زیادی نخواهند داشت. آنچه مهم این است که حکومت بایدن بدون تأخیر کارها را در دست گیرد و اعتماد کسب و کارها را جلب کند. در مورد بورس، همیشه عدم ثبات سیاسی نتیجه منفی دارد و باعث سقوط ارزش سهام می شود. اما اگر اقتصاد به طور کلی سالم باشد بعد از برقراری ثبات دوباره بورس قوت می گیرد.

کد خبر: ۶۶٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha