۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
جمعه بازارِ بازارهای هفتگی مازندران تا پایان کرونا/ کرکره بازار ۲۰۰ ساله جویبار پایین آمد
بازار گزارش می دهد؛

جمعه بازارِ بازارهای هفتگی مازندران تا پایان کرونا/ کرکره بازار ۲۰۰ ساله جویبار پایین آمد

جویبار -کرونا بربازارهای سنتی و نمایشگاه های فصلی در مازندران سایه انداخته و قدیمی ترین بازار استان را پس از ۲۰۰ سال فعالیت به حالت تعطیلی کشاند.

بازار - فوزیه حمزه پور: جمعه‌بازار جویبار، بازاری آشنا برای مردمان مازندران و شمال است، بازاری که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و درآن انواع و اقسام کالا و محصولات بومی و محلی به فروش می‌رسد.

بازار جویبار تاکنون برابر فرازو و نشیب‌های مختلف روزگار مقاومت کرده زیرا این بازار سنتی و محلی با تاروپود زندگی شهروندانش گره‌خورده است و هر هفته بیش از پنج هزار نفر در این بازار محلی به دادوستد می‌پردازند.

جمعه‌بازار جویبار محلی برای عرضه و فروش محصولات سنتی و بومی اهالی منطقه و حاشیه است و بانوان روستایی و خانه‌دار، انواع تولیدات نظیر تخم‌مرغ‌های محلی، سبزی‌ها و صیفی‌جات و انواع و اقسام دیگر محصولات را در آن عرضه می‌کنند.

انتشار ویروس کرونا، این بازار به همراه دیگر بازارهای محلی و هفتگی مازندران را به تعطیلی کشاند تا از شیوع و سرایت بیشتر این مهمان ناخوانده پیشگیری شود.

در بازار جویبار انواع و اقسام محصولات بومی روستایی و مناطق هم‌جوار به فروش می‌رود و این بازار علاوه بر نقش‌آفرینی در اقتصاد، مکانی برای برپایی آیین‌های محلی نظیر کشتی لوچو است

در بازار جویبار انواع و اقسام محصولات بومی روستایی و مناطق هم‌جوار به فروش می‌رود و این بازار علاوه بر نقش‌آفرینی در اقتصاد، مکانی برای برپایی آیین‌های محلی نظیر کشتی لوچو است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به قدمت حدود دو قرن جمعه‌بازار در جویبار و قدمت طولانی برخی از بازارهای محلی مازندران گفت: در بازار جویبار انواع و اقسام محصولات بومی روستایی و مناطق هم‌جوار به فروش می‌رود و این بازار علاوه بر نقش‌آفرینی در اقتصاد، مکانی برای برپایی آیین‌های محلی نظیر کشتی لوچو است.

سیف‌الله فرزانه ادامه می‌دهد: این بازار درواقع محلی برای تبادلات محلی و فرهنگی است و افراد و مسافران زیادی علاوه بر خرید کالا برای دیدن جاذبه‌های فرهنگی و سنتی به آن مراجعه می‌کنند.

وی با تأکید بر حفظ موارد بهداشتی و سلامت افراد جامعه گفت: برای حفظ سلامت افراد جامعه و مردمانی که به بازارهای سنتی مراجعه می‌کنند و برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تصمیم به تعطیلی بازارهای هفتگی و جمعه‌بازار شده است.

جمعه بازار تعطیل شد

درعین‌حال سیدعلی اسد رئیس کارگروه سلامت و فرماندار جویبار در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: با توجه به شرایط موجود در جامعه، کارگروه پدافند غیرعامل شهرستان، موضوعات مختلفی را بررسی کرد و با عنایت به نگرانی‌هایی که در جامعه وجود دارد، تصمیم به تعطیلی جمعه‌بازار در هفته پیش روی گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه در این بازار سنتی هر جمعه حدود پنج هزار نفر در یک مکان محدود اقدام به مبادله کالا و دادوستد می‌کنند، افزود: برای آنکه اقدام پیشگیرانه‌ای داشته باشیم و از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کنیم، تصمیم به تعطیلی جمعه‌بازار گرفته‌شده است.

وی یادآور شد: تصمیم کارگروه پدافند غیرعامل در راستای اقدام پیشگیران و حفظ سلامت افراد جامعه است و درباره فعالیت جمعه‌بازار در هفته آینده نیز اگر شرایط محیطی آماده بود، فعالیت بازار برقرار می‌شود و در غیر این صورت، تصمیم مناسب دیگری گرفته می‌شود.

جمعه‌بازار در منطقه سراجکلا و ورودی شهر جویبار قرار دارد و از بازارهای سنتی به شمار می‌رود و علاوه بر تعطیلی این بازار، بازارهای هفتگی نظیر سه‌شنبه‌بازار نوشهر و پنجشنبه‌بازار کلاردشت نیز تعطیل‌شده است.

فرماندار چالوس نیز از تعطیلی جمعه‌بازار چالوس برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: این بازار هفتگی که سالها برپا می‌شود، این هفته تعطیل است.

وی حفظ سلامت مردم را امری مهم دانست و گفت: طبق تصمیم کارگروه سلامت و پدافند غیرعامل فعالیت بازار هفتگی چالوس این جمعه تعطیل خواهد بود.

پای کرونا به نمایشگاه های بهاره کشیده شد

پای کرونا به نمایشگاه‌های بهاره مازندران نیز کشیده شد و درحالی‌که قرار بود نمایشگاه‌های بهاره از چند روز دیگر در ۲۲ شهرستان استان برگزار شود، اما بر اساس‌نامه رئیس اتاق اصناف ایران به روسای اصناف مراکز استان‌ها، برپایی نمایشگاه‌های فصلی و بهاره تا اطلاع ثانوی در مناطق مختلف کشور ازجمله مازندران لغو شده است.

ویروس ناخوانده کرونا، بر اقتصاد بومی و محلی مناطق مختلف کشور ازجمله مازندران سایه انداخته است و بازارهای نوروزی را از رونق انداخته است.

یک فروشنده پوشاک در بازار نرگسیه ساری به خبرنگار بازار گفت: هفته گذشته شاهد تب‌وتاب بازارهای نوروزی در منطقه بودیم و خانوارهای زیادی برای خرید شب عید مراجعه کرده بودند اما در هفته جاری، وضعیت بازار راکد شده است.

این بازاری ادامه می‌دهد: بسیاری از فروشندگان برای خرید محصولات نظیر پوشاک در قالب چک اقدام کرده‌اند و وضعیت رکود بازار می‌تواند تبعات ناخوشایندی دربر داشته باشد.

برخی فروشندگان با بیان اینکه با انتشار ویروس کرونا از گرفتن پول نقد خودداری می کنیم، عنوان کردند: ترجیع می دهیم مشتریان از کارت بانکی و دستگاه های پوز استفاده کنند.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار هدف از تعطیلی بازارهای هفتگی را حفظ سلامت مردم بیان کرد و می گوید: تلاش براین است هر تجمعی که در ان فاصله استاندارد بین افراد که یک تا یک و نیم متر است رعایت نشود را محدود کنیم و تعطیلی بازارهای سنتی نیز به این دلیل اتخاذ شده است.

بازارهای هفتگی کلاردشت و نوشهر، جمعه‌بازار جویبار، نشتارود، بازار امامزاده شاه رضا در روستای پهناب جویبار، پنجشنبه‌بازار جاده قدیم آمل، بابل، بهنمیر و امامزاده ابراهیم بابلسر، چهارشنبه‌بازار قائم‌شهر، سه‌شنبه‌بازار میر بازار بابلسر، بازار قلعه گردن و خرم‌آباد بازار مشترک دو روستا در تنکابن و یکشنبه‌بازار دوازده چشمه آمل از بازارهای سنتی مازندران است که فعالیت تمامی این بازارها در هفته جاری به تعطیلی کشیده شده است.

کد خبر: ۶٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha