۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
چالاکی به سبک باواریایی‌ها | ب ام و Z۴؛ زیبای دو در روباز

چالاکی به سبک باواریایی‌ها | ب ام و Z۴؛ زیبای دو در روباز

آنچه که «ب ام و» Z۴ M۴۰i را متمایز می‌سازد، یک پیشرانه شش سیلندر خطی سه لیتری تجهیز شده به تکنولوژی تویین ‌توربوشارژ است این قوای محرکه توانایی تولید حداکثر ۳۳۵ اسب‌ بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون‌متر گشتاور دارد.

بازار؛ گروه خودرو: بی‌شک ب‌ام‌و Z۴ جزو آن دسته از رودسترهای جذاب و دوست‌داشتنی است که آرزوی هر جوان علاقمند به دنیای اسپرت، داشتن آن است. این رودستر چموش باواریایی‌ها که اواخر سال ۲۰۱۸ به جهان معرفی شد، با کد G۲۹ شناخته می‌شود که در آن زمان نقدهای بسیاری پیرامون این خودرو دو در زیبا وجود داشت.

اما Z۴ نسل سوم به رغم تمام انتقاداتی که به آن وارد بود، از زبان جدید طراحی ب‌ام‌و بهره می‌گیرد که مجموع خطوط شارپ و البته تناسباتی عالی، کاراکتری سنگین و نافذ برای آن فراهم آورده است. Z۴ نسل سوم با وجود خطوط شارپ و خط شخصیتی متمایل برجسته روی بدنه و ورودی‌هوا روی گل‌گیر جلو و پوزه کشیده، ظاهری اسپرت و متمایز دارد.

اما چراغ‌های زاویه‌دار جلو با LED های به صورت عمودی و به سبک ب‌ام‌و داخل چراغ‌ قرار گرفته و از آنجا که مدل پرفورمنسی Z۴ یعنی M۴۰i مورد بررسی ما است، جلو پنجره عریض و ورودی‌های هوا درون سپر، چهره‌ای مرموز و البته جذاب از یک رودستر پرفورمنسی به نمایش می‌گذارد.

اما در نمای عقب چراغ‌های کشیده با گرافیک خاص LED درون کاسه چراغ و حجم پردازی روی در صندوق عقب و اگزوزهای ذوزنقه‌ای در طرفین نمای زیبای از Z۴ را به هر بیننده‌ای القا می‌کند. از سوی دیگر در زمان قرارگیری در پشت فرمان Z۴، کابینی مملو از ویژگی‌های لوکس در کنار یک فضای خلوت با استفاده از دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی میانی و ۱۲.۳ اینچی کلاستر، مدرن به نظر می‌آید.

اما استفاده از چرم آلکانترا در کنار دوخت سه رنگ خاص M و به ‌کارگیری قطعات تزئینی آلومینیومی و فیبرکربن، فضای داخلی Z۴ M۴۰i را دلنشین می‌کند. غربیلک فرمان اسپرت M به همراه دو پدال شیفتر منیزیومی در پشت آن و دسته دنده کوچک اسپرت، رانندگی با این رودستر چموش باواریایی را هیجان‌انگیز می‌کند.

یکی دیگر از نکات مهم در ب‌ام‌و Z۴ M۴۰i این است که باتوجه به فاصله محوری ۲۴۷۰ میلی‌متری و طول ۴۳۲۴ میلی‌متری و عرض ۱۸۶۴ میلی‌متری و با درنظر گرفتن سقف متحرک، فضای بار ۲۸۱ لیتر بوده در کلاس خود یکی از مناسب‌ترین فضای بار را در اختیار سرنشینان می‌گذارد.

آنچه که Z۴ M۴۰i را متمایز می‌سازد، یک پیشرانه شش سیلندر خطی سه لیتری تجهیز شده به تکنولوژی تویین‌توربوشارژ است که موسوم به B۵۸B۳۰ است، این قوای محرکه با وجود ۲۴ سوپاپ در سرسیلندر، سیستم ولوترونیک(ونوس‌های دوبل)، سیستم پاشش سوخت مستقیم و نسبت تراکم ۱۱ به یک توانایی حداکثر ۳۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

هرچند که Z۴ M۴۰i در نسخه عرضه شده در بازار ایالات متحده با قدرت بیشتر یعنی ۳۸۲ اسب‌بخاری به دست مشتریان رسیده است. بنابراین برای انتقال قدرت از یک گیربکس ۸ سرعته استپ‌ترونیک ساخت شرکت خودروسازی ZF بهره گرفته شده تا با توجه به سیستم دیفرانسیل لغزش محدود LSD و یک کنترلگر الکترومکانیکی، قدرت و گشتاور را به محور عقب می‌رساند.

با توجه به وزن ۱۵۱۰ کیلوگرمی، تنها کافیست ابتدا وضعیت دنده را روی حالت اسپرت پلاس بگذارید و تخت گاز کنید، آن وقت در عرض ۴.۱ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت نیز به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. با توجه به پیشرانه شش سیلندر خطی سه لیتری B۵۸B۳۰، مصرف سوخت ترکیبی در هر صد کیلومتر ۷.۵ لیتر است.

از مهم‌ترین امکانات و آپشن‌های Z۴ M۴۰i می‌توان به صندلی‌های اسپرت M با چرم آلکانترا، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی با قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، تنظیم هر دو صندلی به صورت اتوماتیک در ۹ جهت، سیستم هداپ دیسپلی با امکان طیف رنگ‌های متعدد، کروز کنترل هوشمند، سیستم ترمز خودکار اضطراری، دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه‌ای، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۲ بلندگو، چراغ‌های تطبیقی، سیستم تعلیق تطبیقی و رینگ‌های ۱۹ اینچی آلیاژی M اشاره کرد. قیمت ب‌ام‌و Z۴ M۴۰i از ۷۸ هزار و ۸۲۰ دلار آغاز می‌شود.

کد خبر: ۶۶٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha