۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
علت اصلی آشفتگی بازار مسکن نقدینگی است
عضو کمیسیون عمران مجلس:

علت اصلی آشفتگی بازار مسکن نقدینگی است

پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به علت اصلی رکود و تورم مسکن، گفت: علت اصلی آشفتگی بازار مسکن نقدینگی است به عبارتی افزایش نقدینگی و همچنین کاهش ارزش پول ملی باعث شده که این بازار آشفته و دچار رکود و تورم شود.

به گزارش بازار، علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره اقداماتی که می‌تواند قیمت مسکن در کشور را کاهش دهد، گفت: مهم‌ترین مولفه کاهش قیمت مسکن پیشی گرفتن تولید به نسبت تقاضا است یعنی عرضه با تقاضا همخوانی داشته باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارایه تسهیلات تشویقی در حوزه مسکن مولفه دوم ساماندهی بازار است که ارایه زمین رایگان یکی از این تسهیلات به شمار می‌رود یعنی دولت که مالک زمین ها است باید این اراضی را رایگان یا ارزان در اختیار مردم، انبوه سازان و تعاونی های مسکن قرار دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه حتی دولت برای ساماندهی بازار مسکن می تواند اراضی را ۹۹ ساله اجاره دهد، گفت: اقدام بعدی این است که دولت باید مصالح ساختمانی ارزان در اختیار سازندگان مسکن قرار دهد زیرا تمامی این مصالح در داخل تولید شده و هیچ کدام از آن ها به کشور وارد نمی شود.

پاک فطرت افزود: اما امروز متاسفانه مصالح ساختمانی انحصاری شده است و شاهد هستیم که سیمان، آهن و غیره قیمتی نجومی دارند و حتی این قیمتی که امروز در داخل کشور بیان می شود از قیمت جهانی این کالاها هم بالاتر است این درحالی است که تمام این مصالح در داخل تولید می شود.

وی با اشاره به طرح های مسکنی مجلس، تصریح کرد: امیدوار هستیم که قوانینی که مجلس شورای اسلامی مصوب کرده یا خواهد کرد بتواند تا حدودی قیمت مسکن را کاهش دهد و به قیمت واقعی خود نزدیک کند.

پاک فطرت با اشاره به علت اصلی رکود و تورم در بازار مسکن، گفت: علت اصلی آشفتگی بازار مسکن نقدینگی است، یعنی افزایش نقدینگی و همچنین کاهش ارزش پول ملی باعث شده که این بازار آشفته و دچار رکود و تورم شود.

وی در پاسخ به این سوال که بورس مسکن را چطور ارزیابی می کنند، بیان کرد: بورس مسکن خوب است به شرط آنکه دولت یک سازوکار درست همراه با نظارت اتخاذ کند که سرمایه مستقیم به سمت تولید مسکن سرازیر شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم گفت: نکته بعدی این است عرضه مسکن در بورس هم می تواند متری باشد و هم می‌تواند واحدی با ریالی عرضه شود حال کدام یک بهتر از دیگری است این بستگی به میزان ارزش پولی که هر فرد در بازار بورس ارائه می دهد دارد، یعنی پدری می خواهد برای فرزندش مسکن تهیه کند از همان کودکی مانند قلک چند متر، چند متر خریداری کرده و در نهایت تا زمانی که به آن خانه نیاز داشته باشد به حدود ۴۰ متر خواهد رسید.

کد خبر: ۶۶٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha