۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
کاهش تولید نفت عربستان نشانه ضعف تقاضاست
براساس برآورد گلدمن ساکس؛

کاهش تولید نفت عربستان نشانه ضعف تقاضاست

گلدمن ساکس کاهش تولید نفت خام عربستان را نشانه‌ای از ضعیف‌تر شدن تقاضا برای نفت خام می‌داند.

به گزارش بازار به نقل از شانا، بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت بازتاب‌دهنده این انتظار است که تقاضا برای نفت با ازسرگیری قرنطینه‌ها به‌منظور مهار ویروس کرونا در سراسر جهان، بیشتر تضعیف می‌شود.

تحلیلگران گلدمن ساکس در روز پنجم ژانویه (۱۶ دی‌ماه) در یادداشتی اعلام کردند تعهد ریاض برای کاهش تولید تا روزانه یک میلیون بشکه در ماه‌های فوریه و مارس به چند دلیل تعجب‌آور است، یکی از این دلایل فراتر از انتظار بودن تقاضای جهانی نفت در ماه دسامبر است.

در این یادداشت آمده است که دلیل دیگر خطر افزایش دوباره تولید نفت شیل آمریکاست و دلیل پایانی، کاهش اثرگذاری تلاش‌های عربستان برای متقاعد کردن دیگر تولیدکندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک پلاس) برای اجرای کاهش تولید مشابه است.

این تحلیلگران گفتند: محتمل‌ترین دلیل این است که ریاض انتظار دارد مصرف انرژی جهانی کاهش چشمگیری داشته باشد، از جمله در آسیا که موارد ابتلا به ویروس کرونا به‌سرعت در حال افزایش است.

این تحلیلگران افزودند: ریاض همچنین ممکن است با روی کار آمدن دولت جو بایدن - که احتمال دارد روابط دوستانه کمتری با این کشور داشته باشد - موضع حمایتی بیشتری نسبت به دیگر تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه اتخاذ کند.

گلدمن ساکس پیش‌بینی تقاضای خود برای ماه‌های ژانویه و فوریه را اصلاح کرد و برآوردش  از روزانه ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در ماه دسامبر را به ۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز تغییر داد.

با این حال، این بانک اعلام کرد کاهش تولید عربستان در هفته‌های آینده از قیمت‌ها پشتیبانی می‌کند. گلدمن ساکس برآورد قیمت نفت خام خود در پایان سال را حفظ و آن را دوباره ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت خام برنت اعلام کرد.

این شاخص جهانی نفت خام امروز چهارشنبه (۱۷ دی‌ماه) پس از حدود پنج درصد افزایش نسبت به معاملات پیشین آن نزدیک به ۵۴ دلار برای هر بشکه در آسیا معامله شد.

گلدمن تصریح کرد: برآورد توازن عرضه و تقاضای این بانک برای سه ماه نخست امسال ضعیف‌تر از انتظارهای پیشین است و اکنون انتظار می‌رود مازاد عرضه در این بازه زمانی ۲۵۰ هزار بشکه در روز باشد.

کد خبر: ۶۵٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha