۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
کفگیر رستوران داران به ته دیگ خورده است؛ تعطیلی ۳۰ درصد رستوران‌های مشهد
بازار گزارش می‌دهد؛

کفگیر رستوران داران به ته دیگ خورده است؛ تعطیلی ۳۰ درصد رستوران‌های مشهد

مشهد- شیوع ویروس کرونا در اکثر بخش‌های اقتصادی و بازار تأثیر منفی گذاشته و موجب شده تا اغلب مردم بسیاری از تفریحات خود مانند صرف غذا در رستوران‌ها را متوقف کنند و لذا این موضوع تاکنون ۳۰ درصد رستوران‌های شهر مشهد را به تعطیلی کشانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: رستوران‌ها  برخلاف همیشه پررونق نیستند و مشتری‌های دائمی‌شان به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کرونا ترجیح می‌دهند به اماکن عمومی کمتر مراجعه کنند اگرچه تعطیلی‌های اجباری از طرف ستاد ملی کرونا نیز در ماه‌های گذشته مزید بر علت بوده و موجب شده تا کفگیر رستوران‌داران به معنای واقعی به ته‌دیگ بخورد.

آشی که یک وجب روغن دارد
امید نخعی صاحب یکی از رستوران‌های بلوار پیروزی شهر مشهد در این رابطه می‌گوید: محدودیت‌های کرونایی ازجمله فعالیت به‌صورت بیرون بر موجب ریزش جدی مشتری‌ها شد.

وی ابراز می‌کند: ازآنجاکه بسیاری ازخانوده ها تمایل دارند تا روزهای تعطیل نهار خود را در فضایی متفاوت با منزل صرف کنند لذا این اقبال برای روزهای تعطیل رستوران‌ها را با استقبال زیادی روبرو کرده بود و لذا ممنوعیت پذیرش مشتری در سالن‌های غذاخوری متأسفانه بسیاری از مشتری‌های ثابت را از ما گرفت.

وی هم‌چنین بابیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه مانند مرغ و هم‌چنین سایر مواد مصرفی موجب شده تا قیمت‌ها با فراز و نشیب بسیاری روبرو شود بیان می‌کند: یک روز باید مرغ را کیلویی ۳۸ هزار تومان یک روز مرغ را به قیمت ۱۸ هزار تومان خریداری کنیم لذا ما نمی‌توانیم به دلیل این تغییرات قیمت‌های خود را هرروز عوض کنیم لذا بر مشکلات صنف ما افزوده است.

این متصدی رستوران بابیان اینکه محدودیت‌های کرونایی موجب شده تا دوسوم کارگران را از سال گذشته تاکنون تعدیل کنیم ابراز  می کند: تا سال گذشته ۶ کارگر در سالن رستوران مشغول به کار بودند که به دلیل ممنوعیت پذیرش مشتری در سالن مجبور به اخراج این تعداد کارگر شدیم.

وی می‌گوید: گرچه همه رستوران‌ها طبق دستورالعمل‌های بهداشتی کار می‌کنند اما نسبت به سال گذشته ۵۰درصد کاهش مشتری داشتیم و همین رعایت قوانین بهداشتی هزینه زیادی به ما تحمیل کرده، اما باز مشتری‌ها ریسک نمی‌کنند مثل گذشته از بیرون غذا تهیه کنند یا به رستوران بروند.

قیمت‌های افسارگسیخته
گرچه کرونا رستوران‌داران را با مشکلات عدیده‌ای مانند گرانی مواد اولیه و هم‌چنین کاهش مشتری روبرو کرده است اما در این روی سکه موجب سردرگمی  و نارضایتی مشتریان نیز بوده است.

احمد واقعی یکی از مشتریان پر و پا قرص غذاهای بیرون بر به ما می‌گوید: نرخ یک پرس چلوکباب کوبیده در حال حاضر از ۳۵ هزارتا ۹۰ هزار تومان بسته به کیفیت در رستوران‌های مشهد متفاوت است.

وی بابیان اینکه تا پیش‌ازاین نرخ نامه‌ای مبنی بر میزان مواد به‌کاررفته و قیمت بر اساس مواد مصرفی در مقابل چشمان مصرف‌کننده نصب‌شده بود افزود: متأسفانه در حال حاضر هیچ نرخ نامه‌ای در این راستا مشاهده نمی‌شود و لذا نرخ نامه‌هایی مقابل دیدگان مشتری الصاق شده که هیچ رستورانی بر اساس قیمت آن غذا به مشتری تحویل نمی‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه نظارت بر رستوران‌ها و کترینگ ها باید جدی گرفته شود بیان کرد: در حال حاضر اغلب رستوران‌ها با استفاده از تابلوهای دیجیتال یا دست‌نویس و بنا بر دلخواه خود بر روی غذا قیمت‌گذاری انجام می‌دهند.

چند بفروشیم ؟
در همین راستا صاحب یکی از کبابی‌های شمال شهر مشهد به ما می‌گوید: یک سیخ کباب حداقل ۲۰۰ گرم گوشت نیاز دارد حالا شما حساب کنید گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان به‌اضافه پیاز کیلویی ۷ هزار تومان و اجاره مغازه ۱۰ میلیون تومانی را که به آن بیفزاییم انتظار دارید یک سیخ کباب را چند به دست مشتری برسانیم؟

حسین صائبی به ما می گوید: وقتی غذا گران تمام می‌شود طبیعی است که مردم آن را از سبد خانواده حذف می‌کنند و درنهایت این صنف به ورشکستگی می‌رسد همان‌طور که بسیاری از همکاران من مغازه‌هایشان را جمع کردند.

تعطیلی ۳۰ درصد رستوران‌ها
رئیس اتحادیه رستوران چلوکباب آشپزخانه کباب و حلیم مشهد در گفت‌وگو با بازار در یک جمله مشکلات این صنف را برای ما خلاصه کرده و می‌گوید: اگر همین امروز هم تمامی محدودیت‌ها را برداریم اما خسارات برجای‌مانده تا یک سال آینده هم  قابل‌ترمیم نیست.

هنگامی‌که از حسن امیریان می‌پرسیم از زمان کرونا تاکنون چند رستوران و یا کترینگ به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل‌شده است به ما می‌گوید: حدود ۳۰ درصد رستوران‌های ما در این مدت به دلیل هزینه‌های سنگین و عدم همخوانی دخل‌وخرج تعطیل‌شده‌اند و دست از کار کشیده اند.

کاهش ۵۰ درصدی فروش
وی بابیان اینکه محدودیت‌های بهداشتی و از طرفی واهمه مردم از ابتلا به کرونا آن‌ها را از حضور در اماکن عمومی بازداشته است می‌افزاید: این در حالی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رستوران‌های مشهد با نظارت و حساسیت بیشتری دنبال می‌شود اما بااین‌حال رغبت برای حضور در رستوران‌ها بسیار کم است.

امیریان بابیان اینکه متأسفانه فروش در این مدت کاهشی ۵۰ درصدی را تجربه کرده است اظهار می کند: باوجوداینکه ستاد مبارزه با کرونا اجازه فعالیت رستوران‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت  را صادر کرده است اما این تصمیم هم نتوانسته خسارت‌های وارده را جبران کند.

وی می‌گوید از طرفی برخی از رستوران‌ها نمی خواهند کارگران خود را به دلایل انسانی اخراج کنند و از طرفی هم قادر نیستند هزینه بیمه؛ رفت‌وآمد؛خوراک و حقوق آن را بپردازند و لذا این مشکلات لاینحل مانده است.

افزایش قیمت محصولات
امیریان هم‌چنین در خصوص افزایش قیمت غذا در رستوران‌ها نیز به ما پاسخ می‌دهد: با توجه به اینکه اقلام مواد مصرفی رستوران‌ها  حدود ۸۰ تا ۱۰۰ درصد گران شده لذا بسیاری از رستوران‌ها نرخ غذا را افزایش دادند اما این افزایش‌ها به‌گونه‌ای نیست که اجحافی در حق مشتری شود زیرا رستوران‌ها برای جلب نظر مشتری سعی دارند تا با کمترین سود بهترین کیفیت را ارائه کنند تا در این بازار رقابتی و البته وضعیت نامساعد اقتصادی همین حداقل مشتری خود را از دست ندهند.

رئیس اتحادیه رستوران چلوکباب آشپزخانه کباب و حلیم مشهد بابیان اینکه اگر بخواهیم به‌صورت منطقی به قیمت‌ها نگاه کنیم حداقل باید ۵۰ درصد به قیمت‌های قبلی افزوده شود البته این موضوع در حالی است که هنوز نرخ نامه جدیدی اعلام و تنظیم‌نشده است.

تلاش برای تنظیم دخل خرج
گفتنی است اوضاع آشفته قیمت‌ها این روزها به‌گونه‌ای است که آن دسته از رستوران‌هایی که حاضر نبودند کیفیت را فدای کمیت کنند، حالا برای اینکه هرروز قیمت محصولاتشان را تغییر ندهند از روش‌های گوناگونی استفاده کنند؛ عده‌ای قیمت را به‌روز کرده‌اند و جلوی غذاهای ارائه‌شده در رستوران عددی نگنجانده‌اند و در مقابل عده دیگری از رستوران‌داران از روش‌های دیگری برای جبران این هزینه  استفاده می‌کنند، مثلاً درصدی از شما، حق سرویس می‌گیرند و بنا به تورم، آن درصد را افزایش می‌دهند و به نرخ نامه کاری ندارند و برخی هم مجبور شده‌اند تا برای تغییر نامحسوس قیمت‌ها از کیفیت غذا زده و برنج درجه سه را به قیمت برنج درج دو حساب می‌کنند!

کد خبر: ۶۵٬۸۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha